Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Lønn, lærere og politi
DirtyForum > Ham & Spam > Tanketorget
dsr.enigma
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elevavi...bok.php?id=5919

mye prat om lønn til politiet i det siste.... lærere også..

personlig så må jeg si at jeg ikke helt henger med hva de griner så mye for...

Greit nok, enkelte politibetjenter kan bli utsatt for mye risiko innen jobben.. gudene vet hvor mange som går med kniv osv bla i oslo..

i følge politilonn.no er gjennomsnittslønna til en politibetjent 320 000kr i året.. noe som visstnok er så utroolig lite..

vel.. med 1800 timer i året så er grunnlønna til en elektriker 288 000 kr i året (vi krangler oss dog somregel til et par tillegg og havner på ca 320 000).. så at de kan ha det sååå ille det kan jeg nesten ikke fatte og begripe..
Jobber utenbys nå, og med alt av tillegg da, og lokale avtaler så har vi fått til nesten 400 000 i året, noe politiet krever i lønnsoppgjøret i år. Og det uten at de gjør noe ekstra for å få det.

kan noen venligst forklare til meg hva som gjør at de som er politimenn og lærere har det så ekstra vondt? når de faktisk har høyere grunnlønn enn feks elektrikere?

og quote fra linken over:

- Jeg ber bare om en årslønn på 450 000. Er det for mye forlangt ?

... JA! jeg mener faktisk at jeg kan gå så langt som å si det. 450 000 i året er for mye forlangt av en vanlig lærer.. Er så mye sløve, elendige og perverse lærere der ute, at man kan ikke sette opp et lønnsystem på den måten at alle skal få likt.. Innføring av en ellerannen form for akord, eller evalueringsystem som gir lønn er nok heller tingen, slik at de da kanskje kan nærme seg 450 000 kroner..

Mange folk i dag lever i skyer av fantasier, som feks at elektrikere tjener så jævla fett... but hey! we dont! jernbindere tjener ofte 50% mer enn oss.. elektrikere har ikke tjent bra siden 80-90 tallet.. Noe som tydligvis ikke lærere, eller politimenn klarer å finne ut.. for eneste de gjør er å suttre over at de tjener så mye mindre.. Sier vel egentlig det meste; altså at de ikke fortjener noe høyere lønn.. fordi de ikke klarer å innse at de ligger likt med veldig mange andre..

bla grunnlønna til en ikt driftsoperatør innenfor offentlig sektor: 240-260 000 kr..

Hjelper ikke å gi alle høyere lønn, når det eneste følgene er at alle prisene + avgifter går opp.. Kan noen si inflasjon?
dsr.placid
Elektrikere tjener mye fordi de jobber så mye svart biggrin1.gif
dsr.jaw
QUOTE (dsr.enigma @ Mar 17 2008, 01:53 ) *
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elevavi...bok.php?id=5919

mye prat om lønn til politiet i det siste.... lærere også..

personlig så må jeg si at jeg ikke helt henger med hva de griner så mye for...

Greit nok, enkelte politibetjenter kan bli utsatt for mye risiko innen jobben.. gudene vet hvor mange som går med kniv osv bla i oslo..

i følge politilonn.no er gjennomsnittslønna til en politibetjent 320 000kr i året.. noe som visstnok er så utroolig lite..

vel.. med 1800 timer i året så er grunnlønna til en elektriker 288 000 kr i året (vi krangler oss dog somregel til et par tillegg og havner på ca 320 000).. så at de kan ha det sååå ille det kan jeg nesten ikke fatte og begripe..
Jobber utenbys nå, og med alt av tillegg da, og lokale avtaler så har vi fått til nesten 400 000 i året, noe politiet krever i lønnsoppgjøret i år. Og det uten at de gjør noe ekstra for å få det.

kan noen venligst forklare til meg hva som gjør at de som er politimenn og lærere har det så ekstra vondt? når de faktisk har høyere grunnlønn enn feks elektrikere?

og quote fra linken over:

- Jeg ber bare om en årslønn på 450 000. Er det for mye forlangt ?

