Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Piratkopiering
DirtyForum > Ham & Spam > Tanketorget
joggi
Hva syns folk egentlig om piratkopiering av spill programmer og musikk.
Greit at selskapene taper på dette, men på den andre siden så har tilgangen på allt dette ført til større interesse på områdene for min del. Jeg har kjøpt flere orginalspil til pcen og mere hardware enn jeg trodde jeg kom til å gjøre fordi alle kopispillene fikk meg til å interessere meg for dette. Samme med musikk. Har aldri kjøpt så mye musikk som no på orginale cder. Til og med et fåtall programmer har jeg kjøpt.

Taper virkelig selskapene så mye penger  da?? hadde jeg kjøpt mere av produktene deres hvis ikke det hadde vært for kopiene. Og hva med de andre ringvirkningene ved at vi kjøper massevis av cdr plater og oppgradere hardwaren vår i ett sett. Samt spinnoff produktene til de forskjellige spill musikk eller programmer. Hadde interessen for disse produktene vært like høy uten kopiene. Hadde venne gjengen på 10 fått 6 kopier av et spill og så hadde de siste 4 kjøpt dette spillet fordi de 6 andre syns det var et bra spill. dem solgte tross allt 4 extra kopier.

Er det så gale at vi kopiere litt. Kan ikke selskapene kalle dette for promotion. Jeg kan garantere at vi blir aldri kvitt kopiering. De fleste kopierer til eget bruk og for å gi til noen venner. Et tankekors kan jo være til dem som kopierer i stor stil og selger produktene billig til egen lomme, det er svindel.

Litt på sidenlinjen:
Dem som bruker mye tid på å spille enten det er kopier eller orginal dem slipper no å henge på gata og gjør hærverk og annen skade. Dessuten øker kunskapsnivået ang data ved at de bruker pcen mye på feks kopierte programmer. Samfunnsnyttig  jo kanskje.
dsr.puma
Jeg vil si det er høyst optimistisk å si at de som brenner noe, mest sannsynlig kommer til å kjøpe det ved en seinere anledning. Slik fungerer det ikke.

Jeg tror vi er inne i en "ondesirkel". Fordi enkelte ting er så dyrt, velger folk heller å laste det ned helt gratis. Men grunnen til at enkelte ting er så dyrt, er jo fordi det er nesten ingen som kjøper produktet, og ved å sitte opp prisen vil firmaene tjene noen kroner.

I Kina er det OVER 95% som IKKE kjøper produktene, men brenner. Hadde alle dummingene i Kina begynt å kjøpe, ville XP kostet 3-400kr..  :o

Kanskje mye hadde forsvunnet om prisen hadde blitt satt ned drastisk, men hvem tør ta sjansen?...
dsr.mowgli
For å ta Norge som eksempel så selges det mer og mer spill hvert år. Dette har selvfølgelig en sammenheng med at antallet pc`er og konsoller har økt kraftig, så det er klart endel forsvinner til kopiering, men sånn vil det nok være en god stund.
Det neste steget spesiellt på konsoll er det at når online blir lansert, så vil det være slik at modifiserte maskiner ikke vil kunne brukes online, ergo vil nok kopieringen gå noe ned. Dette hvertfall på X-Box. Pc er jo ett større problem, men pc og konsoll vil bli smeltet sammen i løpet av noen år så det blir spennende og se hva som skjer.

Tror egentlig det er værre med musikkmarkedet. Selv har jeg kjøpt 2-3 cd`er siden Minidisc ble lansert i 97 eller noe. Tror nok denne industrien sliter mer egentlig.

Litt på sidenlinjen:
Dem som bruker mye tid på å spille enten det er kopier eller orginal dem slipper no å henge på gata og gjør hærverk og annen skade. Dessuten øker kunskapsnivået ang data ved at de bruker pcen mye på feks kopierte programmer. Samfunnsnyttig  jo kanskje.

Ikke enig. De gjør fortsatt ulovligheter og man støtter ikke slikt. Desuten hvilken nytte har det å kunne kopiere programmvare og være kjeltring når man skal ut i arb.livet? Har lært meg mye data jeg, men det er ikke pga ulovligheter.
dsr.puma
QUOTE (Mowgli @ Mar. 08 2003,15:17)
Litt på sidenlinjen:

Ikke enig. De gjør fortsatt ulovligheter og man støtter ikke slikt. Desuten hvilken nytte har det å kunne kopiere programmvare og være kjeltring når man skal ut i arb.livet? Har lært meg mye data jeg, men det er ikke pga ulovligheter.

