Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Liv Signe Navarsete TA DEG EN BOLLE!
DirtyForum > Ham & Spam > Tanketorget
dsr.enigma
For tiden sutres det over sverige sin nye lov om dataovervåkning... "oh its so horrific"

norge er jo ikke det fnugg bedre!

WELCOME TO NORWAY, the country were we track your every move!
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=507936

Og i tillegg så skal de sette ned fartsgrensene... "sett inn valgfrie bannord her"

er politikerne helt nedsnødd?

fra 80 til 70? KA FAEN? greit, det har skjedd 3 tragiske ulykker på veien på 1 uke.. burde/kunne vært unngått..

Fatter ikke hva politikerne tenker på? greit.. alle sammen av de bor sør for sinsenkrysset. og har sikkert aldri sett en gjennomsnittlig norsk vei...

la oss foretå en sikker jobbanalyse sammen.
CODE

Hvilken jobb skal utføres?

Kjøre fra Arendal til Trondheim, via oppdal
distanse: 790 Km
kjøretid: 11 timer 20 min (beregnet av gulesider)

gjennomsnittsfart er da ca 70 km/t

Faremomenter:
Sovne bak rattet
Avkjøring grunnet elendig veibane
Frontkollisjon pga manglende midtdeler og elendig veibane

Løsninger:

vel.. her har jo Liv Signe Navarsete slått på stortromma.. hu løser alle 3 på 1 gang.. sånn ca..
la oss se på løsningen:

Senke farten med 10 km/t
Plassere ut fotobokser som måler gjennomsnittsfart

hjelper mot:
enklere å unngå vannplaning/utforkjøringer pga fatalt dårlige veier.
frontkollisjoner: mindre fart = mindre fare for å miste kontroll og sammenstøtene blir ikke like kraftige

medfører denne løsningen andre farer?

JA! . mindre fart = mer tid på elendige veier.
Som medfører slitsomhet og tap av fokus til sjåfører.

Vil påstå at de fleste kollisjoner som skjer mellom biler i dag er pga trøtte personer bak rattet, og folk som kjører over evne i forhold til veibanen. Da snakker jeg ikke nødvendigvis at de kjører 80 i 80 sonen og at veien er for dårlig, men at sjåføren rett og slett ikke kan å håndtere bilen godt nok.

En slik løsning som samferdselsministeren foreslår gjør at kjøretiden blir ca 13 timer og 20 min. noen som ser sammenhengen i at farene ikke minker?

Hva med å bygge veier med midteler og rekkverk på begge sider? = 0 front mot front kollisjoner. 0 treff med fjellvegg.. oi.. kunne de 3 dødsfallene kanskje vært unngått?

Jeg kjørte sammen strekningen natt til søndag. brukte underkant av 9 timer (snitt på 92 km/t) noe jeg syns var mer enn nok. Strekningen E18 fra arendal til oslo er jo en fin vei. samme fra Arendal til Kristiansand (iallefall den som blir bygget av tyskerne)

Hva med å bygge opp innfrastrukturen i Norge?

Utbedre veinettet, få ned antall timer man må kjøre for å komme fram, medfører mindre trafikk, mindre eksos, mindre ulykker og et bedre miljø. Ser ikke helt hvor det negative ligger her.

Missforstå meg rett, kommentaren kan virke usaklig, og usmakelig. Men tenk litt over den.

Til og med Hitler og hans ledere hadde mer mellom øra enn det politikerne i dag (med Liv Signe Navarsete i spissen). Han så hvor viktig det var med gode veier og innfrastruktur.

just my 2 cent...
dsr.caraghi
Er i grunn enig i poengene dine her Enigma. Mye som kunne vært gjort annerledes med tanke på veinett og infrastruktur generelt i landet her( mener landet Norge her østlendinger, ikke oslum og omegn....)

Hitler referansen din er jo nedsnødd og helt borti natta selvfølgelig, men regner med at det er litt av poenget ditt fix14.gif
dsr.placid
Legg også til at vi betaler rundt 60 milliarder i bilavgifter hvert år, og kun 15 milliarder av dette går til veier. Hvor blir det av de siste 75%? Hvorfor skal bileiere betale for alt mulig annet?
dsr.enigma
UANSVARLIG: Det er bare Frp som tror det er så enkelt å løse at de kan cashe ut penger på flekken i VG. Det er ikke særlig ansvarlig, sier SV-politiker

det er jo faktisk det ENESTE som er ansvarlig... hva er det sv, sp og alle de andre joikabollene ikke fatter? veiene blir faen ikke bedre av seg selv!

