Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Sensus og internett
DirtyForum > Ham & Spam > Tanketorget
dsr.airboy
Kom for noen dager siden hjem fra turne i Hviterussland. Etter nooen få dager i landet oppdaget vi at det ikke var 1 internett cafe eller andre steder man kunne gå online. Ettersom 0.01 % av folket snakker engelsk var det vrient å få noe svar på hvorfor det var slik, men det var utrolig irriterende for nordmenn med trang til å sende/sjekke mail samt lese aviser.
Etter nok fundering på dette sjekke vi med tolken vår, og hun kunne fortelle at det var sensur på slikt i landet, og myndighetene likte ikke at hvem som helst kunne ferdes rundt på www. Kun bedrifter og organisasjoner hadde internett, og veldig få priviligerte hviterussere.

Hvorfor i alle dager har man i år 2008 sensur på noe så nyttig som internett? Greit at folk i asia må leve med dette, men i europa? Trodde vi var noen hakk bedre enn der nede i østen. Nå er riktignok Hviterussland ikke noe i land i europa, men heller ikke noe u land.

Anyways, følte bare for å whine litt, lenge siden jeg har hatt muligheten til det nå fix14.gif

Mens jeg er i gang vil jeg også whine over mangelen på folk som fatter engelsk, idiotisk pengesystem, små servietter, ikke noe dasspapir, syke politifolk, mangel på logikk i trafikken og dårlig kvalitet på svinekjøtt.

Takk fix14.gif

AB

dsr.stoffis
Hviterussland e vel så vidt eg har forstått et tilnærmet diktatur og et ganske så snodig et som sådan, så overrasker ikkje at det e sånn.
Med litt ettertanke så det kanskje like greit med litt begrensninger, tror det ville vært jævlig sprøtt å plutselig få hele internett dumpende ned i fanget fix14.gif Her i Norge har det jo utviklet seg grådig siden nitti-tallet, og folk har blitt mer og mer vant og erfaren med bruk av internett, pluss at nettet har vokst noe så inforjævlig og då smile1.gif

Men ja, hadde noe fornuftig å si, men kommer ikkje på ka a4.gif

Jo, funker de trådløse løsningene til telenor/Netcom/Ice i utlandet? kan være noe å tenke på isåfall hvis man reiser mye i grisgrendte strøk smile1.gif Bør vel være et alternativ for dåkker som må oppdatere myface og whatnot på turnéer og snask fix14.gif
dsr.airboy
Det funker vel der de har skikkelig mobildekning, ergo så er visse steder i Hviterussland bare å glemme.
Dessuten koster det spøtt mye å surfe med de greiene der i utlandet, så regninga kan bli ubehagelig høye biggrin1.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.