Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Helsenorge......
DirtyForum > Ham & Spam > Tanketorget
dsr.enigma
Tenkte bare jeg skulle skrive om mitt møte med helsenorge som er så bra!

Historien bak det hele:
http://www.dirtysniper.com/frm/index.php?showtopic=20074

Vel, nå har jeg fått dokumentasjon fra lege som sier at jeg ikke kan jobbe som elektriker mer, og med det fortalte jeg legen om en mulig ingeniørutdanning via yrkesrettet attføring, noe han var ekstremt positivt til siden jeg da faktisk gjorde noe for å komme meg tilbake i arbeidslivet igjen.

Er da i kontakt med nav som sier at dette er en god mulighet, og det at jeg faktisk selv kommer med løsningen om videreutdanning på et fag jeg allerede kan er jo et stort skritt i riktig rettning da nav ikke trenger å sysselsette meg eller bruke tid på å finne "alternative løsninger".

Forkurs til ingeniør begynner mandag, og jeg har skoleplass. I dag fikk jeg en telefon, hvor nav presterer å si at de ikke er villige til å dekke utdanning siden jeg er under 26 år. (WHAT?)
begrunnelsa er at folk ikke skal få det for enkelt, at folk ikke kan snylte seg til gratis skolegang, noe jeg forstår! Men hva med de som faktisk trenger det? er det ikke verdt noe?

Dama i andre enden bekrefter at jeg har krav på yrkesrettet attføring, fordi jeg har fullført utdanning som jeg ikke kan jobbe videre med, men når jeg spørr hva alternativene mine er så sier hun at utdanning utgår, men at de muligens kan kurse meg slik at jeg kommer tilbake i jobb. Med andre ord en lettere form for utdanning hvor jeg ikke nødvendigvis får bruk for kunnskapene og interessen jeg allerede har......

Så da er alternativene mine:

A: selge alt jeg eier, flytte på hybel og ta opp studielån
B: Følge opp kravet om yrkesrettet attføring, sitte hjemme og ikke gjøre noe en god periode før jeg får snakket med veileder og en evt kursing starter.
C: Fortsette i jobben i 3 år (til jeg er 26 år) hvor jeg da vil være sykmeldt i tide og utide, og at skaden jeg har bare blir verre.

A har jeg allrede sagt at er uaktuelt, syns det er for dumt at jeg har fullført en utdanning, funnet bolig også må selge alt pga en liten klausul som nekter folk under 26 år stønnad.
B; er jo regelrett idiotisk, legger jo opp til at jeg skal sitte hjemme å spille wow da til jeg blir udugelig.
C; the way to go.....

mao: staten genererer gjeldslaver som skal snylte på samfundet. greit, får jeg støtte for å beholde leiligheten min og bilen så skal jeg ta elektroingeniør slik at jeg får en utdannelse jeg faktisk kan jobbe med og yte noe til samfundet.. ikke bare være en av de mange snylterne..

jeg ser jo grunnen til hvorfor vi har så mange snyltere i norge i dag.. alt for lett å bli en, og alt for vanskelig å unngå det.

dsr.enigma
snakka forsåvidt med 3 andre saksbehandlere som sa at det er fullt mulig å gjøre unntak for 26 års regelen i spesielle situasjoner, noe min visstnok var...
men etter å ha gått gjennom det min saksbehandler har sagt [greit nå skal man være forsiktig med spekulasjoner.. men] virker det som om det er sjalusi (om at noen skal få gratis utdanning siden hun måtte ta studielån) som gjør at jeg ikke fikk gjennomslag for min søknad om utdanning... *oppgitt*
dsr.jannis
Høres fantastisk ut..helsenorge på sitt beste ok.gif

Helt sikkert noe for en eller annen avis i disse valgdager

dsr.caraghi
Hadde sendt et langt, velformulert og subtilt sinna brev til din saksbehandlers overordnede. Aldri i verden om eg hadde godtatt det der. Min bror hadde samme problemstilling da han, som deg, fikk en yrkeskade som gjorde det umulig å fortsette i yrket sitt(snekker) Etter mye frem og tilbake, og da mener eg mye, fikk han tilslutt gjennomslag og tar ing. utdanning via yrkesrettet attføring.

Under 26 regel my ass!