... JA! jeg mener faktisk at jeg kan gå så langt som å si det. 450 000 i året er for mye forlangt av en vanlig lærer.. Er så mye sløve, elendige og perverse lærere der ute, at man kan ikke sette opp et lønnsystem på den måten at alle skal få likt.. Innføring av en ellerannen form for akord, eller evalueringsystem som gir lønn er nok heller tingen, slik at de da kanskje kan nærme seg 450 000 kroner..

Mange folk i dag lever i skyer av fantasier, som feks at elektrikere tjener så jævla fett... but hey! we dont! jernbindere tjener ofte 50% mer enn oss.. elektrikere har ikke tjent bra siden 80-90 tallet.. Noe som tydligvis ikke lærere, eller politimenn klarer å finne ut.. for eneste de gjør er å suttre over at de tjener så mye mindre.. Sier vel egentlig det meste; altså at de ikke fortjener noe høyere lønn.. fordi de ikke klarer å innse at de ligger likt med veldig mange andre..

bla grunnlønna til en ikt driftsoperatør innenfor offentlig sektor: 240-260 000 kr..

Hjelper ikke å gi alle høyere lønn, når det eneste følgene er at alle prisene + avgifter går opp.. Kan noen si inflasjon?

Kan gjerne prøve å gi deg noen hint i riktig retning om årsaker.

en politibetjent har en startlønn på 272.000 kroner pr år i grunnlønn,med natt tillegg,helg,kveld,risiko osv kommer man oppi ca 320.000 kroner pr år.
Som du selv sier en elektriker krangler seg til ca 320.000 kroner i året,men de fleste elekrtikere jobber mandag til fredag fra 0700-1500.

en politibetjent tjener ca samme sum 320.000 ,men denne personen jobber både helg,natt og kveld.
Det er vel noe av dette som er problemet.
Har snakket med en del folk i politiet og det er i hvertfall slik jeg har forstått det.

Ville du godtatt å jobbe hver 3 helg,1,5 uke kveld.1,5 uke natt og resten av mnd dag for samme lønna som du har nå ??

En fabrikk/industriarbeider med ca tilsvarende turnus som en politibetjent tjener i snitt 90.000 mer i året.

Håper dette hjalp deg litt
dsr.stoffis
ikke nok med arbeidstidene, folk flest vil vel forstå at det e en smule mer risikofylt arbeid i politiet enn ellers i samfunnet fix14.gif

men ka vet eg, eg lever på studielån help.gif
dsr.enigma
QUOTE (dsr.placid @ Mar 17 2008, 10:10 ) *

hysh! fix14.gif
dsr.snow_white
bare noen raske tanker..

QUOTE (dsr.stoffis @ Mar 17 2008, 18:55 ) *
ikke nok med arbeidstidene, folk flest vil vel forstå at det e en smule mer risikofylt arbeid i politiet enn ellers i samfunnet fix14.gif

men ka vet eg, eg lever på studielån help.gif

Jeg vet ikke hvor stor del av politistaben som (ikke) har skrivebordsfunksjon... ?
Har jo også hørt klager over at det er for mye papirarbeid?
På sikt får vi det politiet vi fortjener som resultat at vi fokuserer på kroner og ører *nå*.
Jeg er for en økt lønn til store deler av politistyrken, men lønnen må komme av ansvar, risiko, utdannelse osv.. ikke bare som et generelt tillegg for alle politimenn fordi de er politimenn. Mange deler av staben er sikkert underbetalt, men det finnes sikkert en del som er overbetalt også. Kunne nesten kjørt en aktuar som kan si noe om hvor mye det ville kostet å forsikre de forskjellige stillingene for å beregne risikotillegg f.eks?