Når jeg fikk høre om veiprosjektet ved arendal ble jeg fornøyd samtidlig som jeg ble sjokkert og sint...

3 felts vei med 100 sone.. WOHOOOO!!

hvem klarer å bygge den? .... ikke norge!

Tyskere! Her har vi leid et tysk firma til å komme å bygge en vei for oss, som vi skal LEIE i 25 år også kjøpe den ut. Fordelen med dette er at.. hey! noen skal faktisk ta vare på veien.. noe som er mer enn det den norske staten klarer!

det jeg blir sint for er det faktum at staten faktisk ikke klarer å bygge egne veier, og kommuner må leie utenlandske firmaer for å bygge veier for dem slik at de har råd..

Greit.. alle frykter at FRP skal få makta.. og det skjønner jeg til en viss grad.. for GUD.. de har ikke alle de klokeste personene ombord.. men hva med dagens regjering? "vi er imot privatisering!" ....

2 år etter de kommer til makta: bussprisene i trondheim øker og selskapet skal på anbud.. noe som tilsier privatisering.. Medfører? mer bilbruk og mer forurensing.

kan ikke si at de som sitter nå heller imponerer!

Kanskje de har en skjult agenda? la veiene bli så dårlige at vi ikke gidder å kjøre mer! .. AUREKA! ...

hva med å la FRP og Høyre komme til regjering.

Hvor mye galt kan de klare å gjøre? .. bruke litt ekstra penger på feks veier? ... stor fare for at vi får færre innvandrere og at noe faktisk blir billigere... stor tvilsomhet til at de tar knekken på verdensøkonomien...
.....
dsr.enigma
http://www1.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=193887

må bare fortsette min missnøye med liv signe...

ær 30 prosent av møteulykker på norske veier skyldes at sjåfører sovner bak rattet.

derfor er det bra at vi senker hastigheten slik at alle bilturer tar mye lengre tid! ...
dsr.snow_white
QUOTE (dsr.enigma @ Jul 5 2008, 00:16 ) *
hva med å la FRP og Høyre komme til regjering.

Hvor mye galt kan de klare å gjøre? .. bruke litt ekstra penger på feks veier? ... stor fare for at vi får færre innvandrere og at noe faktisk blir billigere... stor tvilsomhet til at de tar knekken på verdensøkonomien...
.....

De hadde sikkert hatt et par gode ting å tilføre...
dsr.ghod
Greit.. alle frykter at FRP skal få makta.. og det skjønner jeg til en viss grad.. for GUD.. de har ikke alle de klokeste personene ombord.. men hva med dagens regjering? "vi er imot privatisering!" ....

2 år etter de kommer til makta: bussprisene i trondheim øker og selskapet skal på anbud.. noe som tilsier privatisering.. Medfører? mer bilbruk og mer forurensing.

Vel, first things first. Selvom regjeringen sier "vi er imot privatisering" så betyr det ikke at kommunene er det. Jeg vet ikke om ett eneste busselskap som er statlig eid (selvom det sikkert finnes selv i norge).

Second: Ja jeg vet at det sitter en Ap dame bak rattet i tr.heim, men fører hun ett flertalls kommunestyre? (dette er jeg usikker på). Hvis det viser seg at AP sitter i mindretalls styre og er på vei til å privatisere bussen, så kan dette være en byttehandel for moe noe annet).

Sitter AP i en sosialistisk flertallsregjering så er det jo bare idiotisk å legge bussen ut på anbud, men som du påpeker så fint selv.

BUSSPRISENE I TRONDHEIM ØKER.

Hvis bussen blir privatisert så har du noen par forskjellige scenarioer på billettprisen din.

A: Den synker. Hvordan klarer de det? Jo, ved å tilby de som jobber for firmaet dårligere lønninger og dårligere pensjon.

