Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Ny data.
DirtyForum > Hardware & Software > Hardware & Software
dsr.sp1
Her er hva jeg hva jeg tenkte av løsgodis foreløpig:

Prosessor
Hovedkort
RAM
Grafikkort
Harddisk
SSD
Strømforsyning
Kabinett
DVD-ROM
Windows 7 må jeg vel også ha.

Pris for øyeblikket: 14.978,00 NOK

Hjelp!!
dsr.enigma
not bad not bad!

nå er det litt for lenge siden jeg fulgte med på hw fronten. (ikke siden gtx290 og core i7 920 kom ut)
Hvordan funker paringa på hovedkortet? er jo 2x 3 slotter nå. Vil det si at det er bedre med 3 minnebrikker som pares enn 2?

if so: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=619278 lavere frekvens men 4Gb ekstra ram til 40 kr mer men med samme accesstid.
Cappadocius
Ja, det er bedre med 3 minnebrikker enn med 2. Triple > Dual.
Kjøp heller 3*XantallGB RAM sånn at du får utnyttet triple channel. Skal du ikke overklokke kan du heller gå for litt rimeligere RAM (gjerne Corsair XMS3?). Dominator-brikkene overklokker fint - men liten vits å kjøpe det hvis du ikke skal utnytte den muligheten.
dsr.sp1
Interessant! Da gjør jeg det. Annet?
dezso!
Skal du ha intel i7 oppsett så bør du nok gå for triple-channel på minenfronten ja.
Da er det 3x brikker som gir 6GB eller 12GB som gjelder selvsagt.. Ser ganske billig ut minnet nå, så feks 12GB XMS3 til samme prisen som de 8GB Dominator-brikkene;
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=444159
Dominator er kanskje mer klokkevennlig, men klokker du?

Jeg har et lignende oppsett med i7 selv. Jeg klokker aldri... kjøper nytt heller fix14.gif
Har funka helt greit for meg, så delene er kompatible:

CPU: Intel Core™ i7 Quad Processor i7-950
RAM: Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL9
HK: Gigabyte GA-X58A-UD3R, X58 Socket-1366
Kabinett: Cooler Master CM 690 II Advanced Sort
PSU: Corsair TX 650W PSU
SSD: Intel X25-M SSD 80GB 2,5"
GPU: XFX Radeon HD 5870 1GB GDDR5

Vurderer 6GB mer minne etterhvert, men ikke hatt behovet så langt.
Ny SSD burde jeg og ha, da denne er et par år nå. De blir faktisk sløvere smile1.gif

obs! HK støtter ikke native 1600mhz viste det seg vel. Har vel marginalt å si. Mulig ditt valg der er bedre.
dsr.enigma
trur æ heller hadd kjørt 3x 4GB enn 6x 2GB .. men har vel lite å si da pcn uansett e utdatert den gangen du har bruk for mer enn 12 GB RAM...
dsr.sp1
Har ikke tenkt å overklokke nei. Vil bare ha noe som kan kjøre max grafikk uten håpløs fps i noen år.. Kanskje jeg skal bytte tower til dette..

Dio foreslo å gå for en 1000w eller 950w PSU. Ser prisen stiger noe bratt der, om man skal ha det like stillegående og effektivt. Det blir jo isåfall med tanke på fremtidige oppgraderinger. Usikker.
dezso!
hva skal du med så jævlig mye power hvis det ikke trengs? 240 disker eller no? fix14.gif
Jeg kjører med en 650W som sagt.... (utenom det jeg skrev, 1xTB disk, 2xDVD ting) Og PSU er stille.
750W bør holde lenge. Du bytter sikker pc med jevne mellomrom likevel.

Varmeovn kan man vel heller kjøpe på elkjøp biggrin1.gif
dezso!
QUOTE (dsr.enigma @ Dec 22 2010, 11:43 ) *
trur æ heller hadd kjørt 3x 4GB enn 6x 2GB .. men har vel lite å si da pcn uansett e utdatert den gangen du har bruk for mer enn 12 GB RAM...

Enig, om kit'et finnes til noenlunde samme pris. smile1.gif
Tok bare første eksempel jeg fant.
Cappadocius
QUOTE (dezso! @ Dec 22 2010, 12:57 ) *
750W bør holde lenge. Du bytter sikker pc med jevne mellomrom likevel.