Stå på kravene, forlang mer enn det de klarer nå. Fight da man!
dsr.stoffis
YOU GO GIRL! gayfight2.gif
Daffe
haha ej må berre le..d e dustenorge i et nøtteskall..seriøst...lol

QUOTE (dsr.enigma @ Aug 14 2009, 15:49 ) *
B; er jo regelrett idiotisk, legger jo opp til at jeg skal sitte hjemme å spille wow da til jeg blir udugelig.

*thats me* oro1.gif

Btw: Du ska vere Jæveli frisk for å vere sjuk!
dsr.tuxflux
Hva skjedde egentlig i denne prosessen Enigma? Kom du noen vei med Nav? Utrolig lei situasjon for deg å havne i :(
dsr.enigma
har ikke hørt noe mer, oppererer håndleddet i mårra tidlig, så får vi se hva som skjer etter det.
Vet bare at legen min har ringt nav å spurt hva de holdt på med.
dsr.enigma
Skal nå sende inn ny søknad da jeg ikke har hørt noe. Opperasjonen var så vellykket som den kunne ha vært, men kirurgen sa at det fortsatt ikke er mulig for meg å stå i arbeid.

Ble kontaktet av VG i dag som vil skrive om saken min. Så får vi se hvordan det hele går!
dsr.stoffis
QUOTE (dsr.enigma @ Feb 14 2010, 18:33 ) *
Skal nå sende inn ny søknad da jeg ikke har hørt noe. Opperasjonen var så vellykket som den kunne ha vært, men kirurgen sa at det fortsatt ikke er mulig for meg å stå i arbeid.

Ble kontaktet av VG i dag som vil skrive om saken min. Så får vi se hvordan det hele går!

Bare å stå på! buttrock.gif

tier fra meg hvis du klarer å nevne oss på en eller annen måte biggrin1.gif
dsr.enigma
QUOTE (dsr.stoffis @ Feb 14 2010, 19:46 ) *
QUOTE (dsr.enigma @ Feb 14 2010, 18:33 ) *

Bare å stå på! buttrock.gif

tier fra meg hvis du klarer å nevne oss på en eller annen måte biggrin1.gif

hehe

Gutta i dsr? fix14.gif ja jøss her skal jeg stå fram som en NØRD! fix14.gif
bamsefar
Heisann JK!

Er ikke her inne så ofte som jeg har vært tidligere, så har ikke sett historien din før nå. Trist lesning er det i alle fall, men bra operasjonen var velykket! Håper ting ordner seg for deg, er bare å fortsette og presse NAV, de gir seg etterhvert!

Har nettopp vært gjennom marerittet NAV selv, og de er ikke akkurat spesielt logiske som du selv har opplevd. Min historie er egentlig nogenlunde enkel, men det er utrolig hvor korttenkt noen mennesker er likevel. Jeg avbrøt studiene mine i sommer siden jeg egentlig bare dasset rundt og var ikke motivert for fem flate øre siden det bare var noe jeg holdt på med mens jeg sanket litt livserfaring og ikke minst svært kjærkomne søkepoeng. Uansett, jeg fant meg en jobb som jeg var i til før jul, hvor noe nedbemanning førte til at jeg med minst ansinnietet var først ut døren. Ignorant som jeg er så levde jeg fra lønn til lønn, med liten buffer i tilfelle noe skulle skje. Når jeg da ble arbeidsledig så hadde jeg ikke råd til å være dette lenge så jeg jobber nå hos Adresseavisen på deltid. Ikke noe å leve fett på, men miljøet er upåklagelig.

Uansett, lite penger er det uansett, så når jeg så artikkelen om bostøtte i VG for litt siden så hoppet jeg på denne. Dro ned til NAV Midtbyen og satt sørgelige 2 timer i kø før jeg møtte på verdens mest inkompetente menneske noensinne. Jeg hadde spørsmål angående husstandsmedlemmer da jeg bor med 3 gode kompiser som er studenter, og da får man i utgangspunktet ikke støtte med mindre disse ikke har folkeregistrert adresse en annen plass (noe bortimot alle studenter har siden du ikke får stipend fra lånekassa ellers). Vedkommende viste mindre enn meg, så jeg fikk jo lite hjelp der.
For å gjøre en lang historie noe kortere så fikk jeg avslag. Grunn? Fordi jeg bor med studenter! Selv om deres egne paragrafer sier at man kan unnlate å føre de opp så "måtte" man vist gjøre det likevel og da ble det avslag. Så logikken er, bo sosialt og billig med venner og få avslag, men bo dyrt og alene - DA får du støtte! :S

Det hele endte selvfølgelig at jeg henvendte meg til sosialkontoret, og får nå støtte 3x det jeg ville fått i bostøtte (noe jeg ville vært fornøyd med) til jeg enten finner meg mer lønnsomt arbeid eller begynner på studiene mine.

