Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Meltdown! Hjelp trengs!
DirtyForum > Hardware & Software > Hardware & Software
dsr.lasermus
Ok, midt under spill så frøs pc'n. Det kom repeterende artifakter (dannet et mønster) på skjermen som la seg oppå siste skjermbilde. Lyden hang og repeterte seg. Tok reboot, og så at artifaktmønster kom under boot av bios. Noen av bokstavene i teksten som kom opp var i tillegg byttet ut med noe annet sært.

Hva i all verden kan ha røket?

Ting som fungerer (basert på å teste å boote vista og ubuntu, begge to feilet idet loading screen var over og man skulle kommet til login vindu):
Skjermen
Harddiskene
Input
USB (gir iallefall strøm)
CPU

Ting som kan være ødelagt:
RAM, setter en stor fin knapp på dette, eneste jeg kan tenke meg som kan garble skriften i bios boot.
Skjermkort, vil forklare artifaktene
Hovedkort, ikke fullt så sannsynlig i og med at det meste annet funker.

Noen som har sett noe liknende før?

Edit:
Kan utdype litt mer:
Skjermkortet gir bilde, bios boot er fullt lesbart.
Artifaktene ser bare ut til å komme når det er et bilde på skjermen (ser ingen artifakter under memtesting)
Prøver å kjøre memtest som kom med Ubuntu. Noen av tegnene er blitt byttet ut med andre merkelige (og muligens tilfeldige) tegn.
dsr.jannis
Høres veldig likt ut til når mitt skjermkort begynte å artifakte..Hadde mye samme problemene. Etter myye om og men så leverte jeg kortet inn til leverandør og fikk nytt..

Hvilken type kort er dette?
Jeg hadde et XFX (husker ikke typen) og det var "kjent" for å lage disse problemer pga for dårlig kjøling. Kjøleribbene var produsert feil på en hel haug med kort.

Kjipa det der, håper det ordner seg
dsr.lasermus
XFX GeForce 8800GTX 768MB GDDR3, PCI-Express, 2xDVI/HDTV/HDCP, 384-bit
dsr.lasermus
Er vel snart to år gammelt, vet ikke om det er så mye å hente på garanti osv.

Men problemene er der altså fra boot i bios, kommer ikke inn i OS.

Skulle det være skjermkortet er vel https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=377432 en grei erstatning?

Har kjørt et pass på memtest, ingen feil. Er vel skjermkortet ja :S
dsr.lasermus
To pass på memtest, ingen feil.

Nytt skjermkort bestilt, ATI HD4850, ser ut til å være mye ompfh for pengene.
dsr.fsu
QUOTE (dsr.lasermus @ Nov 12 2008, 12:38 ) *

Hvis du ikke skal reinst vista så husk grundig rens av os for gamle gf drivere.
dsr.lasermus
Mulig ikke så lurt men jeg har all tro på at Vista ikke prøver å loade nvidia driver for et ati kort, men kan jo alltids ta en tur inn i safe mode og fjerne det jeg kan.
dsr.jannis
Kan nesten banne på at det er skjermkortet ja...Skal se om eg finner de gamle linkene jeg hadde på xfx kortet mitt..tror mitt var et 7900gt og det begynte å artifakte etter ca et år. Jeg prøvde alt av tester på maskinvare men ingen feil ellers. Lurer på om du har 2 år på det kortet? Det er jo også noe som heter reklamasjon. Men da sitter du vel uten kort en god stund. For det må sendes til xfx-gjengen før du eventuelt får det tilbake.
dsr.fsu
QUOTE (dsr.lasermus @ Nov 12 2008, 16:19 ) *
Mulig ikke så lurt men jeg har all tro på at Vista ikke prøver å loade nvidia driver for et ati kort, men kan jo alltids ta en tur inn i safe mode og fjerne det jeg kan.

tro meg, har gjort dette mange ganger.. og kudos til deg som har så stolpetro på at vista ikke gjør noe den ikke skal.

Oppskrift til solskinnshistorie:

• Uinst. gf kort, fjern drivere, rens registeret manuelt eller med ccleaner
  • slå av maskin, ta ut gf, sett inn ati, start på nytt.
  • Ny maskinvare funnet, her avbryter du og kjører ccleaner på nytt. Søk i register og fjern alle ref. til nvcpl.dll
  • restart maskin når den er ren og pen, inst ati driver.
dsr.flanell
QUOTE (dsr.lasermus @ Nov 12 2008, 12:38 ) *

Smart valg. Har bare fått gode skussmål ifølge det jeg har sett og hørt smile1.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.