Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Hvordan legge inn XP på nytt?
DirtyForum > Hardware & Software > Hardware & Software
Mean
QUOTE (The Legion @ June 18 2002,00:22)
Format C: ganske enkelt.

Etter det er gjort, setter du i Win XP Cd og la den boote på den...etter det er det den enkleste sak.

NTFS, partisjonering og alt går som en lek.

Hvor får jeg brukt "format c:" da? Fant ikke ut hvordan jeg kom til DOS.

Kun NTFS? Er det ikke lurt å la noe være FAT32? (Det sto at hvis jeg ville bruke andre operativsystemer eller MS-DOS måtte jeg beholde noe på FAT32... Og hvis jeg skal bruke "format"-kommandoen senere så må jeg vel beholde MS-DOS, siden det er en DOS-kommando!?)

_???  :hjelp

Ps. Hva med det "administrator-passordet" jeg nevnte? Noen som vet hvorfor jeg ble spurt om det,
og hvor jeg evt. kan finne ut hva det er?
Ds.
Mean
QUOTE (Varga$ @ June 18 2002,08:37)
du ble spurt om adminpassordet fordi du starta Recoveryconsole... Men siden du har win98 fra før vil ikke dette fungere.

Sett i xp-plata og trykk "enter" på det meste. Stdvalgene er stort sett greit hvis du ikke vet hva du driver med smile1.gif
Begynner du og svare med ulike bokstaver så kan du havne i slike valg som recoveryconsole...

Har ikke og har aldri hatt win98 på denne pc'en. Kun XP.

Men takk for svara folkens, jeg får "tygge litt" på dem så får jeg se hva jeg gjør.

:sattis
Muzzy
hehe nå har jeg det igang LOL
Men vi skal nok fikse noe Mow,du bor i Oslo sant ?

Kontakt meg på ICQ så får du mobilnummeret mitt,så kan vi ringes smile1.gif
Mean
QUOTE (kevIN @ June 19 2002,03:29)
format a:
copy c:\NTLDR a:
copy c:\NTDETECT.COM a:
copy c:\BOOT.INI a:

Hva kan denne floppyen brukes til da?  _???
Hitex
Tjallabajs.
Alle som vil ha en kopi av win xp pro kan ta kontakt med meg.
Ordner en cd for hundrelappen.. fix14.gif
Mean
Fikk ny pc med WinXP Home ferdig innstallert, men nå virker det som ting og tang er phåkka opp så jeg hadde tenkt til å legge inn XP på nytt.

Prøvde å starte pc'n med XP-cd'n i. Fikk da opp noen valg: Om jeg ville reparere den eksisterende installasjonen, eller om jeg ville legge inn alt på nytt.
Jeg prøvde det sistnevnte men etterhvert kom det opp en svart skjerm med hvit skrift der det sto: "Skriv inn administrator-passord." Jeg har såvidt jeg vet ikke noe sånt passord. Noen som vet hva dette er for noe?

Jeg prøvde meg på 3 passord som seff var ugyldige, og kom så tilbake til der jeg kan velge reparasjon osv. Valgte rep. men pc'n funka ikke noe bedre etterpå. (Fikk også en melding om at jeg ikke hadde lagd en "sidevekslingsfil" eller noe, og at pc'n lagde en midlertidig sådan...)

Husker også noe med at når jeg skulle velge om jeg ville repare eller installere, så kom et spørsmål om jeg ville beholde FAT32 på den ene partisjonen (D: med noe backup-greier på), eller om jeg ville ha alt på det nye systemet ("NTFS"? Et eller annet på 4 bokstaver jaffal.)

Jæ*la forvirrende dette her! Noen som har noen råd?

_???  fix05.gif
dezso!
du ble spurt om adminpassordet fordi du starta Recoveryconsole... Men siden du har win98 fra før vil ikke dette fungere.

Sett i xp-plata og trykk "enter" på det meste. Stdvalgene er stort sett greit hvis du ikke vet hva du driver med smile1.gif
Begynner du og svare med ulike bokstaver så kan du havne i slike valg som recoveryconsole...
Muzzy
Kan stikke innom deg neste gang jeg er i Oslo m8,tar med meg XP Pro smile1.gif
dsr.mowgli
Stikk innom meg også da Muzzy smile1.gif
dsr.kevin
format a:
copy c:\NTLDR a:
copy c:\NTDETECT.COM a:
copy c:\BOOT.INI a:
Hurricane
QUOTE (Hitex @ June 25 2002,22:50)
Tjallabajs.

*BAN*
dsr.the_legion
Format C: ganske enkelt.

Etter det er gjort, setter du i Win XP Cd og la den boote på den...etter det er det den enkleste sak.

NTFS, partisjonering og alt går som en lek.
Hurricane
1st av alt,,,, drit i Home versjonen av XP... få tak på XpPro..
Ntfs er litt tregere enn, fat32, men det er ikke merkbart, dessuten er ntfs, ett tryggere filsystem!!