Ekke Norge hærlig?!
dsr.enigma
siste oppdatering:

etter å vært helt ærlig med firmaet om hva som foregår så har de tenkt å gjort det de kan for å hjelpe meg, skal i møte ned NAV ( YIT har en egen saksbehandler der) og firmaet forhåpentligvis i løpet av uken og prøve å få til en løsning! biggrin1.gif

dsr.stoffis
QUOTE (dsr.enigma @ Feb 22 2010, 22:00 ) *
siste oppdatering:

etter å vært helt ærlig med firmaet om hva som foregår så har de tenkt å gjort det de kan for å hjelpe meg, skal i møte ned NAV ( YIT har en egen saksbehandler der) og firmaet forhåpentligvis i løpet av uken og prøve å få til en løsning! biggrin1.gif

ok.gif
dsr.tuxflux
fix02.gif
bamsefar
Høres bra ut det! Håper det løser seg for deg! smile1.gif
dsr.airboy
NNAV er geniale de, betaler meg like mye for å IKKE jobbe som om jeg jobbet fix14.gif
For 2 år siden ødela jeg ankelen i en arbeidsulykke, og har vært sykmledt for så å gå over på rehabiliteringsstønad.
Ventet 2 år på operasjon før jeg endelig fikk den nå i midten av februar biggrin1.gif

Jeg har mast og presset gjennom at de må hjelpe meg å få operasjonen på privatklinikk samt litt bistand til å komme i arbeid som jeg klarer eventuelt hjelp til utdanning som kan føre til en slik jobb.

Fikk jeg noe hjelp? Nei...
Fikk beskjed om å sende inn ny melding fra legen slik at de kunne sette meg på rehabilitering i nye 12 måneder... Når de månedene var ferdige fikk ejg samme beskjed, og da ga de rehabilitering i 5 måneder.

De mente operasjonpå privatklinikkk ble for dyrt, hvorpå de IKKE ville forstå at det ville koste enda mer å la meg gå på rehabiliteringspenger i en evighet. Men det forsto selvfølgelig ikke saksbehandleren(e). (HAr hatt 5 saksbehandlere på 2 år. Se slutter jo en etter en der nede fix14.gif).

Og på utdanningsdelen ville de ikke hjelpe, for det kunne jo hende jeg ble frist nok til å gå tilbake til mitt tidligere arbeid.
Så, på de 2 årene jeg har kastet bort i NAV systmet har jeg ksoter NAV mange hundre tusen de kunne spart seg med å hjelpe meg ut i arbeid for lenge siden.

Inkompetente sosialistsvin med høyskoelutdanning, det er det de er fix14.gif Utn evne til åtenke selv elelr bruke sjønn på noesom helst.
Alle blir behandlet etter samme paragrafer, enda vi aller er forskjellgie og har forskjellgie behov.

Lykke til med NAV reformen sier nå jeg biggrin1.gif
dsr.enigma
hehe.. Trond.. trur vi alle sitter med ganske lik oppfatning! fix14.gif

jeg kunne fått operasjonen 1 uke etter skaden, men da ville jeg ha blitt påplussa inntekt (firmaet ville betalt den på privatklinikk) men siden JEG har en fordel av å bli opperert før andre som står i ventelista på sjukehuset så måtte jeg skatte av det...

Istedetfor gikk jeg 1 år på venteliste... muuch better! fix14.gif
dsr.enigma
siste oppdatering:

Firmaet var i kontakt med NAV, der fikk de beskjed om at jeg hadde fått godkjent yrkesrettet attføring, men ikke utdanning.

Men det har de ikke informert helt og fullt om (ikke fått noen papirer eller telefonsamtaler ang temaet siden den 20. august 2009)

Så jeg måtte selv ringe NAV å høre hva som foregår, joda de hadde prøvd hardt å kontakte meg; de hadde sendt en tekstmelding i november om at jeg kunne ringe dem.

noe som har gått meg hus forbi.. men en tekstmelding? når ble det godkjent som kontaktmedium av offentlige etater?

