Help - Search - Members - Calendar
Full Version: ny leilighet, trådløst nettverk over til tråd?
DirtyForum > Hardware & Software > Hardware & Software
Zell
Hallo!

Jeg og flickan har nettopp flyttet inn i ny leilighet, internett er med i leien fra han vi leier hos, som bor under oss.

Vi har kun trådløst nett nå fra en router som er plassert et eller annet sted under oss. Vi har ikke fulldekning noe sted i leiligheten, men på soverommet har vi 4/5 hakk i windows. På "kontoret" i motsatt side og litt høyere opp(6 trins trapp opp) i leiligheten har jeg 1/5 i dekning.(tipper leiligheten er rundt 60 kvadrat og det er vel ca 6-7 meter mellom rommene. Dlink programmet som fulgte med den tråsløse USB saken jeg kjøpte sier den har 0% signal, men den er fortsatt koblet til.
Jeg prøvde spille Dialo 2 i sta men det hakket noe veldig pingen spiket mye og jeg mistet tilkoblingen 3-4 ganger. Og på en 20mbit linje lasta jeg ned i max 400kb/sec

kjøpte også et tråsløst gaming reciver fra belkin i håp om å bruke den i stua til den gamle xboen som jeg bruker til media center, men denne fikk jeg ikke konfigurert engang siden dumme meg bruker vista.

Så jeg vil tilbake til det jeg kjenner best. Trådnettverk evt trenger jeg andre løsninger som kan funke bra.

Jeg har ikke noe uttak her oppe, jeg har kun tråsløst signal som går opp hit, og ikke et veldig sterkt et. Det vil da kanskje ikke lønne seg kjøpe et accespunkt og bruke som repeater? men det kan jo kanskje funke?

En annen ting jeg har tenkt på er Powerline networking, men har ikke noe særlig erfaring med det. http://www.netgear.com/Solutions/HomeNetwo...Networking.aspx
Funker det som jeg vil det skal funke. 1 kabel fra han vi leier hos sin switch til en sak i stikkontakta så fra stikkontakta og ut i en trådswitch hos meg?
Eller funker det som jeg frykter det gjør. 1 kabel fra han vi leier hos sin ruter til en sak i stikkontakta og så må jeg ha 1 stikontakt sak pr enhet jeg skal ha på nettet? Og da siden den må koblet i han vi leier hos sin ruter så mister han sitt eksisterende trådnettverk?

Er det evt noen andre måter jeg kan få det trådløse signalet over til kabel? ville spart meg en del penger i nettverks adaptere til x360 og gamle xboxen. (om jeg i det hele tatt får tak i noe til den gamle)

Letteste er kanskje bare å høre med huseiern om han kan skaffe/jeg kan kjøpe en N Rutern og sette nede hos han så burde vel signalet holde?

dsr.zod
Nå har ikke jeg lest den linken, men sist jeg testet ethernet over strømledninger var det en konverter som gav deg ethernet->ethernet over strøm, noe som gjør at du kan koble den til PC eller svitsj som om det var en vanlig ethernet kontakt.
Når det er sagt testet vi det bare ut noen uker, og fant ut at løsningen ikke var holdbar (for mine gamingkrav fix14.gif ) pga. noe ustabilitet. Dette kan selvsagt variere fra produkt til produkt, og kanskje også mediet/miljøet strømmen går i. Når det er sagt har jeg samme formening om trådløst til gaming, så hvis du vurderer det funker sikkert ethernet over strøm også ...