"What he said". Selv om du tar høyde for at watt-mengden PSUen klarer å levere etterhvert vil reduseres noe (pga komponenter som blir gamle og dårlige) så har du power i lang tid framover - selv med SLI og tjukt med disker. Har nesten identisk oppsett som dezso (!) men 750W Corsair-PSU og CL8-minne. Regner med PSU-en blir med over til neste PC også om en tre-fire år.
dsr.sp1
Den er grei, da blir det den 750w psuen jeg satt opp. Ser den fikk my skryt på hardware.no.

Hva med SSD.. Dio sa også noe om å sette opp to stk som jobber sammen eller hva det var. Det blir nok fpr dyrt tenker jeg, men kan jo alltids vurderes om det er en kjempefordel..

Takk for hjelpen så langt smile1.gif
dezso!
2 SSD i RAID gir sikkert enda mer guff ja, men synes personlig ikke det er verdt prisen pr i dag.
Det er et mye lengre sprang fra vanlig disk til SSD, enn fra 1 til 2 SSD...
Så med mindre du er stinn av gryn, så holder nok en (bra en) lenge smile1.gif
Cappadocius
QUOTE (dsr.sp1 @ Dec 22 2010, 13:34 ) *
Den er grei, da blir det den 750w psuen jeg satt opp. Ser den fikk my skryt på hardware.no.

Kjempefin - men hva er egentlig den store foskjellen på denne og en TX750W fra samme produsent? Noen som veit? TX750W koster 500,- mindre og har nok tilkoblinger til et SLI ("kun" 2-way dog..) og tjukt med disker.

Edit: Svarer meg sjøl, jeg.. Så vidt jeg kan se er eneste forskjell at denne er "modulær". Altså; du kobler bare til de kablene du bruker. Jeg har god plass så de jeg ikke bruker ligger godt forvart i de tomme 5,25"-brønnene mine..
dsr.sp1
Hmm, 500 mindre (eller 380 som det egentlig er) er litt ja.. Var visstnok et par db forskjell i støynivå og ettellerannet pipesjatteringer eller hva det var i strømstyrken eller noe sånt.

TX
HX
dsr.sp1
Ok, ny utvikling..

Fant dette hovedkortet. Det er en prisnedgang på 1200 kroner. Hvis det er godt nok (input plis) for oppsettet mitt, kan jeg gå for GTX 580 istedet for 570, en ganske heftig økning i skjermkort. ELLER jeg kan gå for en til SSD, og sette den i raid med den første, noe som vil gi totalt 240 GB SSD plass. Prisøkningen vil imidlertid bli ganske mye større.

Hva ville dere gjort?
Cappadocius
QUOTE (dsr.sp1 @ Jan 8 2011, 18:34 ) *
Ok, ny utvikling..

Fant dette hovedkortet. Det er en prisnedgang på 1200 kroner. Hvis det er godt nok (input plis) for oppsettet mitt, kan jeg gå for GTX 580 istedet for 570, en ganske heftig økning i skjermkort. ELLER jeg kan gå for en til SSD, og sette den i raid med den første, noe som vil gi totalt 240 GB SSD plass. Prisøkningen vil imidlertid bli ganske mye større.

Hva ville dere gjort?

Eneste begrensning med dette HK-et er vel at det støtter RAM med hastighet maks opp til 12800.

Jeg hadde heller kjøpt bedre skjermkort enn å blåse mer penger på SSD (siden du allerede har en fra før). Bedre å heller kjøpe en SSD til på et senere tidspunkt når de er blitt billigere.
dsr.sp1
Samme tenkte jeg.

12800 hvada? Er det noen ram-brikker som er raskere?
Cappadocius
QUOTE (dsr.sp1 @ Jan 8 2011, 19:35 ) *
Samme tenkte jeg.

12800 hvada? Er det noen ram-brikker som er raskere?

Jada. Men de er svindyre. Foreløpig.. :-D

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=616228 - 4GB (2x2) for 1219,-
dsr.sp1
Aha!

Da er jo mine med 10600 greit innenfor.

Takker for hjelpen Cappa smile1.gif
dsr.sp1
Bestilit biggrin1.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.