Så nå skal de avslå søknaden min sånn at jeg kan få sendt inn klage på den...

The saga goes on!
bamsefar
Fy faen det er for drøyt! Tekstmelding? Får vondt i hjerterota! Hadde tatt en saksbehandler 5 minutt å skrive ett brev og legge det i utgående post.
dsr.airboy
Tekstmelding fix14.gif det er i alle fall ikke noe lovlig kommunikasjonsmetode for å si det slik.
Har du NAV Midtbyen du også JK?
dsr.enigma
østbyen..
dsr.airboy
Okay biggrin1.gif
Men uansett.. alle vedtak skal komme i posten.
Breveneskal være datert, ha saksnummer og ikke minst være underskrevet av saksbehandler.

Det der er jo direkte latterlig, og høres mistenkelig mye ut som et labert forsøk på å bortforklare seg biggrin1.gif

Daffe
QUOTE (dsr.airboy @ Mar 2 2010, 19:08 ) *
(HAr hatt 5 saksbehandlere på 2 år. Se slutter jo en etter en der nede fix14.gif).

hadde 5-6 på 3 måna..mista tellinga..haha

so flytta dei kontor til ny komune..sikkert rota vekk papira mine..for etter d vart d STILT..ikkje ingong lønslipp fe dei ut..

Doktoren e rasande...hadde vist 36 epikrise eller ka dei kalla d liggande..der samtlige ha gått til nav..

NULL reaksjon! helt latterli...

Å saksbehandlaren ej he no..e UMULI å oppdrive..ho e der aldri å kjeme ikkje til å vere der i nermaste framtid e besjeden ej fe når ej ringe..haha

Seriøst...den saksbehandlaren der..eksistera ikkje..trur d berre e et navn på et papir tbh ! :S
dsr.enigma
Jau Daffe.. er sjuke tilstander.. Alt avhengig av hvor man er og hvem man får som avgjør om man faktisk får hjelp.

Har snakket med 1 person som nå er 25 og fått fortalt at en person som er 21 begge har fått tilbud om utdanning gjennom NAV pga skader som gjør at de ikke kan fortsette i yrket.
Hos dem var ikke "26 års regelen" noe issue.. Så går veldig på den personlige meningen til vedkommende som skal avgjøre søknaden din
Daffe
26år ja...endeli vårte d no...sikkert derfor d e so forbanna stilt..haha

Ej fekk besjed at ej konne få utdanning før 26år..MEN måtte sende spesial søknad for d å off..d va ej ikkje gidd^^ spes sida INGEN vist kor den sko sjå ut/inneholde eller KEN ej sko sende den til..haha..d e faen ikkje en drit so veit nåke so helst violent-smiley-019.gif

dsr.airboy
Skjer med dialekt da... skjønte bruddstykker bare jeg,
Men er det slik å forstå at man må ha en spesial søknad for å få innvilget attføring med utdanning før 26 ?
dsr.enigma
QUOTE (dsr.airboy @ Mar 15 2010, 02:17 ) *
Skjer med dialekt da... skjønte bruddstykker bare jeg,
Men er det slik å forstå at man må ha en spesial søknad for å få innvilget attføring med utdanning før 26 ?

daffe sier så, men jeg har aldri fått beskjed om det..
Daffe
ja va d ej fekk besjed om.
dsr.enigma
siste nytt: klage avvist: grunnlag; fordi jeg satser på en utdanning som er innenfor samme fagfelt jeg har utdanning i fra før.

og klagebehandlern va samme personen som avviste min 1. søknad.
dsr.stoffis
du kødder.
dsr.snow_white
QUOTE (dsr.enigma @ Jul 2 2010, 11:35 ) *
siste nytt: klage avvist: grunnlag; fordi jeg satser på en utdanning som er innenfor samme fagfelt jeg har utdanning i fra før.

og klagebehandlern va samme personen som avviste min 1. søknad.

Og det er burde vært grunn til oppsigelse av vedkommende..
helt vilt hvis denne personen ikke kunne se at han/hun var inhabil i klagesaken.
dsr.enigma
The story continues:

NAV klageinstans sør (som er "øvre domstol" eller hva jeg nå skal kalle det)
Har godkjent klagen min, de erkjenner at jeg har krav på yrkesrettet attføring, og at vedtakene om at jeg ikke skal få hjelp til utdanning skal behandles på nytt..