B: Den synker. Ansatte i firmaet beholder lønn og pensjonen de har før det blir privatisert (skjer dog sjelden), MEN de som driver busselskapet sier til kommunen "Vi klarer ikke få få hjula til å gå rundt, gi oss mere penger, eller så slutter vi å kjøre buss". (Dette er en taktikk som blir brukt ofte sies det, har dog ALDRI lest det. Kan ikke love at dette er god fisk).

C: Den forblir det samme.

D: Den blir høyere og ledelsen i busselskapet / eiere tar ut provisjon.

Har også noen andre alternativer her, som feks " bilprisen blir det samme, lavere lønninger men ledelsen/eiere tar ut provisjon" etc etc... men jeg vil bare påpeke her at det er bra enigma. Det er bra du innser at det er ikke alltid privatisering er best for samfunnet. =)
dsr.enigma
QUOTE (dsr.ghod @ Jul 16 2008, 21:13 ) *

Vel, first things first. Selvom regjeringen sier "vi er imot privatisering" så betyr det ikke at kommunene er det. Jeg vet ikke om ett eneste busselskap som er statlig eid (selvom det sikkert finnes selv i norge).

Second: Ja jeg vet at det sitter en Ap dame bak rattet i tr.heim, men fører hun ett flertalls kommunestyre? (dette er jeg usikker på). Hvis det viser seg at AP sitter i mindretalls styre og er på vei til å privatisere bussen, så kan dette være en byttehandel for moe noe annet).

Sitter AP i en sosialistisk flertallsregjering så er det jo bare idiotisk å legge bussen ut på anbud, men som du påpeker så fint selv.

BUSSPRISENE I TRONDHEIM ØKER.

Hvis bussen blir privatisert så har du noen par forskjellige scenarioer på billettprisen din.

A: Den synker. Hvordan klarer de det? Jo, ved å tilby de som jobber for firmaet dårligere lønninger og dårligere pensjon.

B: Den synker. Ansatte i firmaet beholder lønn og pensjonen de har før det blir privatisert (skjer dog sjelden), MEN de som driver busselskapet sier til kommunen "Vi klarer ikke få få hjula til å gå rundt, gi oss mere penger, eller så slutter vi å kjøre buss". (Dette er en taktikk som blir brukt ofte sies det, har dog ALDRI lest det. Kan ikke love at dette er god fisk).

C: Den forblir det samme.

D: Den blir høyere og ledelsen i busselskapet / eiere tar ut provisjon.

Har også noen andre alternativer her, som feks " bilprisen blir det samme, lavere lønninger men ledelsen/eiere tar ut provisjon" etc etc... men jeg vil bare påpeke her at det er bra enigma. Det er bra du innser at det er ikke alltid privatisering er best for samfunnet. =)

En god del ting kan faktisk bli billigere ved privatisering,
og ikke nødvendigvis pga lønnsreduksjon.

Men ved effektivisering. 2 elever som studerer samferdsel (eller noe slikt jazz) brukte flere uker på å ta samtlige busser i trondheim og fant ut at den lett kunne gjøres bedre med flere avganger og til en billigere penge med smartere ruteoppsett med matebusser og hovedbusser (medfører dog skifte av buss for noen)

Statens veivesen er 1 av de bedriftene som garantert blir billigere ved privatisering ^^
alle veit jo at der er det 1 som jobber og 3 som spiller lommetennis ^^ fix14.gif

politikerne:
Arbeiderpartiet 37 representanter i bystyret
Fremskrittspartiet 13 representanter i bystyret
Høyre 13 representanter i bystyret
Kristelig Folkeparti 3 representanter i bystyret
Sosialistisk Venstreparti 7 representanter
Venstre 3 representanter

de røde osv har 1 ellerno.. vil si ap sitter godt i det ^^
dsr.ghod
Det er tydelig at sosialistene kjører dobbeltmoral her, både Jens og Gro representerer bla den blåe fløyen i AP.

Det kan også virke som at hun som sitter som sjef i tr.heim også representerer den blåe fløyen.

Akkurat der kan jeg ikke gjøre annet enn å riste på hodet.

