Help - Search - Members - Calendar
Full Version: SSD RAID 0
DirtyForum > Hardware & Software > Hardware & Software
dsr.ReidarAxl
Et par tanker / spørsmål fra en nub ok.gif

Noen som har SSD disker i raid her? Nå har jeg aldri brukt RAID før, men har virkelig lyst til å prøve det. Så, jeg tenkte kanskje å prøve 4x SSD i RAID 0, med ASUS Rampage II Extreme x58 hovedkort. (Vet ikke om jeg trenger noen extra RAID kontroller for det?)

Så, 4x SSD på kanskje 32 Giga? Det burde vell bli en 128 Giga system partisjon, noe som er nok imo, og burde virkelig få fart på sakerne? Da er det snakk om SSD'er til 4000kr. Men, kanskje det har vært lurere å bare kjøpe 2x 128 Giga SSD for 6000kr istede, med tanke på fremtiden. Lettere å ha 2x 128G liggende, enn 4x 32G.

Og, kan jeg ha to forskjellige RAID 0 setups på samme PC? For.eks ett setup med 4x 32G SSD og 2x 1T HDD, begge i RAID O.

To interessante videoer med SSD:

SuperTalent 2TB PCI Express SSD

24x SSD RAID 0

dezso!
Tja.. raid 0 har sine fordeler og ulemper. Husk at du ved å bruke 4 disker også øker risikoen betraktelig for at du er føkked ved en diskfeil.
For dataene spres utover alle diskene, og krasjer en av de så er datene tapt. (kan nok omgås med spesialverktøy)
Ville heller tatt 2 større SSD og satt de i raid 0, ikke 4.
Nå er ikke akkurat SSD tregt i utgangspunktet heller da....

Skal du opp på andre typer Raid, så krever det nok mer støtte på hoverdkortet.
dsr.ReidarAxl
QUOTE (dezso! @ Sep 8 2009, 14:25 ) *
Tja.. raid 0 har sine fordeler og ulemper. Husk at du ved å bruke 4 disker også øker risikoen betraktelig for at du er føkked ved en diskfeil.
For dataene spres utover alle diskene, og krasjer en av de så er datene tapt. (kan nok omgås med spesialverktøy)
Ville heller tatt 2 større SSD og satt de i raid 0, ikke 4.
Nå er ikke akkurat SSD tregt i utgangspunktet heller da....

Skal du opp på andre typer Raid, så krever det nok mer støtte på hoverdkortet.

Jepp, ser den. Jeg er ute etter performance for å si det sånn, og så vidt jeg har lest så er RAID 0 det beste alternativet?
Ourasi
QUOTE (ReidarAxl @ Sep 8 2009, 12:57 ) *
Et par tanker / spørsmål fra en nub ok.gif

Noen som har SSD disker i raid her? Nå har jeg aldri brukt RAID før, men har virkelig lyst til å prøve det. Så, jeg tenkte kanskje å prøve 4x SSD i RAID 0, med ASUS Rampage II Extreme x58 hovedkort. (Vet ikke om jeg trenger noen extra RAID kontroller for det?)

Så, 4x SSD på kanskje 32 Giga? Det burde vell bli en 128 Giga system partisjon, noe som er nok imo, og burde virkelig få fart på sakerne? Da er det snakk om SSD'er til 4000kr. Men, kanskje det har vært lurere å bare kjøpe 2x 128 Giga SSD for 6000kr istede, med tanke på fremtiden. Lettere å ha 2x 128G liggende, enn 4x 32G.

Og, kan jeg ha to forskjellige RAID 0 setups på samme PC? For.eks ett setup med 4x 32G SSD og 2x 1T HDD, begge i RAID O.

To interessante videoer med SSD:

SuperTalent 2TB PCI Express SSD

24x SSD RAID 0

Heisann Reidar!

Det første jeg kan hjelpe deg med er å styre deg i riktig retning angående valg av SSD. La meg forklare litt; For 6mnd. siden var tillstanden på consumer SSD markedet slik at de raskeste diskene (Intel X25-M og X25-E) var mer enn dobbelt så dyre som de mainstream diskene med fornuftige priser, og entusiastene var de eneste som tok seg råd til disse raske diskene (bla. meg med 2xIntel X25-M 80gb i 160gb raid0 stripe). Idag er heldigvis tillstanden betydelig bedre, og Intel X25-M Generasjon 2 koster det samme eller mindre pr. GB enn alle andre merker med betydelig lavere ytelse..