JIPPIIIIIIIIIIIIIIIII!!! men vent.. nei.. Det er samme personen som 1. og 2. gang dømte meg nedenom og hjem som IGJEN skal behandle saken min.. Er det mulig?

Går jo nå elektroingeniør i Porsgrunn, måtte leie ut leiligheten min da jeg ikke har råd til å bo der selv. Får såvidt dekt kostnadene på leiligheten (betaler kun renter på lånet, ikke avdrag).
For å overleve studiene har jeg jo fullt studielån, men pga "samboer" (vi er jo ikke det siden jeg ikke har leilighet vi kan bo i....) og en veldig syk far prøver jeg å komme meg hjem til Trondheim så ofte som mulig (har vært hjemme 4 ganger på 1 semester(da medregnet hjemreisen til jul) Noe som gjør at jeg strengt tatt går i kraftig underskudd hver mnd. Da boligkostnadene (inkl strøm og internet) er ca 4-4500 pr mnd, noe som gir meg 2200 kr i mndn på alt av utgifter og hjemreiser (en hjemreise koster ca 1000-1500 kr). Så spørs hvor lenge det hele varer før jeg rett og slett må gi opp og flytte hjem til mor og far..

har så mye mer.. men er rett og slett for oppgitt.. blir bare masse negative ting om saksbehandler og navkontoret..
dsr.snow_white
Meh.. jeg skal prøve å være positiv.. du fikk ihvertfall gjennomslag for klagen... la oss nå se hva den rare saksbehanderen klarer å gjøre.

merker jeg blir litt aggressiv hver gang jeg er innom denne tråden
dsr.enigma
sendte følgende mail til min saksbehandler i NAV fredag 03.12

CODE
Hei,
nei jeg fikk jo streng beskjed av kirurgen som oppererte meg om at jeg måtte slutte. Siden jeg ikke fikk noen rask avklaring med NAV mista jeg jobben og hadde ikke råd til å beholde leiligheten min.
Eneste utvei da var å søke om utleie og fikk godkjent å leie ut leiligheten i 3 år (som er maksimalt for borettslaget). Og siden jeg måtte flytte så tok jeg kontakt med Høgskolen i Telemark avdeling Porsgrunn
som har en spesialutdanning for elkraftingeniør som gjør at personer som har fagbrev som elektriker klarer utdanningen på 3 år istedet for 4 som det er her i trondheim.
Har finansiert dette med egne sparepenger, samt at foreldrene mine har betalt alt av reiseutgifter lokalt i porsgrunn og porsgrunn-trondheim i håp om at klagesaken skulle gå gjennom.

ang møter: neste uke har jeg eksamen i porsgrunn, og vil ha det fram til den 22. desember.

Missforstå meg rett, men føler du virkelig at du kan behandle samme sak på nytt?
Når det var du som i utgangspunktet avslo søknaden min. Jeg syns iallefall at det er rart at jeg får samme saksbehandler etter at jeg har fått gjennomslag på en klage som grunner i dine avgjørelser.

mvh
Jan Kåre Schjetne

fikk da en telefon av en annen fra NAV samme dag. Hvor de klarte å spesifisere at selv om jeg fikk godkjent anken min så var det aldri spørsmål om feilbehandling av saken, og at det er ingen endring sånn sett. Eneste endringen er at jeg hadde fått avslag om utdanning via yrkesrettet attføring, men det heter utdanning via arbeidsavklaringspenger.. Altså: de ville ha meg inn til en ny behandling fordi de hadde skifta navn men INGENTING har forandra seg, så da skulle jeg møtt opp med papirer bare for å få et nei på nytt..

Grunnlaget til at jeg får et nei er også blitt klart: Siden jeg har et fagbrev som elektriker får jeg ikke hjelp til å gå elektroingeniør.. fordi det er en "naturlig påbygning/videreutdanning", og de støtter ikke videreutdanning.. Og jeg fikk også beskjed om at NAV ikke har noe som helst ansvar ovenfor meg, og at de ikke hadde tenkt å hjelpe meg, men at jeg måtte hjelpe meg selv... Og at hvis de skulle hjelpe meg så ville de bare finne en ny jobb til meg, uten noen som helst krav om lønn/nivå på jobben. De kunne kreve at jeg skulle sitte i kassa på posten resten av livet, uavhengig av tidligere utdanning.

ble så sint at jeg sto inne på ICA'n å ropte inn i telefonen..