På mange måter er lærere ofre for fagforeningen og rød tankegang, hvor det er vanskelig å utmerke seg, ingen intern konkurranse, alle like, ingen måte å få "høyere lønn" unntagen å ta noen flere kurs i ped/spes.ped. og få noen høyrer lønnstrinn.
De gode lærerene får skylde på de under middelmådige når de krever at de "dårlige" lærerene skal få like bra lønn som dem selv skulle hatt hvis det var differensiert lønning. Hvordan måle lærere? ikke spør meg. Jeg har ikke hatt *en* lærer i oppveksten som ikke var engasjert i
sitt arbeid, men jeg har hatt et par som kanskje skulle hatt en annen jobb ( og tjent mer fix14.gif ) fordi de ikke var gode i det de gjorde.

Som ordspråk kan vi bruke en omformulering av Frederick den store:
Bruker du penger på alt, har du ikke råd til noe.
rosepeace
bare en kjapp kommentar til lønna for lærere, vet ikke hva den er på nå men gjetter rett under 300 000 i snitt.
Lærer er jo en heltidsjobb med oppgaver som skal rettes, lages og skrives. Skal en lærer jobbe 8 timer går ikke dette.

I tillegg vil jeg si utifra egen erfaring at barn og unge idag er noen store rasshøl, mangler respekt og disiplin, det verste er at man ikke får noen forståelse hos foreldrene. de trekker bare på skuldrene og sier jaja.
dsr.snow_white
ingen posts som motsier meg på en måned.. I pwn teh internet!

så ydmyk som jeg er utroper jeg meg selv til vinner av tråden, og flytter den følgelig til mitt stadig voksende ego
dsr.tigereyes
hadde jeg sett den før nå, kunne det blitt en intr diskusjon, menmen smile1.gif

Er litt innhabil uansett, og vi som er politi kommer ikke unna at vi vet dette med lønna før vi starter studiet. Altså vi vet hva vi går til egentlig. Men hadde ikke hatt noe i mot litt mer kroner smile1.gif
Maria
Såå, en elektriker er ferdig utdannet uten studielån, videregående så rett på som lærling = lønnet (dog lite), men omtrent like mye som en student får. Politi/lærere har 3-4 års utdanning etter videregående, med påfølgende studielån de må betale tilbake. Burde ikke de kompenseres for dette?

Kunne ikke holde meg fra å påpeke dette.
dsr.enigma
QUOTE (Maria @ Jun 13 2008, 00:35 ) *
Såå, en elektriker er ferdig utdannet uten studielån, videregående så rett på som lærling = lønnet (dog lite), men omtrent like mye som en student får. Politi/lærere har 3-4 års utdanning etter videregående, med påfølgende studielån de må betale tilbake. Burde ikke de kompenseres for dette?

ingen garanti for at en lærling er uten studielån!

kan fint gå 3 år på skole uten å få studielån hvis man bor hjemme og jobber litt. og man får fint studielån som lærling hvis man planlegger å flytte ut når man starter som lærling. forskjellen er at lærlingen får et mindre lån da det etter hvert ikke trengs så mye. husk at lærlinger i serviceyrker også kan bli "pålagt" å ha bil. Eller iallefall stor sannsynlighet at de må ha det. Så vil påløpe seg masse kostnader der som en student ikke trenger å tenke på hvis han/hun finner bosted i nærheten av skole.

ingen garanti at en med bachelorgrad innen elkraft har mer enn en elektriker heller, og han har 3 år etter spesiell studiekompetanse.

1 halvår har en lærling ca 8000 før skatt i mndn.
2 halvår: 11700
3 halvår: 13000
4 halvår: 15300
5 halvår: 20800

grovt regna.
greit etter hvert er det jo faktisk litt penger. Men får jo ikke studentavslag på noe, og er begrensa hva man får lov til og kan jobbe ved siden av. Så studenter kan fort ha mere å rutte med den 1. tia.

en elektriker kan tjene 600 000 i året om han reiser mye og jobber hardt, men fåtall gjør det.

