Help - Search - Members - Calendar
Full Version: hadde ikke et nakkeskudd vært enklere?
DirtyForum > Ham & Spam > Tanketorget
dsr.enigma
long story made short: datt ned en gardintrapp på jobb for 2 år siden, ble sykmeldt også friskmeldt igjen etter 1 uke, plaget i høyre håndledd siden det.

i det siste har det bare blitt verre og verre, så har fått en grundig undersøkelse, tatt MR og var til ortoped i dag for å se på en mulig opperasjon,

men det tok ikke lange tia før legen sier:

Du må nok bare slutte som elektriker, blir aldri så bra at du kan fortsette som det.

hvor jeg svarer med at jeg ikke har annen mulighet, er den utdannelsen jeg har, og har bil og boliglån og at jeg ikke har interesse av å starte på nytt.
og får til svar at "Bilen og boligen kan du selge og flytte inn i hybel, du har jo hele livet forran deg"

også kommer kjerringa fram til at jeg mest sannsynligvis aldri vil få en erstatning heller, for selv om jeg er 100% ufør i forhold til den jobben jeg har utdanna meg til så vil jeg kanskje få bare 5% total uførhet siden jeg fortsatt kan hilse på nabon og slå på tvn ^^

Og at hvis jeg gikk til trygdekontoret ville jeg sikkert bli uføretrygda i flere år før de gidda å gjøre noe. og da har jeg heller ikke råd til å beholde noe av det jeg har lån på..

mao: staten genererer gjeldslaver som skal snylte på samfundet. greit, får jeg støtte for å beholde leiligheten min og bilen så skal jeg ta elektroingeniør slik at jeg får en utdannelse jeg faktisk kan jobbe med og yte noe til samfundet.. ikke bare være en av de mange snylterne..

jeg ser jo grunnen til hvorfor vi har så mange snyltere i norge i dag.. alt for lett å bli en, og alt for vanskelig å unngå det.

strengt tatt: hadde ikke et nakkeskudd bare vært enklere?
dsr.snow_white
Yrkesuførhets-"erstatning" er dessverre noe man bare kan bli dekket gjennom private "yrkesuførhetsforsikringer" afaik..

Mye av det norske systemet har store mangler.. Men hva skal man gjøre?
Muligheter for attføring/utdanning mens staten tar renter og gir studielån?
Vanskelig kabal å få opp...

Har ikke noe pistol, men jeg kan knekke den med et par karate-chop?
dsr.battlerager
Jeg går for tiden på teknisk fagskole, og de fleste i klassen min får støtte fra NAV. Tror de får 60% av lønna de hadde før de ble uføretrygda. I tillegg til dette, får de lån og stipend fra lånekassen. Tror du bør snakke med NAV og høre hva de sier.

dsr.monokiller
Har spilt på meg en tennis albue pga for mye klikking på AAO musa. Må nok slite med det resten av livet. DSR dekke dette?

sorry kynismen..

kjenner meg igjen i storyen din. ser også hvor lett det er å se mørkt på det... videreutdannelse eller omskolering er jo noen muligheter...

slutt å gjør det som ikke virker, gjør mer av det som virker.
dsr.enigma
QUOTE (dsr.monokiller @ Sep 26 2008, 17:26 ) *
Har spilt på meg en tennis albue pga for mye klikking på AAO musa. Må nok slite med det resten av livet. DSR dekke dette?

sorry kynismen..

kjenner meg igjen i storyen din. ser også hvor lett det er å se mørkt på det... videreutdannelse eller omskolering er jo noen muligheter...

slutt å gjør det som ikke virker, gjør mer av det som virker.

problemet er boliglån på 11 000 kr i mndn, + et billån på 100 000 som skal betjenes (dog med valgfrie innbetalinger). Ikke bare bare å ta det mens man studerer.
bamsefar
Har ikke noe fornuftig å si utenom at det var kjipt å lese :(
dsr.nitro
Men dersom din skade skyldes omstendigheter på arbeidsplassen og den medfører at du ikkje kan forsette i den jobben, så har jo arbeidsgiver et erstatningsansvar ovenfor deg vel? Alle arbeidsgivere er jo pliktige til å ha arbeidsskade forsikringer for alle ansatte, og dersom din skade kan spores til en hendelse på jobben så må jo denne tre i kraft. I tillegg må det jo selvsagt spørres om arbeidsplassen var tilstreklig sikret.. Snakket med verneombud om dette?
dsr.enigma
QUOTE (dsr.nitro @ Sep 27 2008, 14:10 ) *
Men dersom din skade skyldes omstendigheter på arbeidsplassen og den medfører at du ikkje kan forsette i den jobben, så har jo arbeidsgiver et erstatningsansvar ovenfor deg vel? Alle arbeidsgivere er jo pliktige til å ha arbeidsskade forsikringer for alle ansatte, og dersom din skade kan spores til en hendelse på jobben så må jo denne tre i kraft. I tillegg må det jo selvsagt spørres om arbeidsplassen var tilstreklig sikret.. Snakket med verneombud om dette?

Har forstått det sånn at firmaet lett kan avvise alle krav, siden jeg var friskmeldt i nesten 2 år før jeg ble så plaget igjen at jeg tok affære. Så visstnok "umulig å spore" skaden

Vanskelig å sikre at man sklir hvis man tråkker litt skeivt i ei gardintrapp.
dsr.pretana
kjip situasjon å havne i, men det virker jo nesten som du bare har 2-3 håndsinformasjon om hvilke muligheter/rettigheter osv du har. har du personlig pratet med NAV/trygde/sosialkontor/arbeidsgiver om hva som er veien videre eller ?
dsr.nitro
har du personlig pratet med NAV/trygde/sosialkontor/arbeidsgiver om hva som er veien videre eller ?

Ufattelig dumt å ikkje gjøre det iaffal. Man har sykt mange rettigheter som norsk arbeidstaker..
dsr.nitro
I tillegg er arbeidsgiver pliktig til å gjøre alt som er i deres makt for å omskolere deg / finne andre jobber til deg i firmaet..
dsr.enigma
QUOTE (dsr.nitro @ Sep 27 2008, 15:42 ) *
I tillegg er arbeidsgiver pliktig til å gjøre alt som er i deres makt for å omskolere deg / finne andre jobber til deg i firmaet..

er ikke ferdig mer lærlingekontrakten enda, så den dagen den får ut kan firmaet glatt si: takk og farvell
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2010 Invision Power Services, Inc.