norge er jo ikke det fnugg bedre!
WELCOME TO NORWAY, the country were we track your every move!
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=507936
Og i tillegg så skal de sette ned fartsgrensene... "sett inn valgfrie bannord her"
er politikerne helt nedsnødd?
fra 80 til 70? KA FAEN? greit, det har skjedd 3 tragiske ulykker på veien på 1 uke.. burde/kunne vært unngått..
Fatter ikke hva politikerne tenker på? greit.. alle sammen av de bor sør for sinsenkrysset. og har sikkert aldri sett en gjennomsnittlig norsk vei...
la oss foretå en sikker jobbanalyse sammen.
CODE
Hvilken jobb skal utføres?
Kjøre fra Arendal til Trondheim, via oppdal
distanse: 790 Km
kjøretid: 11 timer 20 min (beregnet av gulesider)
gjennomsnittsfart er da ca 70 km/t
Faremomenter:
Sovne bak rattet
Avkjøring grunnet elendig veibane
Frontkollisjon pga manglende midtdeler og elendig veibane
Løsninger:
vel.. her har jo Liv Signe Navarsete slått på stortromma.. hu løser alle 3 på 1 gang.. sånn ca..
la oss se på løsningen:
Senke farten med 10 km/t
Plassere ut fotobokser som måler gjennomsnittsfart
hjelper mot:
enklere å unngå vannplaning/utforkjøringer pga fatalt dårlige veier.
frontkollisjoner: mindre fart = mindre fare for å miste kontroll og sammenstøtene blir ikke like kraftige
medfører denne løsningen andre farer?
JA! . mindre fart = mer tid på elendige veier.
Som medfører slitsomhet og tap av fokus til sjåfører.
Vil påstå at de fleste kollisjoner som skjer mellom biler i dag er pga trøtte personer bak rattet, og folk som kjører over evne i forhold til veibanen. Da snakker jeg ikke nødvendigvis at de kjører 80 i 80 sonen og at veien er for dårlig, men at sjåføren rett og slett ikke kan å håndtere bilen godt nok.
En slik løsning som samferdselsministeren foreslår gjør at kjøretiden blir ca 13 timer og 20 min. noen som ser sammenhengen i at farene ikke minker?
Hva med å bygge veier med midteler og rekkverk på begge sider? = 0 front mot front kollisjoner. 0 treff med fjellvegg.. oi.. kunne de 3 dødsfallene kanskje vært unngått?
Jeg kjørte sammen strekningen natt til søndag. brukte underkant av 9 timer (snitt på 92 km/t) noe jeg syns var mer enn nok. Strekningen E18 fra arendal til oslo er jo en fin vei. samme fra Arendal til Kristiansand (iallefall den som blir bygget av tyskerne)
Hva med å bygge opp innfrastrukturen i Norge?
Utbedre veinettet, få ned antall timer man må kjøre for å komme fram, medfører mindre trafikk, mindre eksos, mindre ulykker og et bedre miljø. Ser ikke helt hvor det negative ligger her.
Missforstå meg rett, kommentaren kan virke usaklig, og usmakelig. Men tenk litt over den.
Til og med Hitler og hans ledere hadde mer mellom øra enn det politikerne i dag (med Liv Signe Navarsete i spissen). Han så hvor viktig det var med gode veier og innfrastruktur.
just my 2 cent...