Det jeg ville fram til tidligere er at lærere ikke skal få høyer lønn uten noen form for prestasjonsmåling.
Kan ikke få 100 000 ekstra bare for å sitte på rævva å gi faen, som en del garantert gjør!

Hadde en vanlig arbeider gjort så lite og vært så lite engasjert i jobben sin som det mange lærere er så hadde de fått fyken. Så det er ikke bare vondt å være lærer.

er mer enig i at politi skal få høyere lønn enn lærere, selv om de også fortjener å få betaling for sin velbrukte tid på å undervise og forme nye generasjoner.

Er faktisk en stor faen av prestasjonsbasert arbeid (akord)

Vi ligger på en grunnlønn på 150 kr i timen (i henhold til EL og IT forbundet) men er sjelden under 185 kr i timen pga lokale bedriftstillegg. Noe som tilsvarer ca 320 000 i året.
Jobben jeg er på nå har vi forsvart å få forhåndsutbetalt 200 kr i timen, og vi ligger an til å få etterbetalt 200 kr ekstra per time (enda, men vil synke mot nærmere 100), pga høy efektivitet.

Så jeg har valget. sitte på rævva og gi faen for 185 kr i timen, eller faktisk jobbe og få 250+ i timen. Valget er ikke så vanskelig, må jo uansett være på jobb.
dsr.enigma
QUOTE (dsr.placid @ Mar 17 2008, 11:10 ) *

NEI!?!?!????::

(hysh!,)
dsr.ghod
QUOTE (dsr.enigma @ Jun 13 2008, 00:23 ) *

husk at lærlinger i serviceyrker også kan bli "pålagt" å ha bil. Eller iallefall stor sannsynlighet at de må ha det. Så vil påløpe seg masse kostnader der som en student ikke trenger å tenke på hvis han/hun finner bosted i nærheten av skole.

Vel, hvis elektriker lærlingen ikke har bil fordi han ikke trenger, men politilærlingen har bil fordi han trenger pga lang vei til skolen da?

Skuffa over argumentet her ass!
dsr.caraghi
er mer enig i at politi skal få høyere lønn enn lærere, selv om de også fortjener å få betaling for sin velbrukte tid på å undervise og forme nye generasjoner.

her er jeg dypt uenig. lærere burde langt på vei være bedre lønnet enn svært mange andre yrkesgrupper. Arbeidet en lærer gjør er uvurderlig og jo fortere vi får de beste folka inn i dette yrket (oftest oppnådd med høyere lønn) jo bedre. Politimakten, med sine endeløse og massive feilprioriteringer, bør endre veldig mye annet før en hever lønnen betydelig.

dsr.ghod
Helt enig med flere og flere her. Vi trenger strengt tatt ikke politi. Anarki er best, ingen protest. gayrockfinalhope.gif
dsr.enigma
QUOTE (dsr.ghod @ Jun 13 2008, 01:32 ) *

husk at lærlinger i serviceyrker også kan bli "pålagt" å ha bil. Eller iallefall stor sannsynlighet at de må ha det. Så vil påløpe seg masse kostnader der som en student ikke trenger å tenke på hvis han/hun finner bosted i nærheten av skole.

Vel, hvis elektriker lærlingen ikke har bil fordi han ikke trenger, men politilærlingen har bil fordi han trenger pga lang vei til skolen da?

en elektriker kan ikke flytte til jobben da dumbass, det kan folk som har fast arbeidsplass, noe politi og skoleelever har!

hvis jeg skulle ha flytta hver 3. uke så hadde det blitt jævla dyrt
dsr.enigma
QUOTE (dsr.caraghi @ Jun 13 2008, 16:17 ) *

her er jeg dypt uenig. lærere burde langt på vei være bedre lønnet enn svært mange andre yrkesgrupper. Arbeidet en lærer gjør er uvurderlig og jo fortere vi får de beste folka inn i dette yrket (oftest oppnådd med høyere lønn) jo bedre. Politimakten, med sine endeløse og massive feilprioriteringer, bør endre veldig mye annet før en hever lønnen betydelig.

