Enchanted ItemsEnchanted Items (magiske ting) kan være svært nyttige, og du kan lage dem selv! (Ihvertfall
nesten selv.)
Det du trenger er en kraftig Soul Gem som inneholder en fanget sjel, pluss en passende ting å enchante (f.eks. en "exquisite" ring/amulet/klesplagg), samt en spell med den ønskede typen enchantment. (Spells kan kjøpes, i f.eks. Mages Guilds, templer og lignende.)
Jeg har lagd et par kule ting med enchantment, og jeg gjorde det på denne måten:
Jeg ville lage ting med konstant magisk effekt, og til det trenger man en Grand Soul Gem. Disse er det ikke mange av i Morrowind, men jeg hadde hørt om en spesiell som heter Azura's Star og som kunne brukes flere ganger. (Vanlige Soul Gems blir oppbrukt etter en gangs bruk.)
En annen ting: Så vidt jeg vet må man bruke sjelen til enten Golden Saint eller Ascended Sleeper for å lage ting med konstant magisk effekt.
Har hørt at Master Vampires kanskje også kan brukes, men er ikke sikker.
Jeg dro til Azura's Shrine. (Det ligger ytterst på en landtunge helt sydøst på "fastlandet". Kan sees på papir-kartet som fulgte med spillet.)
Gudinnen Azura (eller statuen av henne) sa at det var noen monstre på en øy ved Dagon Fel, som hun gjerne ville ha fjernet. Hun mistenkte at de var blitt plassert der av guden Sheogorath (som hun tydeligvis ikke likte).
Hvis jeg ville fjerne monstrene og samtidig finne bevis for at de var sendt av Sheogorath, skulle jeg få en flott belønning. Men jeg måtte ikke forstyrre den vise kvinnen som også oppholdt seg på den samme øya.
For å gjøre en lang historie kort så dro jeg til øya (nordvest for Dagon Fel), drepte alle monstrene og tok med meg alt de hadde på seg. Et av vesnene (en Golden Saint) hadde Sheogoraths signetring, som jeg regnet med ville duge som bevis.
Tilbake hos Azura takket hun meg og ga meg Azura's Star.
Jeg hadde tidligere funnet/kjøpt 2 "exquisite" ringer pluss en ditto amulett, og jeg hadde endel spells som jeg mente ville passe til det jeg ville lage.
En spell som heter "Summon Golden Saint" var spesielt viktig, for da slapp jeg å lete etter monstere som jeg kunne fange sjelen til. (En Ascended Sleeper kan ikke manes fram, men må finnes "i vill tilstand" i huler, katakomber el. lign.)
"Summon Golden Saint" kan visstnok bare kjøpes hos en trollmann i Tel Branora. Husker ikke navnet hans, men han er i et tårn der.
Jeg mante fram en Golden Saint, kastet Soul Trap (en "fange sjel-spell") på den og drepte den. Jeg hadde nå en Soul Gem med Golden Saint (verdi 2 000 000! ).
Jeg prøvde først å lage en magisk ting selv, men selv om jeg har en Enchant skill på 100 og boostet opp Luck til 110 (med en Fortify Luck-scroll) og en Magicka på 300, så ble det mislykket selv etter flere gangers forsøk.
Jeg hadde heldigvis en god del penger, så jeg dro i stedet til Mages Guild i Balmora og lot Galbedir enchante for meg. Det er dyrt men det lykkes hver gang, hvis man har råd til det.
Jeg lagde/fikk lagd disse to tingene:
Ring of the Grasshopper
Restore Fatigue 3 points. (Det er 3 points per sekund og gjør at Fatigue'n min aldri synker noe særlig, og hurtig stiger til max. igjen.)
Jump plus 6 points. (Det gjør at jeg hopper en god del høyere/lengre enn vanlig.)
Denne ringen gjør at jeg kan forflytte meg MYE raskere i terrenget, siden jeg kan hoppe framover hele tiden hvis jeg vil, og uten å bli sliten (Fatigue). Jeg hopper f.eks. over Odai River (Balmora) med god margin, men så har jeg også trent Athletics (trent selv) og Acrobatics (hos en Master Trainer) til 100, og har Speed på 100.
Amulet of the Fish
Water Breathing. (Puster under vann.)
Swift Swim plus 9 points. (Svømmer litt raskere.)
Fin kombinasjon hvis man liker å dykke. Jeg har begynt å like det etterhvert, siden det også under vann er mye spennende å oppleve i Morrowind. (Grafikken er jo også helt enorm.) Fant f.eks. tilfeldigvis et halvt sunkent skip igår, med en del fine ting i... Har hørt at man kan finne skjell med perler i... og perler kan man selge...
Det kostet skjorta å få lagd disse tingene (ca. 100 000), men det var verdt det tror jeg. Jeg hadde tidligere solgt noen dyre våpen bl.a. et sverd til 50 000, og jeg håper jeg finner noen verdisaker igjen snart for nå er jeg nesten blakk. LOL.
Og jeg har fremdeles Azura's Star hvis jeg vill enchante noe senere.