Historien bak det hele:
http://www.dirtysniper.com/frm/index.php?showtopic=20074
Vel, nå har jeg fått dokumentasjon fra lege som sier at jeg ikke kan jobbe som elektriker mer, og med det fortalte jeg legen om en mulig ingeniørutdanning via yrkesrettet attføring, noe han var ekstremt positivt til siden jeg da faktisk gjorde noe for å komme meg tilbake i arbeidslivet igjen.
Er da i kontakt med nav som sier at dette er en god mulighet, og det at jeg faktisk selv kommer med løsningen om videreutdanning på et fag jeg allerede kan er jo et stort skritt i riktig rettning da nav ikke trenger å sysselsette meg eller bruke tid på å finne "alternative løsninger".
Forkurs til ingeniør begynner mandag, og jeg har skoleplass. I dag fikk jeg en telefon, hvor nav presterer å si at de ikke er villige til å dekke utdanning siden jeg er under 26 år. (WHAT?)
begrunnelsa er at folk ikke skal få det for enkelt, at folk ikke kan snylte seg til gratis skolegang, noe jeg forstår! Men hva med de som faktisk trenger det? er det ikke verdt noe?
Dama i andre enden bekrefter at jeg har krav på yrkesrettet attføring, fordi jeg har fullført utdanning som jeg ikke kan jobbe videre med, men når jeg spørr hva alternativene mine er så sier hun at utdanning utgår, men at de muligens kan kurse meg slik at jeg kommer tilbake i jobb. Med andre ord en lettere form for utdanning hvor jeg ikke nødvendigvis får bruk for kunnskapene og interessen jeg allerede har......
Så da er alternativene mine:
A: selge alt jeg eier, flytte på hybel og ta opp studielån
B: Følge opp kravet om yrkesrettet attføring, sitte hjemme og ikke gjøre noe en god periode før jeg får snakket med veileder og en evt kursing starter.
C: Fortsette i jobben i 3 år (til jeg er 26 år) hvor jeg da vil være sykmeldt i tide og utide, og at skaden jeg har bare blir verre.
A har jeg allrede sagt at er uaktuelt, syns det er for dumt at jeg har fullført en utdanning, funnet bolig også må selge alt pga en liten klausul som nekter folk under 26 år stønnad.
B; er jo regelrett idiotisk, legger jo opp til at jeg skal sitte hjemme å spille wow da til jeg blir udugelig.
C; the way to go.....
mao: staten genererer gjeldslaver som skal snylte på samfundet. greit, får jeg støtte for å beholde leiligheten min og bilen så skal jeg ta elektroingeniør slik at jeg får en utdannelse jeg faktisk kan jobbe med og yte noe til samfundet.. ikke bare være en av de mange snylterne..
jeg ser jo grunnen til hvorfor vi har så mange snyltere i norge i dag.. alt for lett å bli en, og alt for vanskelig å unngå det.
jeg ser jo grunnen til hvorfor vi har så mange snyltere i norge i dag.. alt for lett å bli en, og alt for vanskelig å unngå det.