Man har et bedre utgangspunkt for å lage et system som vil gjøre det umulig å kopiere, da man VET hvordan man skal kopiere rundt de *vanskligste* låser...   :o
dsr.mowgli
QUOTE (Puma @ Mar. 08 2003,15:55)
Litt på sidenlinjen:

Man har et bedre utgangspunkt for å lage et system som vil gjøre det umulig å kopiere, da man VET hvordan man skal kopiere rundt de *vanskligste* låser...   :o

Ja for det er mange som får den sjansen. Hurra for DVD-John, han er vel ca 1 av 10 000 000  :o
dsr.puma
QUOTE (Mowgli @ Mar. 08 2003,18:15)
QUOTE (Puma @ Mar. 08 2003,15:55)
Litt på sidenlinjen:

Ja for det er mange som får den sjansen. Hurra for DVD-John, han er vel ca 1 av 10 000 000  :o

Nå snakker jeg ikke om folk som får jobben på bakgrunn av *rykte*. Men folk som har drevet med "slike ting", har et bedre utgangspunkt enn eventuelle andre.
dsr.kevin
Er litt delt i denne saken. Vil jo at folk som lager bra programmer skal få spenna sine. Men hadde jeg vært avhengig av å kjøpe alle programmene jeg bruker eller har brukt, så hadde jeg kanskje kunnet halvparten av det jeg kan i dag. Snakker selvfølgelig ikke om spill her da. Utviklingssoftware, servere, klienter...  Kan vel si jeg støtter piratkopiering i "opplærings øyemed"...   cool.gif
Har nesten ingen spill som jeg har kjøpt, men så bruker jeg jo bare 1-3 av dem også da. Mange man blir lei av, eller rett å slett aldri tenner på. Greit å prøve før man kjøper. BF blir vel kjøpt snart regner jeg med.
Det hender jeg kjøper en cd i ny og ne, men mest fordi jeg ikke finner det på nett (eller, ikke gidder lete / impuls...) Men tror ikke jeg hadde kjøpt særlig mer musikk hvis det ikke fantes MP3 heller.
dezso!
Selv om CD'er er overkommelig i pris nå, så er det enda et steg til det stadiet hvor jeg ikke gidder laste de ned i stedet.
Hadde en full musikk CD kost rundt 100 hadde jeg ofte heller kjøpt plata, men ikke slik det er i dag.
Samme gjelder OS osv. Hadde XP kosta ca 500 hadde jeg kjøpt det. Hadde spart meg for hele det lisens-styret osv.

En betalings-løsning på nettet hadde og gjort seg. Feks last ned (god kvalitet seff) 10 album for 250 i mnd. Hadde klart meg lenge med det. Pluss at industrien faktisk hadde fått noe, i stedet for ingenting fix05.gif

Men industrien er for seint ute og angriper i stedet for å alliere seg med "gode ideer". Les: Napster
StormGhost
synes Cdêr i dag er dyrt.. har CA 200 cdêr pr i dag... men nå laster jeg bare ned det jeg liker...er enig i at plateselskap taper miliarder på grunn av pirat kopiering.... men det gjør meg ingen ting med tanke på hvor mange milliarder de også tjener... synes det er forkastelig når grupper som feks mettallica "suttrer" over at de taper penger på det.... men likevel med har ræva full med utallige mange millioner på kontoen sin... når det kommer til software..... så kjøper jeg de spilla jeg liker.....så at jeg bidrar til eventuelt en patch....en oppfølger...ect.. når det kommer til windows software... så laster jeg ned det på pure F*** ....betale over 2500 kroner for windows XP???? fix12.gif
synes det er synd at windows har klart og skaffe seg "monopol" for da kan de bare sette opp priser. håper virkelig det kommer rivaler en vakker dag og slår ut bill(Gay) gates en vakker dag...er med andre ord ikke gla i windows

så Gay gates stfu.gif
dsr.hansiball
QUOTE (kevIN @ Mar 8 2003, 21:38 )
BF blir vel kjøpt snart regner jeg med.

buttrock.gif
dsr.immo
Hallo.. om det ikke hadde vært for kopiering, hvor mange spill hadde blitt populære?
Hvor mange spill hadde man gidda å kjøpe til 500,-?

Og seriøst.. hvor mange fler hadde ikke brukt Linux ellerno om ikke Windows lot seg kopiere!
Dette har i alle fall microsoft forstått..

Og seriøst.. musikk, det jeg laster ned og liker godt kan jeg finne på å kjøpe om jeg vil ha det til anlegget.
All kopiering er seff ikke til fordel for selvskapa, men seriøst.. de fleste tjener mer enn de taper alt ialt!
dsr.deadmeat
QUOTE (Varga$ @ Mar 8 2003, 22:51 )
Hadde XP kosta ca 500 hadde jeg kjøpt det. Hadde spart meg for hele det lisens-styret osv.

jeg gidder aldri å kjøpe windows sine OS,fordi jeg ikke liker monopolet deres på spesielt det området.men det er jo ikke oss vanlige "datanørder" smile1.gif Ms tjener penger på,det er heller instutisjoner som skoler,helsevesen ol,så jeg har ikke akkurat dårlig samvittighet der når jeg smekker inn en kopicd med xp på maskinen min.men hadde jeg kunnet mer programmering,så hadde jeg heller brukt linux,men siden jeg er "inkompetent" på det områder der så nytter det ikke med noe annet enn windows.

når det gjelder spill så hadde jeg en kopi av bf og det gikk ikke mange dagene før jeg kjøpte fullversjonen a5.gif .Jeg gidder ikke å svi av 500 flis på et spill som du kun har prøvd en beta demo på,der har jeg brent meg på før...men moralen min er at jeg kjøper det som jeg synes er verdt å ha,det andre kopierer jeg istedenfor hvis jeg har brukt for det evil.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.