Jeg foreslår du legger en god kabel i dass, trekker ned og haler den opp i leiligheten under. Definitivt letteste måten å trekke kabel fra etasje til etasje uten å måtte bore nye hull.
dsr.nitro
Jeg foreslår du legger en god kabel i dass, trekker ned og haler den opp i leiligheten under. Definitivt letteste måten å trekke kabel fra etasje til etasje uten å måtte bore nye hull.

gayrockfinalhope.gif
Zell
prøvde det, men kabelen min passa ikke i routern hans :(

Om jeg bruker et accesspunkt på soverommet som har bra signal og trekker kabel derfra, så vil det vel bli passe ålreit? men selvfølgelig fortsatt styrt av det signalet.
Zell
sounds all well and good, men står ikke så mye der om evt trådløsning.

om jeg tar kjøper en slik range sak fra linksys, kobler i strøm og setter den opp. Den vil da repitere signalet over lengre rekkevidde slik at min stasjonære pc vil få et godt signal og god hastighet på nettet. Kan jeg da bruke den ene RJ45 slotten den har til å koble inn en switch slik at jeg kan få x360 og xbox inn på den uten å trenge kjøpe trådløse dingebomser til de og?
dsr.monokiller
Grov cat kabel rett i fiberboksen.
eneste som duger
dsr.enigma
du får ikke lov til å kable opp?
dsr.tuxflux
Du kan jo bare bestille din egen linje hvis det skulle bli for komplisert?

Selv om nett er inkludert i leien må du jo ha noe som duger til ditt bruk.

Siden du ikke har uttak må det fikses først. Bestiller du fasttelefon og så internett så kan du bare si opp fasttelefonen med en gang hvis du ikke skal ha det. Montering av kontakt er inkludert i fasttelefonietablerings prisen. (lol langt ord) Det er leveringsplikt på fasttelefon så du må bestille det først hvis du skal ha ADSL.

I min mening, skal du legge ut +1k for router og utstyr for å få til kablet / god trådløs forbindelse men du EGENTLIG vil ha kabel, kan du like greit betale 1k for etablering av fasttelefon osv og bruke det utstyret du allerede har.
dsr.enigma
mitt triks: hvis det er parket/pergo/laminat:

fjern golvlistene og legg cat6 kabel under listene. easy way to hide teh ugleh cable.. så freser du bare opp et lite spor i lista hvor du skal ha kontakten på oversia.. easy peasy..
Hurricane
Så det er liv i folk her ennå biggrin1.gif

Tror du kan glemme gaming og trådløst nettverk, det samme gjelder mediasentre :( det som mest sannsylig dreper "throughput" til spill, og media er wep og wpa i router'n

Selv om pingen er utrolig bra, så klarer ikke nettet og holde flyten desverre :(

Har forsøkt selv, og da med det siste forsøket med en Cisco Accesspoint til 4500,-

Skal nevnes at jeg bor rett under, og da mener jeg RETT under Accesspointet, (2m+tak/gulv) og får stabile 70% signal, men alikavel så er det umulig å treffe noe i BF2, får connection problem ca 1 gang i minuttet :(

Gjennom strømkabel så er det nok ikke noe bedre vil jeg tro (kan ta feil) men såvidt jeg husker så bruker den også wifi-signaler, og ikke minst må du huske at ett nettverk på strømkabel må ligge på samme kabel i huset dork1.gif

Tipset mitt er, om huseieren er kuul og grei, så tilbyr du og legge en Cat5 kabel mellom leilighetene, og du dekker utgiftene, en kontaktboks i begge ender og noen meter kabel er alt som trengs. (har du ikke peil selv så skaff en kompis med peiling på borrmaskin og kabel:) )

Om huseier er litt tilbakeholden med å borre hull i gulvet sitt, så kan du jo fortelle om alle fordelene med å ha ett trådet nettverk mellom etasjene.. media i høy kvalitet kan deles, ikke bare mellom brukere i huset, men etterhvert vil også ip-basert teknologi ta overhånd med tanke på telefon, og televison, og nytten av en trådet nettverk er høyere enn de fleste tror smile1.gif

dsr.tuxflux
Angående det at du har problemer hvert minutt... Jeg hadde samme sak for en del år tilbake, og fant ut at hvis jeg disablet Windows Wireless Zero Configuration (nativt Windows WLAN service), og brukte programvaren som følgte med WLAN kortet, så forsvant dette problemet. Det har noe med at Windows søker etter nye nettverk hvert 60 sekund, og medgjør laggspikes hvis man gamer.

Tror nok det var det i ditt tilfelle også
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2010 Invision Power Services, Inc.