Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Mediaspiller ..what to do?
DirtyForum > Hardware & Software > Hardware & Software
dsr.Rahw
Har prøvd ørten forskjellige måter å få xboxen min til å takle avspilling av hd-innhold med H.264-innhold, da spesielt .mkv-filer - og absolutt ingenting har virket. Det jeg gjør nå for tiden er at jeg kjører TVersity på pcen og streamer innholdet til xboxen. Dette fungerer ypperlig på vanlig low-def .avi-filer, men nekter plent å takle mer interessante formater.

Så vurderer nå å skaffe meg en mediaspiller. Har tittet på AC Ryan Playon!HD, og den får jevnt over god kritikk, takler så og si alt, og er ikke rent ille på pris heller. Den jeg vurderer er denne; http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=481572 .

Så ..det jeg lurer på.. er det noen som har noen erfaring med denne, eventuelt andre varianter (HD mini, evt andre fabrikater) og som kan gi noen tips på om det er noe å bare glemme? Jeg er spesielt interessert i å vite om det går fint å bruke hdmi for å overføre bildet til tv, men bruke den optiske lydutgangen for overføring av lyd til forsterkeren. Jeg har desverre en eldre forsterker som ikke lar meg koble alt av hdmi-utstyr gjennom forsterkeren.
dsr.stoffis
ps3 media server, oh wait. eller vlc? hahahaha

*kryper tilbake i hullet*

gayfight2.gif
dsr.Rahw
Målet er jo å slippe å sitte ved pcen for å nye en fersk film fix14.gif Film skal nytes i totalt mørklagt rom på størst mulig tv og med mest mulig lyd! Jeg kunne strengt tatt ha trekt kabler fra pcen til tven/forsterkeren, men planen var å slippe å ha en kabelspaghetti liggende på gulvet. Ergo, VLC dekker ikke behovet.

Pris har dessuten en viktig rolle. Jeg kunne selvsagt ha ordnet med en rein mediasenter-pc og administrert den som jeg normalt ville administrert en hvilken som helst pc, men de bråker mer enn en mediaspiller og de koster mer. Det er liksom greia med mediaspillerene, at de tilbyr et GUI du kan navigere i innholdet med, de støtter de fleste filformatene og de bråker ikke. Prisen er dessuten langt lavere.

Har konkludert med at jeg kommer til å gå for en mediaspiller med harddisk hvis jeg finner en som jeg har troa på. Det fordi jeg ser at de aller fleste kan fungere som en nettverksstasjon, så filoverføringen skal i prinsippet være like enkel som å overføre filer fra en pc til en annen via nettverket.

Og ps3 mediaserver gjør vel strengt tatt det samme som TVersity gjør fix14.gif Det er jo hele årsaken til at jeg vurderer å skaffe en mediaspiller ..TVersity nekter å transcode hd-innhold! Transcoding må til, siden xbox ikke støtter noen hd-formater (med unntak av noen wmv7/8-formater ..kanskje?)

Men avventer til i morra ..lola hadde visstnok noen tips til alternativer.
Cappadocius
QUOTE (dsr.Rahw @ Oct 23 2010, 22:27 ) *
Og ps3 mediaserver gjør vel strengt tatt det samme som TVersity gjør fix14.gif Det er jo hele årsaken til at jeg vurderer å skaffe en mediaspiller ..TVersity nekter å transcode hd-innhold! Transcoding må til, siden xbox ikke støtter noen hd-formater (med unntak av noen wmv7/8-formater ..kanskje?)

Nja. Har hatt problemer med TVersity på min PS3 - mens PS3 MEediaServer funker på alt. Den transcoder det som måtte trengs å transcodes. Hvor godt det funker på Xbox vet jeg dog ikke. Verdt et forsøk, IMNSHO..
dsr.Rahw
Får teste PS3 mediaserver når jeg kommer tilbake til trondheim ..som du sier, verdt et forsøk! Dog, mediaplayer med harddisk er uansett interessant i forhold til å ta med seg en enhet som er plug and play på et hvilket som helst annet sted, ferdig lastet med innhold.
dsr.teka
QUOTE (dsr.Rahw @ Oct 23 2010, 22:27 ) *
Målet er jo å slippe å sitte ved pcen for å nye en fersk film fix14.gif Film skal nytes i totalt mørklagt rom på størst mulig tv og med mest mulig lyd! Jeg kunne strengt tatt ha trekt kabler fra pcen til tven/forsterkeren, men planen var å slippe å ha en kabelspaghetti liggende på gulvet. Ergo, VLC dekker ikke behovet.

Helt enig! gayrockfinalhope.gif

Her heme så gadd eg ikke å stresse med xboxen eller ps'en. Så det eg gjorde var å bare koble til lappisen med hdmi, kjøpte en liten WD pocket disk eller ka faen. I tillegg så kjøpte eg http://www.logitech.com/en-us/keyboards/keyboard/devices/192 sånn at jeg kan sitte kor som helst i stua å styre maskinen. akkurat som en håndkontroll til ka som helst. Det beste med det hele er jo det at du kan lade ann, og du trenger bare å gjøre det 1 gang hver 3 mnd fix14.gif

dsr.Rahw
Funker med PS3 Media Server. Dog, så lenge man transcoder, så får man ikke til å spøle. Ikke at det er noen krise, da løsningen fungerer til jeg finner en konge media player. AC Ryan ser ut til å få endel pepper med utviklingen av firmware, så jeg går vekk fra det ..Lola tipset om en -meget- sexy løsning fra nvidia/d-link (boxee) som kommer i november, så det kan kanskje bli en julegave fra meg til meg i år! Må vel undersøke nærmere tenker jeg..
Cappadocius
QUOTE (dsr.Rahw @ Oct 25 2010, 23:32 ) *
Funker med PS3 Media Server. Dog, så lenge man transcoder, så får man ikke til å spøle. Ikke at det er noen krise, da løsningen fungerer til jeg finner en konge media player. AC Ryan ser ut til å få endel pepper med utviklingen av firmware, så jeg går vekk fra det ..Lola tipset om en -meget- sexy løsning fra nvidia/d-link (boxee) som kommer i november, så det kan kanskje bli en julegave fra meg til meg i år! Må vel undersøke nærmere tenker jeg..