For å komme inn i dos, må du inn med en oppstarts disk!!! du har sikkert en liggende ifra den tia du hadde win98/me...
Mean
QUOTE (Muzzy @ June 18 2002,16:45)

Konge m8!  :luuv  :D
Mickey
Format c:
Mean
Fikk ikke til å lage oppstartsdiskett, men det var en diskett som fulgte med pc'en het "Recovery-diskett" så jeg prøvde den. Det skulle jeg visst ikke gjort.
Fikk nemlig et valg om å gjenopprette Fabrikk-image eller Bruker-image, og jeg valgte det første. Litt ettet fikk jeg en advarsel om at maskina ville hoppe over en sylinder, og at jeg da kanskje ikke ville kunne boote fra den (eller noe). Jeg trykket da på Avbryt men det var visst allerede skjedd noe tull, for da maskinen boota igjen (uten diskett) kom jeg bare såvidt forbi åpningsskjermen, før jeg fikk beskjed om å trykke en tast for å boote på nytt... Dette skjedde igjen og igjen.

Nå ble jeg litt bekymra.
Prøvde å boote med Recovery-disketten igjen, men fikk da bare en feilmelding.
Kom etterhvert på at jeg kanskje burde prøve å boote med XP-CDen, men det funka heller ikke!
Så som et siste desperat forsøk gikk jeg inn i BIOS, og forandret boot-sekvensen til at DVD-spilleren kom øverst (Altså slik at pc'en sjekket om det satt en boot-CD i før den så etter boot-diskett.)

Og det funka! Vel, det viste seg at jeg på en eller annen måte hadde fjerna partisjonen C:... så jeg måtte opprette den igjen. Men det gikk greit, og etter hvert fikk jeg også installert XP på nytt.

Men da jeg skulle reboote fikk jeg beskjed om at en oppstartsfil var slettet eller skadet. sånn at Windows ikke kunne starte... Fikk beskjed om at jeg kunne prøve å reparere installasjonen, men da kom jeg bare ut i en DOS-skjerm der det sto "C:\windows". Visste ikke hva jeg skulle gjøre, så jeg tenkte jeg fikk prøve å installere hele XP på nytt. ( Uff! )

Installerte XP på nytt, og alt så greit ut til jeg skulle reboote (sånn som sist). Denne gangen kom jeg litt lenger! Kom til der det står Windows XP osv. (like før man er inne på Skrivebordet), men så spratt det opp en blåskjerm som jeg ikke rakk å lese før den forsvant, og maskina boota på nytt. Denne blåskjermen med total-kræsj kom opp hver gang jeg prøvde å starte pc'en, så jeg så ingen annen råd enn å prøve å installere XP igjen...

Denne gangen funket det bedre. Jeg fikk reboota uten problemer, og installert nye lyd- og grafikkdrivere. Pluss brannmur og antivirus, og fikk konfigurert webleseren (IE 6) og Outlook Express. Oooh, lettelse!!!

Det eneste "problemet" jeg kan se oppdaget jeg i Enhetsbehandling: Universell USB-controller hadde et utropstegn og spørsmålstegn ved seg, og jeg fant ut at driveren ikke var installert. Må ha "blitt borte" eller noe da jeg installerte XP...(?)

DFLW hadde ikke funket etter at jeg først fikk pc'en fra butikken, men nå funker f*** meg det også! (Spilte online nettopp. Hehe.)

Jeg krysser fingrene for at jeg skal slippe å installere alt på nytt igjen med det første, for det er en jæ*** jobb!
Dette ble visst litt langt, men takk for at du gadd å lese helt hit.

biggrin1.gif  fix05.gif
Hurricane
hvis du ikke bruker noe usb ting så slå det av i bios,, frigjør resursser i pc din smile1.gif
dsr.bear
QUOTE (Hitex @ June 25 2002,22:50)
Tjallabajs.

fix05.gif
[dsr.ñitro]
Og i og med at du har probs med Xp: Installer 2k  :p
Muzzy
QUOTE (NiTrO @ June 18 2002,00:28)
Og i og med at du har probs med Xp: Installer 2k  fix14.gif

Begynner å blir ett standardsvar det der N !!! LOL

Kan du komme med en forklaring her ?

:col  :oro
dsr.mowgli
QUOTE (Muzzy @ June 18 2002,16:45)

Jeg må ha en XP pro, skal bygge ny pc. Kanskje noen kan sende meg en eller noe??  :)
dsr.mowgli
Bor rett utenfor Oslo, lørenskog, men jobber i Oslo smile1.gif
[dsr.ñitro]
Oppstartsdiskett? smile1.gif
Mean
QUOTE (Hurricane @ June 25 2002,00:29)
hvis du ikke bruker noe usb ting så slå det av i bios,, frigjør resursser i pc din smile1.gif

Har de 2 vanlige USB-kontaktene høyt oppe bak på pc'en. (Like ved mus- og tastaturkontaktene.) De bruker jeg ikke.

I tillegg har jeg 4 USB-kontakter nederst; ser ut som de sitter på et eget PCI-kort... De er væffal i et sånt spor som man pleier å sette lyd-, grafikkort osv. i...
Lurer på om disse er USB2-kontakter? Maskina skulle jaffal ha støtte for USB2. I en av disse kontaktene har jeg koblet til musa, og det funker utmerket.

:smilie
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.