Det å sette opp lønnen vil ikke nødvendigvis medføre at man får de beste inn! det medfører bare flere. vi vil ikke ha kvantitet, men kvalitet.

Noen som brenner for yrket sitt.. Det kommer ikke automatisk ved at de får 100 000 ekstra
dsr.ghod
QUOTE (dsr.enigma @ Jun 13 2008, 17:34 ) *
QUOTE (dsr.ghod @ Jun 13 2008, 01:32 ) *

en elektriker kan ikke flytte til jobben da dumbass, det kan folk som har fast arbeidsplass, noe politi og skoleelever har!

hvis jeg skulle ha flytta hver 3. uke så hadde det blitt jævla dyrt

En gjennomsnitts elektriker bedrift i feks Oslo, den tar vel ikke akkurat på seg jobber i feks Halden da. Er vi enige eller uenige der?
dsr.caraghi
En gjennomsnitts elektriker bedrift i feks Oslo, den tar vel ikke akkurat på seg jobber i feks Halden da. Er vi enige eller uenige der?

Tror du glemmer at verdensmetropolen Oslo ikke er malen for hvordan landet Norge fungerer gud. Snarere tvert imot....
dsr.caraghi
Noen som brenner for yrket sitt.. Det kommer ikke automatisk ved at de får 100 000 ekstra

Nei, men ett stad må man da begynne, og siden de alleraller fleste setter penger høyere enn idealer så må man øke lønnen. Skjønner fremdeles ikke hvorfor du mener politiet bør ha høyere lønn enn lærerne.
dsr.ghod
QUOTE (dsr.caraghi @ Jun 13 2008, 18:34 ) *

Tror du glemmer at verdensmetropolen Oslo ikke er malen for hvordan landet Norge fungerer gud. Snarere tvert imot....

Så det du sier da er at firmaer i Bergen også påtar jeg jobb i feks Voss fordi at det ikke finnes elektrikere i Voss, og de som EVT finnes der, de tar seg mere betalt enn firmaene i Bergen, slik at det blir billigere å leie inn ett firma fra Bergen, enn lokale fra Voss?
dsr.tigereyes
Jeg er enig i at også lærerne burde ha høyere lønn, samt sykepleierne.

Min mor har vært lærer i 30 år. Og den lønna er ikke noe å hoppe i taket for, om man ser på hvor lenge hun har jobba. Lærerne har en spesielt viktig plass (sammen med foreldre så klart), i det å oppdra og lære unger om hvordan samfunnet fungerer, slik at de om mulig kan gå ut med holdninger og verdier som tilsvarer det samfunnet forventer i dag.

En lærer må vi også huske på at ikek har en jobb som er fra 08-16. Min mor satt utallige kvelder og rettet oppgaver. Om hun gjorde det hjemme eller på skolen er forsåvidt lite relevant, det var usanett etter arbeidstiden var slutt. Så det foreligger en del idealisme innen lærerstanden. De fleste llærerne vil at elevene skal gjøre det bra, og derfor legger de også inn en innsats utenom arbeidstid som ikke er lønnet. Dette burde kanskje vært kompensert for? Eneste kompensjonen jeg kan se for meg er at de har en relativt lang ferie gjennom sommeren på 8 uker. Men man bli jo ikke rik av å ha ferie, men man får hvertfall ladet opp batteriene.

Så jeg er helt enig i at lærer burde ha mer lønn. De er tross alt en av samfunnets grunnstøtter som vi setter det litt på spissen. Uten dem, hvordan ville samfunnet og Norge i dag ha vært? Ville alle vært analfabeter?

