Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Hjernetrim #5
DirtyForum > Ham & Spam > Tanketorget
Rauto
Noen har kanskje vært borte i denne tidligere, men ganske fiffig allikevel.

Kamelarven.
En rik araber hadde tre sønner. Da han døde, testamenterte han de 17 kamelene sine til sønnene, og de skulle fordeles slik:
Den eldste sønnen skulle ha halvparten av kamelene. Den midterste sønnen skulle ha en tredel av kamelene, og den yngste sønnen skulle få en niendedel av kamelene.
De tre sønnene blir sittende lenge å fundere på hvordan de skal få delt arven, for 17 er jo et tall som ikke lar seg dele i hverken 2, 3 eller 9.
Da kommer det en gammel vismann ridende forbi hjemmet. I sin nød spør de ham om hvordan de skal dele kamelene i følge farens siste vilje.

Den gamle, kloke mannen bruker bare et øyeblikk på å løse hele problemet, og det på en slik måte at alle ble fornøyde, og deretter rir han lykkelig videre. Hvordan gjorde han det?
dsr.placid
Hehe, tok den fix14.gif
dsr.hansiball
a5.gif
Rauto
Ok. Da kan det selverklærte geniet fra Lambertseter gi oss svaret a5.gif

PS! Mange kamelarvesaker på Lambertseter for tiden? fix14.gif
dsr.placid
QUOTE (Rauto @ Apr 25 2003, 13:47 )
Ok. Da kan det selverklærte geniet fra Lambertseter gi oss svaret a5.gif

PS! Mange kamelarvesaker på Lambertseter for tiden? fix14.gif

Først og fremst må man merke seg at 1/2 + 1/3 + 1/9 = 17/18 deler, altså under 1. Tror ikke faren til guttene var så god i matte...
Hvordan kommer man så fra til hvor mange kameler hver får?
Jo, finn minste felles mulitplum for brøkene (er det ikke det det heter da? lenge siden jeg har hatt matte...), og det er 18.
1/2 = 9/18
1/3 = 6/18
1/9 = 2/18

Altså, han eldste får 9 kameler, han midterste 6 og han yngste 2.

Hele poenget med han kloke mannen som kom ridene var vel at han tok med sin kamel i regnestykket, og da går alle brøkene opp, og det blir en tilovers fix10.gif
Rauto
Inner-tier Placid!!! Ante meg vel at dere har hatt en del kamelarvesaker på Lambertseter i det siste oro1.gif help.gif
dsr.placid
QUOTE (Rauto @ Apr 25 2003, 14:33 )
Inner-tier Placid!!! Ante meg vel at dere har hatt en del kamelarvesaker på Lambertseter i det siste oro1.gif help.gif

Bilen min har 380 kamelkrefter fix14.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.