Hvordan måler man så ytelsen og hva er det som betyr mest; Svaret på dette er Random Read og Random Write IOPS (operasjoner pr.sekund). For, uansett hva du foretar deg i OS eller åpning av Apps eller Spill, så foregår dette Random (tilfeldig les/skriv). Noen merker pimper ut sekvensielle monstre som kneler i random, og disse er så mye som 10x svakere enn Intel diskene, og disse merkene er så godt som alle andre enn Intel..
En annen avgjørende ting er Queue Depth, og dette er paralelle tråder som åpnes og settes i kø der dette er støttet, denne kødannelsen kalles NCQ, og i en virkelig OS operasjon som f.eks. å åpne et program, vil man se Queue Depth på 30-100 og disker med en kraftig kontroller med native støtte for NCQ vil accelerere ytelsen. Dette vil skille klinten fra hveten, og sammenligner man OCZ Vertex direkte med Intel X25, så er Intel 3x raskere på les og inntil 15x raskere på skriv.

Når det gjelder Raid0; Her kommer mye av det nevnt ovenfor inn, og har en avgjørende rolle om du får nytte av flere disker i Raid0 som OS partisjon. På SSD er det en litt annen verden enn med HDD, for med HDD var det splitting av filer over alle diskene som var avgjørende, mens på SSD er det kontrolleren og ytelsen på denne som avgjør om Random ytelsen øker ved å legge til flere disker. Kort sagt kan man si at en SSD kontroller er et lite hovedkort med CPU.
Så, da blir det slik at ved å lage et Raid0 så blir det som å gå fra singelcore til dualcore CPU, men med to vanlige merker, f.eks. Vertex eller andre Indilinx baserte merker (som er veldig mange), så vil Random ytelsen økes svært lite sammenlignet med singel SSD da disse ikke støtter native NCQ/eller kapasitet til å dra nytte av denne. Og i de fleste tilfeller vil en Singel Intel X25 være mye raskere på random ytelse enn et Raid0 bestående av 3-4 Vertex Disker. På Intel X25, så vil Random ytelsen nesten dobles med 2 disker i Raid0, takket være NCQ og fantastisk raske kontrollere.

I tillegg til dette kommer TRIM med Win7, og her må man ha tungen rett i munnen plystre.gif

Dette er en veldig kort forklaring rundt SSD tech, men det mest relevante. Om du ønsker kan jeg linke til de beste SSD'ene i prisguiden dersom du tar steget helt ut og velger å handle...

Disse to trådene på Hardware.no er et must for SSD intresserte:
http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1042854
http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1149834

Lese disse er alfa og omega dersom du vil lære om SSD, om du ikke gidder dette kan du høre på meg ok.gif
dezso!
Meget bra post Ourasi!
dsr.ReidarAxl
Tusen takk for et kjempeflott svar Ourasi! ok.gif Ska lese meg mere inn i SSD, så takk for en flott forklaring smile1.gif

Ja, post gjerne linker fra prisguiden smile1.gif Jeg driver å sirkler rundt for å finne ut hvilke komponenter jeg skal ha ellers i datan.
Og forresten, bruker du egen raid kontroller til dine X25 disker? Vet ikke om jeg trenger det eller ikke.
Ourasi
QUOTE (ReidarAxl @ Sep 9 2009, 10:25 ) *
Tusen takk for et kjempeflott svar Ourasi! ok.gif Ska lese meg mere inn i SSD, så takk for en flott forklaring smile1.gif

Ja, post gjerne linker fra prisguiden smile1.gif Jeg driver å sirkler rundt for å finne ut hvilke komponenter jeg skal ha ellers i datan.
Og forresten, bruker du egen raid kontroller til dine X25 disker? Vet ikke om jeg trenger det eller ikke.

Bare hyggelig, Reidar! ok.gif

Angående kontroller: ICH9R/10R som er onboard Intel kontroller, holder fint for Raid0 SSD med inntil 3 SSD'er, og er betydelig raskere enn ALLE PCIe Raid kontrollere på Random Read/Write med realistisk Queue Depth. Grunnen til dette er at I/O Prosessoren på kontrollerene er for svak for topp SSD'ene (Les SSD-Benchetråden), og øker latency/søketiden (Onboard bruker CPU som I/O prosessor). Disse må tilpasses SSD, og tar nok endel tid før de er noen fordel for andre enn ekstrem oppsettene, og en tilfredstillende kontroller koster langt over 5-6000,- . Selv bruker jeg Onboard, og resultatene kan man se i benchetråden popcorn.gif

Jeg anbefaler deg å enten gå for 1 stk. Intel X25-M Generasjon 2 160gb som gir problemfri TRIM i Win7, eller 2 stk. Intel X25-M Generasjon 2 80gb for Raid0. Men, vær klar over at Raid0 og TRIM er vrient, og kommer til å ta endel tid før det er oppe og går problemfritt. Det er også svært få programmer/OS/Spill som blir raskere med Raid0 SSD, fordi det er altfor mange flaskehalser på disse og først når alle er over på SSD, vil vi se skalering i Raid da alt da vil programmeres for et ekstremt mye raskere media enn HDD...