Jeg har sett min mor slite seg ut både på skolen og med oppgaveretting hjemme. Derfor kunne jeg aldri tenkt meg å bli lærer. Det bestemte jeg meg tidlig for. Det er synd og skam at de ikke skal ha bedre betalt for hva de gjør.

------------

Elektrikker yrke kjenner jeg ikke så godt til egentlig, så blir litt dumt om å uttale seg for mye der. Men hvordan er arbeidstidene? Er det 08-16 som en vanlig a4 jobb? Eller påløper feks kveldsjobbing og slikt? Da snakker jeg ikke om svart arbeid nei...

------------

Turnusarbeid kan være noe dritt. Derfor er det ofte lite familievennlig. Nå er jeg ikke helt der enda, så for meg er det helt greit å jobbe turnus. Jeg liker kvelder/netter kanskje bedre enn dagen sånn det er nå.

Turnusarbeid, skal og bør være bedre betalt enn en a4 jobb sånn i utgangspunktet. Det tar på helsa og jobbe slik, samtidig som det sosiale kanskje sklit litt ut på negativ side. MEN, dette visste jeg jo da jeg søkte skolen, så sånn sett er det ikke så mye unnskyldning.

Jeg starter med 308000 kr i grunnlønn uten tillegg (dette er i Oslo m/ ansinitet), tilleggene ligger vel på rundt 40000 kr tror jeg. Så jeg tjener vel kanskje opp mot 350000 kr. Ta forbehold om feil. Så kan jeg klage? Jeg er ikke typen som klager, når jeg vet utgangspunktet mitt før jeg starter. Så klart jeg ville hatt mer lønn, vil ikke alle det?

Jeg valgte ikke yrke for å bli rik, men jeg vil ha så jeg klarer meg greit og har råd til litt ekstra. Jeg er utrolig glad i jobben og vil ikke bytten den mot noe. Arbeid med folk er givende. Men man kunne alltids ønske seg bedre betalt.

dsr.nitro
Er noke som er litt feil når damen min har 3 års utdannelse og knappe 310 000 i lønn, og eg som ikkje har utdannelse relatert til det eg driver med har ca 450 000 + firmabil. På tide at yrker som handler om å ta vare på mennesker på en eller annen måte begynner å bli verdsatt like mye som jobber som utelukkende handler om omsetning og fortjeneste..
dsr.snow_white
QUOTE (dsr.nitro @ Jun 15 2008, 13:34 ) *
Er noke som er litt feil når damen min har 3 års utdannelse og knappe 310 000 i lønn, og eg som ikkje har utdannelse relatert til det eg driver med har ca 450 000 + firmabil. På tide at yrker som handler om å ta vare på mennesker på en eller annen måte begynner å bli verdsatt like mye som jobber som utelukkende handler om omsetning og fortjeneste..

Lett det.. øke skatten din med 100'000 og sette opp lønnen hennes med 100'000 fix14.gif

(greier ikke være seriøs akkurat nå.. org'et utdrikningslag hele helgen)
dsr.enigma
QUOTE (dsr.tigereyes @ Jun 15 2008, 12:49 ) *
------------

Elektrikker yrke kjenner jeg ikke så godt til egentlig, så blir litt dumt om å uttale seg for mye der. Men hvordan er arbeidstidene? Er det 08-16 som en vanlig a4 jobb? Eller påløper feks kveldsjobbing og slikt? Da snakker jeg ikke om svart arbeid nei...

------------

El og IT forbundet er 1 av de strengeste når det gjelder overtid, men hender jo at vi må jobbe helger, netter og kvelder for å ikke ta strømmen til kontorbygg osv. gennerelt ellers er det jo 7-15

og til gud, Vel nå er oslo større enn 100 meter i omkrets også da! så la oss ta tiden. jeg står på den ene siden av oslo... så starter du å gå/ta buss fra den andre siden hvor "firmaet ditt" ligger.. Se hvor lang tid det tar deg å komme på jobb eller hente noe hos en forhandler.

