Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Hjernetrim #6
DirtyForum > Ham & Spam > Tanketorget
Rauto
Tar du denne helt uten videre Placid? Du begynner å skremme meg a5.gif

Et leksikon på 10 bind, der hvert bind har nøyaktig 1000 sider utenom permene, blir hjemsøkt av en bokorm, av den typen som spiser bøker.
Bøkene står i korrekt orden i bokhylla. Uten å bry deg om alle permene, hvor mange ark spiser bokormen seg igjennom, når den starter på side 1 i første bind og spiser seg til siste side i bind 10?
dsr.placid
Spiser bokormer leksikon da? oro1.gif

Hehe, joda det gjør de sikkert. Det er selvfølgelig veldig fristende å si at den spiser 10.000 ark. Men det er helt feil. I og med at bøkene står i riktig rekkefølge, vil side 1 i første bind være inntil bind 2, og siste side i bind 10 vil være inntil bind 9.

Så litt avhengig av hvordan jeg tolker spørsmålet, vil jeg si 8.000 ark. Da regner jeg med at den spiser fraside 1 i første bind, til den siste siden i bind 10. dork1.gif
Rauto
Du er faen meg ikke god i hue Placid!!! a2.gif

4000 ark eller8000 sider. Se for deg bøkene i bokhylla. Side en i bind 1 står inntil siste side i andre bind. Dermed forsvinner 1000 sider. Når bind ni er unnagjort, står bokormen foran siste side i bind 10, og det var dit han skulle. Dermed teller vi heller ikke sidene i siste bind.
dsr.placid
Oi, blanda sider og ark litt her... Halve hjernen min har vel allerede begynt helga tror jeg a5.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.