Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Fotografisk hukommelse
DirtyForum > Ham & Spam > Tanketorget
dsr.caraghi
Lurer litt på dette her!! Eg har vel det som kan beskrives som "utsett filmen for sollys hukommelse", så det eg lurer på e om noen av dere enten har, eller kjenner noen som har fotografisk hukommelse.
Er dette et slags fenomen?? Eller kan det til en viss grad trenes opp??
Det eg oxo lurer litt på e om denne personen med fotografisk hukommelse kan ta en bok(type gigantisk), bla fort\blafre sidene forran øynene sine, lukke boka for så å "lese" den av hukommelsen etterpå??
Kan ett blikk på fex. tavlen som viser alle avganger fra la oss si verdens største flyplass, være nok til at denne personen på et hvilket som helst tidspunkt "bla" fram det "bildet" i hukommelsen sin og plukke ut alle ønskelige opplysninger??
Herregud......e jo helt og fullstendig  :oro  det her!!

Eller.....ojoj!!!!!
Lage en film, der usedvanlig mye informasjon blir vist i en hastighet som er abnorm
(altså veeeeldig mange bilder med info veeeldig fort) Kan da denne personen sitte seg ned....se hele filmen....og dermed ha lagret all den informasjonen??...fordi han kan "huske" hvert eneste "bilde" med info??
Blir jo litt "som en bok-aktig" men bare mye mer info på kort tid!!
Slikt som dette ryster meg!!!!!!
fix05.gif  :oro  :oro
dsr.hansiball
Sett Rainman? Er ikke det noe slikt Dustin Hoffman har der? Eller er det bare tall han er god med?

Tror fotografisk hukommelse ofte går på bekostelse av noe annet. Autister tror jeg har god sjanse for å få photo-minne.

Og ja, i de tillfellene jeg har hørt om dette så er det akkurat som et fotoapparat, tar eksakt kopi av det de ser og husker det slik at de kan ta frem igjen infoen når den trengs.  :oro
dsr.caraghi
Having a photographic memory allows immediate access to information stored in the memory. The person with a photographic memory can recall any information from any book he has read or page he has seen. Each page can be viewed on the screen of his mind as if it were a snapshot.

*gisp*
. One famous case was S., described by the Russian psychologist A.R. Luria. Among other things S. had an exceptional ability to retain things long after he'd originally memorized them. Once he was read the first four lines of Dante's The Divine Comedy in Italian, a language he did not understand. He was immediately able to recite the entire passage--and more impressively, he could still do so on command 15 years later, with no advance warning

Nel mezzo del cammin di nostra vita
mi ritrovai per una selva oscura,
ché la diritta via era smarrita.

Ahi quanto a dir qual era è cosa dura
esta selva selvaggia e aspra e forte
che nel pensier rinova la paura!

Tant' è amara che poco è più morte;
ma per trattar del ben ch'i' vi trovai,
dirò de l'altre cose ch'i' v'ho scorte.

Io non so ben ridir com' i' v'intrai,
tant' era pien di sonno a quel punto
che la verace via abbandonai.

Ma poi ch'i' fui al piè d'un colle giunto,
là dove terminava quella valle
che m'avea di paura il cor compunto,

jahaja....se på noe av dette.....i ett sekund for så og si alt ordrett???
For så å gjenta det uten forvarsel etter 15 år??!!??

fix05.gif
dsr.hansiball
Hmm..... kompis av meg husker pinkodene og kortkodene mine til evig tid etter å ha sett de bare en gang. Ba han huske kodene mine en gang i 97' ellerno, og han husker de fortsatt på kommando. Riktignok er det jo bare 4 siffer og greier, men latterligt av han å huske slikt 5-6 år etter (eg må jo ringe han for å få vite pinkoden til telefonen min).... fix05.gif
dsr.hansiball
I have a friend who looked at my switch card for 60 seconds in a
nightclub whilst drunk. A few months later he sent me a letter with
the 19 digit number and 9 digit card number at the top. It was
perfectly copied.

fix05.gif
dsr.mowgli
Jeg har også ei vennine som er utrolig god med tall, da med å huske tall altså. Hun er absolutt ikke noe geni, vil heller kalle henne litt små dumm. Men hun husker allt av telefonnummer, etter å bare ha tatt en titt på de, i lang tid. Hun husker også alle registreringsnummer på bilene til alle hun kjenner, familie, venner osv også på gamle biler de har hatt. Ganske imponerende synes jeg.
Mr A DSR
Jeg husker ikke en dritt jeg :(

Men har lest at dette med hukommlse og tall kan trenes opp det fins også noen "systemer" som kan læres som gjør at man lett kan huske tall og tall rekkefølger
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.