Så nå får jeg fortsette med å leve på 72 kr dagen (dette skal dekke mat, alt av klær, transport (foreldrene mine dekker utgifter på bilen min mens jeg studerer; dette gjelder også mye av drivstoffet, hud/hår, telefon... ja.. you get it) biggrin1.gif

føre var:
ja jeg veit at det finnes utallige studenter i Norge som lever på det samme som jeg får. Og det er ikke det som er hovedpoenget mitt.Jeg har selv valgt å leie en "bolig" hvor jeg kan bo alene, nettop fordi jeg eier egen bolig og har alt for mange uvaner og krav til å dele bolig med noen. Men jeg hadde aldri flytta hjemifra hvis jeg ikke "måtte"... Det å forlate "samboer" og en far som hvilken som helst dag kan havne på sjukehuset pga hjertestans og aldri ha nok penger til hemreise er en situasjon ikke alt for mange er i (og en situasjon jeg forsåvidt kun unner saksbehandleren min på dette tidspunktet), og når i tillegg hele situasjonen kunne vært unngåt hvis saksbehandlere på NAV hadde hjulpet meg med en gang så blir det hele enda mer bitter.
dsr.enigma
litt bevis for at jeg har rett i min sak:

QUOTE ("Nav.no")
4.3.5 Vesentlig avvikende utdanningssituasjon
Det kan gjøres unntak fra aldersgrensen på 26 år for å tilstå skolegang der søkeren er i en vesentlig avvikende utdanningssituasjon.
Unntak kan gjøres ut fra tre alternative hovedhensyn:
-søkerens utsikter til framtidig inntjening er usikre;
-søkeren kom i en vesentlig avvikende utdanningssituasjon ved en tidligere (historisk) gjennomføring av skolegang;
-søkeren vil komme i en vesentlig avvikende utdanningssituasjon ved en framtidig, ønsket gjennomføring av skolegang.

Jeg har ingen utdanning jeg kan bruke (er utdannet elektriker og kan ikke jobbe med noen form for belastning), og kan heller ikke jobbe i noen form for fysisk yrke hvor jeg må løfte, snu eller vende på "tunge gjenstander" mao: -søkerens utsikter til framtidig inntjening er usikre
Jeg skadet meg i løpet av min tidligere utdanning, klarte såvidt å gjennomføre. Men kan ikke bruke utdanningen min: -søkeren kom i en vesentlig avvikende utdanningssituasjon ved en tidligere (historisk) gjennomføring av skolegang;
Nav betegner at skolegang fram til fylte 26 er "normal utdanningssituasjon" etter fylte 26 år er man: -søkeren vil komme i en vesentlig avvikende utdanningssituasjon ved en framtidig, ønsket gjennomføring av skolegang.

(jeg blir 26 i løpet av mitt 2. skoleår)

QUOTE ("NAV.no")
4.3.5.1 Framtidig inntjening
Det kan gjøres unntak fra aldersgrensen på 26 år dersom søkerens utsikter til framtidig inntjening vurderes å være usikre. Dette unntaket skal fange opp søkere som vil ha en vesentlig lavere yteevne i et framtidig yrke, og som derfor ville stå i fare for å bli helt eller delvis uføretrygdet selv med kvalifisering. Egenfinansiert utdanning vil derfor bety en vesentlig merbelastning og en større risiko for slike søkere enn for andre i normal skolealder, altså under 26 år.
Det skal vurderes om søkerens framtidige inntjeningsmuligheter blir vesentlig redusert på grunn av sykdom, skade eller lyte.
Søkerens framtidige inntjeningsmuligheter kan bli vesentlig redusert som følge av at:
søkeren forventes ikke å kunne arbeide i full jobb.
søkeren forventes å bli lavere avlønnet enn hva som er normalt for andre med tilsvarende kvalifisering.
I begge tilfeller må reduksjonen være vesentlig og den må kunne sannsynliggjøres gjennom dokumentasjon. Søkerens arbeidsevne må vurderes å være varig nedsatt uavhengig av yrkesvalg eller eventuell tilrettelegging av arbeidsplass.

har allerede finanisert 1 utdanning og kan ikke stå i denne, og uten en utdanning har jeg ingen sjangse på å tjene de 430-470 000 jeg tjente som elektriker.

