Her om dagen på jobb, sto jeg og Bear og så at det blir montert opp nytt avsug. Det var da jeg atter engang begynte å tenke.
Det hele begynte med at jeg lurte på å tette hele bygget for så å skru av retuft.
Men så tok tankene mine meg videre et "lite" stykke. Hvordan er det å havne i vakum? Hvis man kan bygge en anrettning som man kan suge ut all luft, hvordan er det da å befinne seg inne i dette rommet? Blir man klemt sammen eller hva? I verdensrommet er det vel en form for vakum, hvordan foregår allting rundt det da? Og hvorfor faller ikke jorda ned, og hvor skal den da falle. vil månen falle også da, og vil den falle paralelt med joda eller vil den falle fra eller på jorden?
Det er ikke så mye å tenke på, tror jeg. Hmm begynner jeg å få paranoia.. Jooonas, gi faen med det der. Vel han har nå vært slikk fra tidenes morgen. Ikke skyld på meg at tråden har falt ut. Hva faen var det jeg tenkte på nå da? Pokker.. Heyyy i dag har jeg badet, kanskje skal jeg klippe meg også!!!
Mickey
Aug 16 2002, 21:02
Silence
Aug 16 2002, 21:07
Sånn ellers....
Går det bra el?
QUOTE (jesse @ Aug. 16 2002,20:59)
Her om dagen på jobb, sto jeg og Bear og så at det blir montert opp nytt avsug. Det var da jeg atter engang begynte å tenke.
Det hele begynte med at jeg lurte på å tette hele bygget for så å skru av retuft.
Men så tok tankene mine meg videre et "lite" stykke. Hvordan er det å havne i vakum? Hvis man kan bygge en anrettning som man kan suge ut all luft, hvordan er det da å befinne seg inne i dette rommet? Blir man klemt sammen eller hva? I verdensrommet er det vel en form for vakum, hvordan foregår allting rundt det da? Og hvorfor faller ikke jorda ned, og hvor skal den da falle. vil månen falle også da, og vil den falle paralelt med joda eller vil den falle fra eller på jorden?
Det er ikke så mye å tenke på, tror jeg. Hmm begynner jeg å få paranoia.. Jooonas, gi faen med det der. Vel han har nå vært slikk fra tidenes morgen. Ikke skyld på meg at tråden har falt ut. Hva faen var det jeg tenkte på nå da? Pokker.. Heyyy i dag har jeg badet, kanskje skal jeg klippe meg også!!!
Prøver å svare...
1. Vet ikke, tror det er kjipt!
2. Som et helvetes midtpunkt?
3. Nei, du eksploderer fordi du har høyere trykk enn dine omgivelser. Omgivelsene har vakum dvs. de har ikke noe trykk; du har trykk i deg derfor vil du eksplodere.
4. Skjønte ikke spørsmålet. "Hvordan foregår allting rundt det da?" Kan du forklare nærmere?
5. Jorda faller ikke ned fordi den snurrer rundt sola i en balansegang mellom sola som trekker den til seg, og sentipetalkraften ("sentrifugalkraften") som "vil" at jorda skal dra utover...
6. Ingen mennesker vet om jorda eller månen vil falle ned.
7. Mean signing off.
Mickey
Aug 17 2002, 01:33
Hva mener du med om jorda vil falle? Hva skulle den falle mot da? Det er det som er spørsmålet.
dsr.talaris
Aug 18 2002, 11:46
Jorden vil ikke "falle" som du sier, fordi den "flyr" med en relativ fart på 108000 km/t i en ekliptisk bane rundt solen. Sentripetal kraften som dannes av denne bevegelsen forhindrer jorden fra å "falle".
Månen "flyr" med en litt laver relativ hastighet, og kraften fra denne bevegelsen holderen månen hvor den er i dag.
Det er dette prinsipet vi bruker nå vi plassere satelliter i bane rundt jorden.