Åja - den ser litt fin ut. Sett noe pris på det i .no enda?
dsr.Rahw
Niks, ikke letet heller, men vil tro et sted mellom 1500 og 2000. Er det konkurrentene ligger på. Kanskje en hundrings eller tre i tillegg, bare for å være sexy.
dsr.colin
WD TV Live

Anbefales
dsr.zod
jeg bestilte en popcorn som jeg aldri fikk somla meg til å hente opp, og nå var den ikke på lager lenger, så jeg måtte ta en AC ryan playon HD i stedet.
Mitt eneste formål var å spille av 1080p filmene mediaPCen min ikke takler, og til min store frustrasjon funket det ikke. det var kommet en ny x264 codec som komprimerte et eller annet i mkv containeren, så jeg fikk bare lyd.
Dagen etter kom det en firmware oppdatering og nå funker den smooth.

Når det er sagt sliter jeg med mye annet på den. Bittorrent websiden får jeg ikke til å funke, eller webguiet generelt. Connecte til SMBshares funker ikke mot windows7 PCen min, men mot samba linux serveren. Samba serveren på boxen er åpen med write for guest og jeg har ikke funnet en måte å sikkre den på. Den er også åpen for telnet med root og blankt passord, og passwd på root gir kernel panic...
Nå bruker jeg en beta firmware da, så det kan jo hende det er noen bugs, men det virker til å være mye som er in the making med OSet fortsatt.

MEN når det kommer til 1080p over enten USB disk eller en 1tb disk jeg har skrudd i intern funker den smooth nå. kjører HDMI kabel (som følger med) til TVen og optisk SPDIF til anlegget. Fjernkontrollen funker også greit for navigering.
MP3 funker den også greit til, man kan browse mp3 mapper i filstrukturen, noe jeg elsker fordi jeg hater å id3 tagge alle mp3ene mine...

Han komplettduden jeg snakka med på telefonen mente den ikke støtter "HD" lyd, men jeg har en gammel dolby digital forsterker så det bryr jeg meg ikke om.

Konklusjonen er at du får jævlig mye hardware for <1000 kr men softwaren fortsatt er for dårlig imo. skal du bare bruke den til å spille av mkv filer funker den bra pr. dags dato.
Zell
bruker syvio med interndisk. funker deilig! er samme programvaren som i popcorn hour. bare at den kosta 500 mindre. digg!
dsr.Rahw
QUOTE (dsr.zod @ Nov 2 2010, 16:20 ) *
Konklusjonen er at du får jævlig mye hardware for <1000 kr men softwaren fortsatt er for dårlig imo. skal du bare bruke den til å spille av mkv filer funker den bra pr. dags dato.

Samme konklusjonen jeg gjorde igrunn etter timer med lesing på acryan-forumet. Det vil ikke blir spesielt aktuelt å streame fra pcen, da jeg ser endel filmer begynner å få for høy bitrate, til og med for streaming over kablet nett. Skulle jeg ha skaffa meg en POHD, så hadde det blitt med harddisk, og da kjøre den som NAS og laste over det jeg vil ha avspilt til harddisken ..for direkte avspilling. Det har jeg også derimot lest at er ikke like enkelt å få til i praksis fix14.gif
dsr.colin
Gjentar anbefalingen av WD TV Live som jeg linket til over. Har en slik koblet til kablet nett og til min HD tv, og den kjører alt av filer, null problemer uansett bitrate og oppløsning. Kjører opp til 1080p uten problem, og alt streamet fra en NAS boks.

Hvis andre modeller til dobbelt pris har problemer med dette så burde det være et enkelt valg. smile1.gif
dsr.enigma
kan bekrefte at WD boksen funker bra. men jeg personlig syns jeg utseende og funksjonaliteten til menyene er langt under par samenlignet med feks boxee.

Altså utseende ser bra ut! men funksjonaliteten og bruken av iconer/tekst ved listing av filer i foldere osv liker jeg ikke i det heletatt.
såvidt jeg vet har den heller ikke noen form for imdb støtte..

Wd minner om en "dum boks" som ikke leverer ekstra funksjonalitet eller finesser.. den spiller bare av..

og når jeg har sett en presentasjon av den fra WD mista jeg all respekt fix14.gif quote:"takes your home theater system to a whole new level of COOL" .... OMG ITS THE INTERWEBZ!!!

men fra spøk til revolver: wd => billig boks som lar deg spille av musikk, vise bilder (på en tja.. ok måte) og se filmer.
jeg har tipsa deg om boxee enten i form av å kjøpe det ferdige produktet av dlink, eller ved å kjøpe en pc fra feks zotac, asus eller anen leverendør som leverer ion/ion2 gpu.
blir slightly dyrere pris, men betraktelig bedre funksjonalitet, og konfigurasjonen blir mye friere..
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.