QUOTE ("NAV.no")
4.3.5.2 Tidligere gjennomføring av skolegang
Med en historisk utdanningssituasjon menes at søkeren tidligere har påbegynt eller gjennomført en utdanning som ikke lenger kan nyttiggjøres pga. helsetilstanden. Søkeren vil således ha bekostet en utdanning som vedkommende likevel ikke vil kunne benytte i framtidig arbeid. I å anse dette som en avvikende utdanningssituasjon ligger det et kompensasjonshensyn, hvor attføringen kompenserer for den merbelastning søkeren har hatt i forhold til andre i samme alder. Da er det altså den tidligere utdanningssituasjonen som vurderes og ikke den framtidige.
En avvikende utdanningssituasjon kan ved å vurdere tidligere påbegynt eller gjennomført utdanning forstås på to måter:
En situasjon der søkeren måtte avbryte en konkret utdanning fordi søkeren helt eller delvis ikke møtte de krav som inngikk i den konkrete utdanningssituasjonen. Avbruddet var forårsaket av søkers sykdom, skade eller lyte.
En situasjon der søker har gjennomført en utdanning som ikke kan nyttiggjøres pga helsetilstanden. Søker har ikke hatt problemer med å gjennomføre utdanningen, men har pga sykdom, skade eller lyte en utdanning som ikke kan brukes.
For å møte kriteriene i unntaksbestemmelsen er det videre et krav at avviket er vesentlig.
Når man har identifisert ett eller flere områder hvor det forelå et avvik grunnet sykdom, skade eller lyte må det vurderes om avviket var vesentlig. For at et avvik skal være vesentlig må man vurdere konsekvensene av avviket. Avviket må ha ført til at gjennomføringen eller resultatet av utdanningen kom i fare.
Et avvik kan være vesentlig dersom:
Avviket førte til at søkeren ikke var i stand til å gjennomføre utdanningen
Avviket førte til et vesentlig dårligere resultat for søkeren enn det som ellers kunne forventes
Avviket førte til forverret helse
Avviket førte til at søkeren ikke kunne begynne i det arbeidet som var målet for utdanningen.
I en vurdering av om avviket er vesentlig må det også legges vekt på varighet og kostnad av den gjennomførte eller påbegynte utdanningen. For eksempel vil mindre merkostnader eller kortere utdanningsperioder som ikke kan bygges videre på, ikke regnes som vesentlig avvik.

legg spesielt merke til den delen som er understreket.. jeg har fått avslag fordi det "bygger videre" på en utdanning jeg allerede har. Mens de faktisk stiller krav til at avvik kun er gyldig dersom utdanningen kan bygges videre på.. kan noen si: selvmotsigende?
dsr.enigma
Da har jeg satt en av trondheims beste advokatkontorer på saken.. så får vi se om det skjer noen endring
dsr.enigma
oppdatering fra saksbehandler, grunnlaget som gjør at jeg ikke får hjelp:
"§ 7-2. Alder

Deltakere på opplæring skal være over 19 år.

For å kunne få tildelt opplæring i form av ordinær utdanning må deltaker være over 26 år. Opplæring i form av ordinær utdanning for tiltaksdeltakere under 26 år kan likevel gis dersom deltaker på grunn av sykdom, skade eller lyte er i en utdanningssituasjon som avviker vesentlig fra den som gjelder for annen ungdom."

http://www.lovdata.no/for/sf/ad/td-2008121...20-009.html#7-2

Helt normalt for en 24 åring å må gå på sterke opiatbaserte smertestillende for å klare seg gjennom en vanlig (arbeids)dag? dork1.gif
Neste steg på smertestillende lista er Oxycontin, men er visstnok så sterkt avhengighetsskapende at jeg nøler noe veldig med å "hoppe på det", nøyer meg med en stram kars/cognac eller 3 for å sove hvis det er for ille.
Har vært gjennom pinex/paragin forte(kodein) og nobligan[tramadol], men opiatene har ikke vært sterke nok til å gi utslag. Dermed blir oxycontin [5mg oxycodone] neste steg.

fun fact: til dere som har sett "House" så er vel oxycontin noe av det nermeste man kommer Vicodin[5mg hydrocodone, 500mg paracetamol] (men uten paracetamol.. er imun mot det [mangler enzymene eller wtf not som reagerer med paracetamol] så uansett liten vits).