Selvfølgelig er alle disse hastigheten relative, siden hele solsystemet beveger seg i enorm hastighet rundt melkeveiens midtpunkt, og melkeveien igjen bevegers seg rundt i "vår" galakse "klase". Men det er litt for komplisert til og tenke på.
dsr.fsu
Aug 19 2002, 10:43
SDS Raptor
Aug 25 2002, 16:42
QUOTE (Talaris @ Aug. 18 2002,12:46)
Jorden vil ikke "falle" som du sier, fordi den "flyr" med en relativ fart på 108000 km/t i en ekliptisk bane rundt solen.
Hvorfor er det ikke så mye g-krefter her på Tellus da da? :oro
dsr.puma
Aug 25 2002, 22:12
Jeg har begynt å tenke igjen!
Det var pokker meg på tidet! :cool:
dsr.talaris
Aug 25 2002, 22:37
QUOTE (SDS Raptor @ Aug. 25 2002,17:42)
QUOTE (Talaris @ Aug. 18 2002,12:46)
Jorden vil ikke "falle" som du sier, fordi den "flyr" med en relativ fart på 108000 km/t i en ekliptisk bane rundt solen.
Hvorfor er det ikke så mye g-krefter her på Tellus da da? 
hæ!!? ka e det du spør om? G-krefter kommer av en gjenstands masse-tetthet/mengde, osv (forskes fremdeles på hva som skaper gravitasjonog hvordan det virker). Men det er ingenting som tilsier at farten som jordkloden holder rundt solen skulle skape masse gravitasjons krefter.
dsr.immo
Aug 26 2002, 00:24
Dessuten ville det uansett aldri bli mer enn en 1G uansett hvor høy gravitasjonen på jorda var
dsr.bear
Aug 26 2002, 13:58
Thats it... Ikke mer tynner på deg Jesse, sokkene dine vil oxo bli inndradd.........................
dsr.talaris
Aug 26 2002, 15:27
QUOTE (Immortal @ Aug. 26 2002,01:24)
Dessuten ville det uansett aldri bli mer enn en 1G uansett hvor høy gravitasjonen på jorda var 
hæ? det du sier der er jo en selvmotsigelse, ved mindre du mener at vi forandre hva verdien av 1G er.
1g er deffinert som ca. 980cm/s
Gravitasjonskraften på toppen av mount everest vil være noe lavere enn dette, mens gravitajonskraften på bunnen av maria-gropen sikkert er merkbart høyere. (men mye vanskeligere og måle grunnet det ekstreme trykket som er der)
The Law of Universal Gravitation
Sitat fra Caplex:
gravitasjon, den gjensidige tiltrekningskraft mellom masser. Størrelsen av kraften er proporsjonal med massene og omvendt proporsjonal med kvadratet av avstanden mellom dem. Denne naturlov ble formulert av Newton 1687. I relativitetsteorien (s.d.) beskrives g. geometrisk. Tid-rommet er krumt nær massive legemer. Iflg. Newtons g.-teori beveger jorden seg under påvirkning av g.-kraften fra solen, mens jorden iflg. relativitetsteorien beveger seg fritt i det krumme tid-rommet rundt solen.
dsr.talaris
Aug 26 2002, 17:54
har du noe du vil si? eller driver du bare og poster sitater rundt om kring?
dsr.immo
Aug 26 2002, 21:09
QUOTE (Talaris @ Aug. 26 2002,16:27)
QUOTE (Immortal @ Aug. 26 2002,01:24)

hæ? det du sier der er jo en selvmotsigelse, ved mindre du mener at vi forandre hva verdien av 1G er.
1g er deffinert som ca. 980cm/s
Gravitasjonskraften på toppen av mount everest vil være noe lavere enn dette, mens gravitajonskraften på bunnen av maria-gropen sikkert er merkbart høyere. (men mye vanskeligere og måle grunnet det ekstreme trykket som er der) Tosk du vet godt det var det jeg mente.. når du trakk fra den åpenlyse selvmotsigelse som jeg egentlig ikke regna med noen ville kommentere..
dsr.talaris
Aug 26 2002, 23:02
hehe, tenk - trykk - tall (evt. skriv)
Mickey
Aug 26 2002, 23:44
Og dere er alle med i ALV (Anonyme liksom viteskapsmenn)????
Lurer på hva Stephen mener om dere jeg?

I will roll over you biatch!
