Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Ny maskin til snowwhite?
DirtyForum > Hardware & Software > Hardware & Software
dsr.snow_white
Hoi!

Må begynne å snuse etter ny maskin, da PSU++ gikk forrige dagen.
Har: 24" skjerm, 21" skjerm, x antall mus/tastatur og to headset (som riktignok begge begynner å trekke på årene).

Trenger case m/innhold.. gjerne ferdigbygget fra utsalg. Skal stort sett bare brukes til spilling (ser ut som jo mindre jeg spiller, jo mer penger er jeg villig til å kaste på det).
Jeg har jo veldig lyst til å oppleve Skyrim, bf3 og nyere stæsj =)
Budsjettet er 6000 - 8500elns. Har lyst på grei maskin, men ikke lyst til å betale "omg-dette-er-det-nyeste"-prisen.

Noen som har lyst til å hjelpe en deprimert stakkar?

I tillegg; noen som vet om et ok WiFi-kort som bare kan stæsjes inn i en annen gammel maskin som jeg kjører buntu på? Årevis siden jeg satte meg inn i slike ting, men den gang var det en stor affære å få wifikort oppe å gå.

FAEN DERE ER HERLIGE!!! SMASK SMASK på forskudd
dsr.zylark
Komplett Gamer PC

Pris i standardkonfig er 6500, men det er en og to ting du bør endre på. 8Gb RAM er fint fremfor "bare" 4. Dernest et GTX570 grafikk-kort fremfor GTX560. Da er du oppe i rundt 8400. Jeg ville også spantet på en 64Gb SSD disk til operativsystem og slikt, og brukt 500Gb disken til spill og media filer. Men det er rundt 800 kr. ekstra. Ja, og BF3 naturligvis som er 350kr på toppen av det igjen.

Dernest trykk "kjøp", fyll ut litt info om du ikke er kunde fra før, og vent i 2-3 dager på melding fra posten om at maskinen er klar til henting smile1.gif

Oppgraderte nylig selv, men ble noe billigere da jeg resirkulerte grafikk-kort (GTX470), kabinett, PSU (480W Hiper) Mus (Copperhead) og tastatur (Logitech). Fikk meg hovedkort, AMD 6100 6 kjerner CPU, 8Gb minne, 64mb SSD, 500Gb SATA, Win7, vifteregulator og BF3 til litt over 5500,-
dsr.snow_white
fean.. endelig bestemt meg for å kjøpe.. og så viser det seg at new year edition ikke er tilgjengelig lenger?
Setter du opp et tilsvarende med en av de andre "konfigurerbare komplett gamer"ene, plz?

Glemte å si at jeg har en 60GB SSD liggende (ikke viktig å få brukt, jeg kan bare lempe den over på den andre maskinen min) og 3 x 400GB SATAer.. så ekstra harddisker er ikke så viktig.

Evt så kan jeg kjøre en ny 400GB harddisk på nye maskinen, og finne en eller annen måte å sette opp de andre HDene eksternt?
dsr.zylark
Komplett gamer PC

Endringer fra standard-konfig til 6500,- er:

- 8Gb Minne istedetfor 4Gb (+256)

- GTX560ti skjermkort fremfor GTX550ti (+911). Et GTX570 kort ville vært bedre, men koster en drøy tusing mer. Ikke det, GTX560 vil kjøre BF3 og Skyrim uten problemer, men ikke nødvendigvis med alt av bling satt til ultra.

- 120Gb SSD disk som primærdisk (+371). Da er Komplett så snill at de installerer Win7 på SSDen, og når du får den levert, dytter du bare inn to av 400Gb diskene dine. Formater begge grundig slik at de fremstår som nye (full format, ikke fast). Bruk den ene til spill og slikt, og den andre til filer/media. Husk å flytte Pagefile fra SSD til en av de mekaniske diskene!!

- Tastatur/Mus/Høyttalere valgt fra.

Totalt blir det da på rett under 7900,-

Men samtidig kjøper du vel BF3 med B2K DLC, så legg på rundt 500.