Intel X25-M G2 80gb:
http://www.prisguide.no/product.php?product_id=112606

Intel X25-M G2 160gb:
http://www.prisguide.no/product.php?product_id=112607
dsr.ReidarAxl
Takker igjen ok.gif

Jeg så på netshop.no en tur, og der koster Generasjon 1 X25-M 80Giga 1000 kr mer enn Generasjon 2. Det virker jo litt rart?

Og btw, hva bruker du til å mounte SSD'ene i kabinette?
Ourasi
QUOTE (ReidarAxl @ Sep 9 2009, 18:35 ) *
Takker igjen ok.gif

Jeg så på netshop.no en tur, og der koster Generasjon 1 X25-M 80Giga 1000 kr mer enn Generasjon 2. Det virker jo litt rart?

Og btw, hva bruker du til å mounte SSD'ene i kabinette?

Vel, Generasjon 1 er utgått, og lider av gammel listepris. Men er ingen vits å kikke etter en slik idag, G2 er tingen, selv om den ikke er noe spesiellt raskere, om noe i det hele tatt. Generasjon 2 har 34nm nand og 32mb cache, mens Generasjon 1 har 50nm nand og 16mb cache. 34nm prosessen er såpass mye billigere i produksjon, at det blir slik prisforskjell..
TRIM, som er så ekstremt viktig på SSD, er kun støttet av Generasjon 2, og derfor kikker man ikke lengre etter Gen. 1, selv om det er noen igjen å finne i hyllene til samme pris som den nye G2 modellen...

Angående montering, så er det bare fantasien som setter grenser, og min metode er vanskelig å forklare i ord, men skal fixe bilder senere...
dsr.ReidarAxl
QUOTE (Ourasi @ Sep 9 2009, 20:49 ) *
Vel, Generasjon 1 er utgått, og lider av gammel listepris. Men er ingen vits å kikke etter en slik idag, G2 er tingen, selv om den ikke er noe spesiellt raskere, om noe i det hele tatt. Generasjon 2 har 34nm nand og 32mb cache, mens Generasjon 1 har 50nm nand og 16mb cache. 34nm prosessen er såpass mye billigere i produksjon, at det blir slik prisforskjell..
TRIM, som er så ekstremt viktig på SSD, er kun støttet av Generasjon 2, og derfor kikker man ikke lengre etter Gen. 1, selv om det er noen igjen å finne i hyllene til samme pris som den nye G2 modellen...

Angående montering, så er det bare fantasien som setter grenser, og min metode er vanskelig å forklare i ord, men skal fixe bilder senere...

Ok smile1.gif meget kjekt å vite ok.gif Så at det var flere produsenter som hadde 2.5 -> 3.5 montering, men fant ingen til Intel sine SSD'er. Og bare for å lure inn et spørsmål på tampen, hvis jeg kjører 2x WD 1TB disker i RAID 0 for å lagre multimedia og diverse, tar man egentlig alt for stor sjanse med det?
Ourasi
QUOTE (ReidarAxl @ Sep 9 2009, 22:09 ) *
Og bare for å lure inn et spørsmål på tampen, hvis jeg kjører 2x WD 1TB disker i RAID 0 for å lagre multimedia og diverse, tar man egentlig alt for stor sjanse med det?

Lar du dem gå som singeldisker i noen dager, så vil du høre om de er trygge siden man ofte kan høre problemdiskene og dette oppstår generellt de første dagene, etter dette ser jeg ikke dette som noe utrygt idet hele tatt.. Du har jo også Raid 1+0 og 5 som alternativ, men passer du på å ta backup av det du ikke tåler å miste, så er Raid0 sikkert nok også for dette.. Merk at klokking uten recovery kunnskap for raidet, kan medføre at du mister dette, så bruk dem som singeldisker til du har et 24/7 oppsett spikret..
dsr.ReidarAxl
Ok! Hjertlig takk biggrin1.gif Og jeg kan ha både 2x SDD i RAID 0, og 2x HDD i RAID 0, på samme PC?
Ourasi
QUOTE (ReidarAxl @ Sep 11 2009, 20:06 ) *
Ok! Hjertlig takk biggrin1.gif Og jeg kan ha både 2x SDD i RAID 0, og 2x HDD i RAID 0, på samme PC?

Ja, du kan ha 3 raid0 oppsett med 2 disker, eller 2 oppsett med 3 disker, eller 2 oppset der en har 4 disker og den andre har 2., her har du 6 porter og kan mixe og matche ivei..
dsr.ReidarAxl
QUOTE (Ourasi @ Sep 12 2009, 02:11 ) *
QUOTE (ReidarAxl @ Sep 11 2009, 20:06 ) *

Ja, du kan ha 3 raid0 oppsett med 2 disker, eller 2 oppsett med 3 disker, eller 2 oppset der en har 4 disker og den andre har 2., her har du 6 porter og kan mixe og matche ivei..

Hjertlig ok.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.