QUOTE (Talaris @ Aug. 26 2002,18:54)
har du noe du vil si? eller driver du bare og poster sitater rundt om kring?
Tja, "sitatene" som du kaller det er vel muligens også brukbare forklaringer omkring G og g osv... Eller du synes kanskje du forklarer disse tingene bedre enn hva leksika o.l. gjør? I så fall; "I rest my case".
Ang, det Raptor spurte om: Kanskje jeg misforsto, men det virket på meg som at han lurte på hvorfor vi ikke opplevde mer g-krefter enn vi gjør, med tanke på den høye hastigheten jorda flyr rundt sola med(?). Noe a la gravitasjonskreftene som astronauter/jagerflyvere opplever i "gravitasjonssimulatorer"? ("Aksellerasjonssimulatorer"? Sånne snurrende greier de personene sitter i...)
Et rimelig fornuftig spørsmål etter min mening.
Du (Talaris) svarer noe om at "det er ingenting som tilsier at farten som jordkloden holder rundt solen skulle skape masse gravitasjons krefter."
Vel, det er riktig at den ikke skaper masse gravitasjonskrefter, men den skaper jo noe gravitasjonskrefter da...
Det virker på meg som du avfeier Raptors fornuftige spørsmål på en litt for lettvint måte.
dsr.talaris
Aug 27 2002, 08:39
Fart skaper ikke gravitasjons krefter uansett hvor høy den er. Fart skaper derimot krefter som har samme effekt som gravitasjon ig sentripetalkraft.
Angående jorden, så blir den grunnet gravitasjons kreftene som virker mellom jorden og solen, helle tiden "trekt" mot solen, men farten som jorden holder fungere som en mot-kraft mot jord-sol gravitasjonen og dermed holder jorden seg i sin bane rundt solen.
Angående ditt sitat, så lurt jeg på hvorfor du kom med den matematiske formelen for gravitasjons kraft også lurte jeg på hvorfor du ville begynne og blande inn effekten gravitasjon har på tid-rommet rundt den.
dezso!
Aug 27 2002, 09:46
: im drowning... this is too deep.
QUOTE (Talaris @ Aug. 27 2002,09:39)
Fart skaper ikke gravitasjons krefter uansett hvor høy den er. Fart skaper derimot krefter som har samme effekt som gravitasjon ig sentripetalkraft.
Angående jorden, så blir den grunnet gravitasjons kreftene som virker mellom jorden og solen, helle tiden "trekt" mot solen, men farten som jorden holder fungere som en mot-kraft mot jord-sol gravitasjonen og dermed holder jorden seg i sin bane rundt solen.
Angående ditt sitat, så lurt jeg på hvorfor du kom med den matematiske formelen for gravitasjons kraft også lurte jeg på hvorfor du ville begynne og blande inn effekten gravitasjon har på tid-rommet rundt den.
Riktig, fart skaper ikke gravitasjonslignende krefter; det gjør derimot endring av fart dvs. akselerasjon. Det gjør også sentripetalkraften som du nevner.
Det du skriver i annet avsnitt var omtrent det samme som jeg skrev i min første post i denne tråden:
5. Jorda faller ikke ned fordi den snurrer rundt sola i en balansegang mellom sola som trekker den til seg, og sentipetalkraften ("sentrifugalkraften") som "vil" at jorda skal dra utover...
Tok med leksikon-forklaringene fordi jeg ikke kom på noen enkel måte å forklare hva G og g er. Hvis det ble for detaljert/komplisert er det jo bare å overse det. :
:
Temaet om hvilken effekt gravitasjon har på tid-rommet fulgte desverre med i sitatet, og kompliserte nok tingene mer enn nødvendig. Jeg er heller ikke så innsatt i relativitetsteorien at jeg forstår akkurat det der... :oro
dsr.talaris
Aug 27 2002, 23:25
meget bra... men en ting som en garvet wannabe fysikker ikke snakk om "sentrifugal kraft". Det er en kraft som heter sentripetal kraft som skaps ved at vektor endrer retning. Sentrifugal kraft er kvasi vitenskap og ikke noe som eksistere, "den" lager bare forvirrig og annen misnøye
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.