QUOTE (ReidarAxl @ Sep 8 2009, 12:57 )

Et par tanker / spørsmål fra en nub
Noen som har SSD disker i raid her? Nå har jeg aldri brukt RAID før, men har virkelig lyst til å prøve det. Så, jeg tenkte kanskje å prøve 4x SSD i RAID 0, med
ASUS Rampage II Extreme x58 hovedkort. (Vet ikke om jeg trenger noen extra RAID kontroller for det?)
Så, 4x SSD på kanskje 32 Giga? Det burde vell bli en 128 Giga system partisjon, noe som er nok imo, og burde virkelig få fart på sakerne? Da er det snakk om SSD'er til 4000kr. Men, kanskje det har vært lurere å bare kjøpe 2x 128 Giga SSD for 6000kr istede, med tanke på fremtiden. Lettere å ha 2x 128G liggende, enn 4x 32G.
Og, kan jeg ha to forskjellige RAID 0 setups på samme PC? For.eks ett setup med 4x 32G SSD og 2x 1T HDD, begge i RAID O.
To interessante videoer med SSD:
SuperTalent 2TB PCI Express SSD24x SSD RAID 0Heisann Reidar!
Det første jeg kan hjelpe deg med er å styre deg i riktig retning angående valg av SSD. La meg forklare litt; For 6mnd. siden var tillstanden på consumer SSD markedet slik at de raskeste diskene (Intel X25-M og X25-E) var mer enn dobbelt så dyre som de mainstream diskene med fornuftige priser, og entusiastene var de eneste som tok seg råd til disse raske diskene (bla. meg med 2xIntel X25-M 80gb i 160gb raid0 stripe). Idag er heldigvis tillstanden betydelig bedre, og Intel X25-M Generasjon 2 koster det samme eller mindre pr. GB enn alle andre merker med betydelig lavere ytelse..
Hvordan måler man så ytelsen og hva er det som betyr mest; Svaret på dette er Random Read og Random Write IOPS (operasjoner pr.sekund). For, uansett hva du foretar deg i OS eller åpning av Apps eller Spill, så foregår dette Random (tilfeldig les/skriv). Noen merker pimper ut sekvensielle monstre som kneler i random, og disse er så mye som 10x svakere enn Intel diskene, og disse merkene er så godt som alle andre enn Intel..
En annen avgjørende ting er Queue Depth, og dette er paralelle tråder som åpnes og settes i kø der dette er støttet, denne kødannelsen kalles NCQ, og i en virkelig OS operasjon som f.eks. å åpne et program, vil man se Queue Depth på 30-100 og disker med en kraftig kontroller med native støtte for NCQ vil accelerere ytelsen. Dette vil skille klinten fra hveten, og sammenligner man OCZ Vertex direkte med Intel X25, så er Intel 3x raskere på les og inntil 15x raskere på skriv.
Når det gjelder Raid0; Her kommer mye av det nevnt ovenfor inn, og har en avgjørende rolle om du får nytte av flere disker i Raid0 som OS partisjon. På SSD er det en litt annen verden enn med HDD, for med HDD var det splitting av filer over alle diskene som var avgjørende, mens på SSD er det kontrolleren og ytelsen på denne som avgjør om Random ytelsen øker ved å legge til flere disker. Kort sagt kan man si at en SSD kontroller er et lite hovedkort med CPU.
Så, da blir det slik at ved å lage et Raid0 så blir det som å gå fra singelcore til dualcore CPU, men med to vanlige merker, f.eks. Vertex eller andre Indilinx baserte merker (som er veldig mange), så vil Random ytelsen økes svært lite sammenlignet med singel SSD da disse ikke støtter native NCQ/eller kapasitet til å dra nytte av denne. Og i de fleste tilfeller vil en Singel Intel X25 være mye raskere på random ytelse enn et Raid0 bestående av 3-4 Vertex Disker. På Intel X25, så vil Random ytelsen nesten dobles med 2 disker i Raid0, takket være NCQ og fantastisk raske kontrollere.
I tillegg til dette kommer TRIM med Win7, og her må man ha tungen rett i munnen
Dette er en veldig kort forklaring rundt SSD tech, men det mest relevante. Om du ønsker kan jeg linke til de beste SSD'ene i prisguiden dersom du tar steget helt ut og velger å handle...
Disse to trådene på Hardware.no er et must for SSD intresserte:
http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1042854http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1149834Lese disse er alfa og omega dersom du vil lære om SSD, om du ikke gidder dette kan du høre på meg