Så nå er det bare å vente til 5. januar hvor møtet med saksbehandler, sjefen for NAV og min advokat inntreffer...
dsr.tronski
Hvordan gikk det?
dsr.enigma
De har nå forandret loverket, du har nå ingen rettigheter til å klage på vedtak.
Og nå har de forandra regelen som gir unntak for personer som er under 26 år, det er nå ikke satt en eneste retningslinje for hva som definerer et vesentlig avvik. Noe som gjør at alt blir bestemt at det lokale navkontoret og saksbehandleren(e).
Og selv om jeg falt under flere av reglene de tidligere definerte som et vesentlig avvik (hvor bare 1 av de var nok til å få utdanningshjelp) Mener de at jeg på ingen måte gjør det i dag.

Samtidig har alle rettigheter i forhold til lønnsnivå og kvalifikasjonskrav falt bort, så selv om jeg hadde en garanti på 440 000 kr i året i det yrket jeg var i, og hadde en fagutdanning kan NAV kreve at jeg som er under 26 skal akseptere å sitte i en bomstasjon og tjene 250 000 kr i året.

Og hvis jeg på ingen måte trivdes i det yrket de fant til meg: 2 bad.. da var alt opp til meg..

Jeg fikk 2 valg: finansiere utdanningen selv også mest sannsynligvis få hjelp etter fylte 26.
Eller ta en jobb de ga meg.

det ble liksom ikke mye tvil om at utdanning var eneste alternativet. Så nå må jeg bare jobbe med å finne en sommerjobb som jeg faktisk kan fullføre sånn at jeg kan betale ned kredittgjelda og private gjelda jeg må tå opp for å studere. For selv om NAV innså at det var liten sannsynlighet for at jeg kunne finne en sommerjobb, så var det helt mitt problem (så de erkjenner at jeg er i en avvikende utdanningssituasjon, men: neh) fix14.gif
dsr.enigma
snakka med advokaten min i dag, og hu va mildt sagt sjokkert over ka NAV hadd fortalt mæ på møtet forrige uke. Så spent på ka som skjer videre.

Har i tillegg blitt råda te å søk om yrkesskadeerstattning.
bamsefar
Herregud! Fy fan kor fucked up skal det gå ann å være. De må jo ha brukt mer ressurser på å UNNGÅ gi deg den støtte du fortjener, enn å bare gi deg det du vil ha!
Lykke til JK!
dsr.nitro
Helt latterlig. Det har jo ikke akkurat vært sympatiske fremstillinger av NAV i mediene de siste årene, så kan ikke skjønne annet enn at mediene må være interessert i din sak og.
dsr.enigma
Snipp snapp snute..

Enden på visa er at lovverket er endret.. og selv om min opprinnelige søknad ble levert inn under det gamle lovverket så overstyrer det nye lovverket mine rettigheter i forhold til det gamle.

Nye lovverket sier at personer under 26 ikke skal ha noen som helst form for hjelp til utdanning... De kan finne en alternativ jobb til meg uten noen lønnsgaranti, utviklingsmuligheter eller "trivselsgaranti"
Og hvis jeg ikke liker den jobben de gir meg: synd.. da har jeg mista ALLE mine rettigheter også framover i tid.

Får hjelp fra fylte 26 (altså om 1 år) men jeg kan ikke slutte på skolen nå og begynne igjen når jeg får hjelp.. Så eneste alternativet er å egenfinansiere i 1 år til og deretter få hjelp.
Spurte om det var noen former for fritak på den regelen, siden jeg har en far og en mor som har blitt ganske syke den siste tiden. Altså om jeg kunne flytte hjem for å hjelpe dem, dette var også uaktuelt.
Uansett grunn til at jeg avbryter den nåværende skolegangen (som jeg startet på av eget initiativ fordi jeg var lei av å vente på NAV) så vil jeg miste rettigheter og help fra NAV...

Så blir til at jeg fortsetter skolegangen, og må prøve å kombinere et "60 timers studium" [skal være ærlig å si at jeg bruker litt mindre tid enn dette, men veit at det er flere i klassen som nærmer seg 60 timer i uka samt at visse forelesere har anslått at det er studiemengden som trengs.] med kveldsjobbing.

Og hvis noen har "connections"/forslag så er det stor sannsynlighet for at jeg trenger sommerjobb i trondheim i år. fix14.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.