Du sier derimot
Statens veivesen er 1 av de bedriftene som garantert blir billigere ved privatisering ^^
alle veit jo at der er det 1 som jobber og 3 som spiller lommetennis ^^

Jeg skjønner at dette er satt noe på spissen, men opp igjennom tidene har mange folk vært missfornøyd med statens veivesen. De blir ofte beskyldt for å være 1 som graver og 5 som ser på right?

Vel, jeg skulle gjerne sett hvilken som helst mann (inkludert The Governator) stå å grave grøfter i 7.5 timer hver dag 5 dager i uka.
Noen jobber er mere slitsomme enn andre. Ikke at det er ofte at det graves med spade lengre, men fysiske yrker kan faktisk være noe fysiske selv den dag i dag, selvom det finnes moderne gravemaskiner og iphone.

Og noen ganger så kan det hende at en spesiell ting må bli ferdig før de andre kan fortsette, men slik har vel aldri du hatt det enigma?
Du jobber vel 7.5 timer om dagen (jada overtid også), med akkurat 30 min matpause. Det er ikke mange bedrifter som er satt opp slik, men de finnes.

Derfor beklager jeg at du har klart å finne jobb i en bedrift som til de grader har klart å effektivisere jobbene dere utfører slik at dere aldri får noen puser.

Skjønner godt at du er bitter på alt og alle. Det hadde jeg også vært hadde jeg jobbet i en slik bedrift.
dsr.enigma
Man er jo på jobb for å jobbe, og tjene penger? ikke for å småprate og drikke kaffe i 8 timer, eller?

Og når forskjellen i lønn fort kan bli over 200kr i timen for de 2 tingene er det ikke mye tvil om hva jeg velger.

være effektiv og "tjene" 370 kroner i timen. eller drive dank og tjene 150 kr i timen.. (visse aktiviteter kan fort gi over 1000 kroner i timen mens andre 50 kroner i timen, sammenlagt bestemmer jo dette utbetalt lønn. Som fort kan bli på 300 kr i timen)

Alle yrker kan effektiviseres! og alle yrker kan drives med sløvhet. forskjellen er inntjeninga til bedriften og de ansatte.

Noe som kan sies sitt når det er statens vegvesen.. liten sjangse for at de går konkurs og mister jobben.. so what do they care? (nå skal jeg ikke dra ALLE over 1 kam.. men drar fram et eksempel som ofte er brukt.)

Hadde ikke sprunget opp og ned trappene jeg heller om jeg fikk like lite som om jeg subba opp og ned.

Nå sier jo rekruteringselskap at de heller går til sverige å henter arbeidskraft i ungdom enn i norge fordi norske umgdommer er late slabbedasker som har dårlig arbeidsmoral og som er for lett syke. Mens svensk ungdom ringer å varsler om de er 5 min forseine og faktisk jobber når de er på jobb.

Og til oss er det ikke bedriften som effektiviserer, det er arbeiderne, nettop pga akkord. Må si at jeg savner mye av den gamle arbeidsmoralen, hvor folk jobba og faktisk sto på litt for bedriften også. ikke bare ga faen så lenge de fikk lønna. Er ikke mye å bygge et godt samfunn på.

dsr.ghod
Joda, men har du nå stått og gravd i 7.5 timer i feks 1 mnd i strekk? Det finnes fysisk tunge yrker der ute, hvor det er umulig å holde på i ett uten pauser.

Når det er sagt så kjørte jobben min ett kurs her for noen uker sida, jeg husker ikke hva det het for noe, men det var utviklet av Toyota. Ifølge Toyota (som har utviklet denne arbeidsmetoden/metodikken og derfor kanskje vil påvirke resultatet av undersøkelsen sin noe) så var gjennomsnitts arbeidstiden i alle bedrifter i verden 3 til 4 timer eller.no slikt (det eneste jeg husker var at den var langt under 50% av tida på jobb). Effektiv jobbing.
Så det er nok ikke "bare late nordmenn" som evt gjør en dårlig jobb.
Det er ikke slik at vi lever i ett annerledes land hvor vi er late, og alle andre i hele verden jobber kontinuerlig når man er på jobb.

"Alle" bedrifter kan effektivisere noe, utenom Toyota sin og din da, for dere jobber jo hele tida mens dere er på jobb.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.