Til den tredje 400Gb disken din, kan du kjøpe en ekstern USB3 docking bay, som denne.
dsr.snow_white
Bestilt =) takker meget!

Håper bergen får et innebandylag i eliten, så kommer jeg over fix14.gif
hardkjerne
Noe grunn til å ha page-filen på plate-disk? All datalesing fra swap-filen vil jo være mye raskere?
dsr.zylark
QUOTE (hardkjerne @ Feb 10 2012, 09:48 ) *
Noe grunn til å ha page-filen på plate-disk? All datalesing fra swap-filen vil jo være mye raskere?
SSD disker har ett begrenset antall overskrivninger per sektor før man kan risikere skrive/lese-feil og sektoren går i karantene. Derfor kan det lønne seg å sette ting som overskriver mye til en mekanisk disk, slik som Pagefile.

Ikke at Pagefile er så veldig mye i bruk om man har 8Gb++ med minne, men greit å først ha gjort det.

Bruker man Vista/XP må man også huske å skru av disk-defrag på SSD disken forøvrig. Win7 slår det av automatiskt på SSD disker.
dsr.etrym
QUOTE (dsr.zylark @ Feb 10 2012, 15:37 ) *
SSD disker har ett begrenset antall overskrivninger per sektor før man kan risikere skrive/lese-feil og sektoren går i karantene. Derfor kan det lønne seg å sette ting som overskriver mye til en mekanisk disk, slik som Pagefile.

Derav strides de lærde fix14.gif

Nå er det slik at det skal veldig mange skrivninger til før en SSD når limiten.
Mye pga controller teknologien har kommet så langt at den sprer skrivningene over hele disken og cellene tar lang tid før de når topppunktet.
Nye SSD disker har en forventet livstid på 3-5 år. 3 år hvis det skrives veldig mye til diskene og en pagefil utgjør ikke SÅ mye.
Så for en som har lite RAM så er det absolutt lurt å ha paging filen på SSD.

Men som Zylark sier så er det ikke nødvendig når du har såpass mye RAM som 8 GB. Da er du faktisk på grensen til å kunne skru av paging filen helt. Anbefaler at du setter den på et lavt nivå.
Det blir betydningsløst hvorvidt du har pagingfilen på SSD eller flytter de i ditt tilfellet.

Det du derimot kan vurdere er å flytte "Libraries" til en annen disk. De fleste programmer og spill idag insisterer på å bruke folderen "documents" til å lagre alt fra settings til save filer, og enkelte spill saver ofte og mye. Derfor kan du vurdere å flytte denne filen til en annen disk.
Filer du har her er ofte filer du ikke leser fra ofte og vil derfor ikke tape mye på å ligge på en vanlig HDD.

Et tips er at når du bruker SSD som system disk så lønner det seg å ha 40-50% ledig diskplass for å ha maks ytelse. Ikke at du merke store forksjell om du fyller den opp mer, men ikke fyll den helt opp. Da vil du merke forskjell.

For dine vanlige HDD vil jeg anbefale å kjøpe NAS hvor du kan ta de inn og ut som plug'n play og eventuelt sette opp som RAID.(basert på at du har mange små disker istedenfor et par store....)
hardkjerne
Begynner å bli litt OT her, men er det noen fullgode måter å få slått av pagingfil i Windows 7? Tidligere har det vært et evig mas fra OS når en har prøvd å slå det av (i alle fall på vanlig måten ved å sette den til 0). Noen tips?
dsr.etrym
Jeg skrudde den av på vanlig måte og fikk ingen klager. Du velger valget: No paging file og den er av uten at win7 klager.
Kan hende enkelte eldre programmer/spill klager da noen er hardkodet i exe filen at den skal se etter en paging fil.
Har du noen slike programmer så bare sett pagingfilen til 16MB(minimum).

Men no pagingfile valget fungerer fint i win7

dsr.snow_white
da ser det ut som maskinen er oppe og går =)=)

pagingfile satt til ny disk og så videre .. alt virker smooooth nå. gleder meg til alt er installert =)

takker takker!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.