Ingen elektrofirmaer som kun tar jobber hos naboen din..
dsr.ghod
og til enigma.

Du vet hva politi lærlinger gjør det 2 skoleåret sitt?
dsr.enigma
QUOTE (dsr.ghod @ Jun 16 2008, 20:19 ) *
og til enigma.

regner med at de er utplassert til 1 distrikt, hvor de kan leie seg en bolig.. slik som kompissn min har gjort.

and your point is?
dsr.ghod
QUOTE (dsr.enigma @ Jun 17 2008, 15:12 ) *
QUOTE (dsr.ghod @ Jun 16 2008, 20:19 ) *
og til enigma.

regner med at de er utplassert til 1 distrikt, hvor de kan leie seg en bolig.. slik som kompissn min har gjort.

and your point is?

Vel, en elektriker har 9 årig grunnskole 2 år vidregående før han starter som lærling og derved starter å tjene penger.
De yrkene som har 2 årig lærlingeutdannelse, så tjener lærlingen 1 årslønn fordelt på 2 år. Jeg er dog usikker på elektrikere, siden du skriver at de har 2.5 år som lærling, men jeg bommer vel ikke for grovt når jeg tipper på at iløpet av den lærlinge tida vil tjene 1 år gjennomsnitt brutto eller mere?

En Politimann har 9 årig grunnskole, så feks 3 årlig vidregående før han i det hele tatt starter på politiskolen sin.

Det er dog ikke alle politifolk som kommer rett inn på politihøyskolen etter endt vidregående. Pga at søkeren ikke er "voksen nok" eller pga andre teite grunner som blir brukt under opptaksprøvene.
Uansett, før eller siden så venter 3 årig skolebenk, hvor null av årene er betalt. (Det 2 året i praksis var hvertfall ikke betalt sist gang jeg sjekka).
Det er ikke politihøyskoler i alle byer i Norge så sjansen for at studenten kommer inn på skolen i sin hjemby er relativt liten.
Dvs at politistudenten må bo på hybel i 3 år, uten inntekt fra studiene, men må klare seg på studielån, stipend og det han/hun tjener vedsidenav.

1 året studerer politistudenten på en høyskole i en av storbyene som har slike studieplasser, år nr 2 må studenten flytte til ett nytt sted for å være i praksis, og år nr 3 er det tilbake til den byen man studerte i 1 året.

Majoriteten av elektrikerne som tar utdannelsen sin bor på runkerummet sitt under hele skolegangen og mens de er lærlinger. Med mindre de har ett ekstremt behov for å komme vekk hjemmefra, dette er da ett VALG de tar. Ikke noe de MÅ gjøre fordi at de ikke kan studere sitt yrke der dem bor.

Hvis ikke DETTE kvalifiserer til å tjene fetta mere enn elektrikere så vet ikke jeg. I tillegg så er det vel noe større risiko mentalt og fysisk å være politi enn elektriker.

Og jada Enigma, jeg VET at ikke alle byer tilbyr elektriker studie, men sammenlignet med politihøyskolen så kan man velge denne yrkesretningen over hele landet.
dsr.enigma
Kan ikke si at jeg biter på den "fysisk og psykisk" risikoen. Greit i oslos kriminale bakgater kan jeg nok være enig med deg. men gennerelt så kan jeg ikke se at de skal ha det værre. Fysisk sett så vil jeg nesten si at de har snillere hverdager, og svært få av de vil nok være utsatt for skader/farer i hverdagen...

Syns de kan legge til et risikotillegg til de som er på slike oppdrag, slik som høydetillegg osv som vanlige arbeidere har. Men at folk skal skrike ut at de skal ha 450 000 i året syns jeg er vel drøyt.

Enig i høyere tillegg til de som faktisk blir utsatt for tungt og farlig arbeid.
dsr.ghod
Jeg er enig i at papirflyttere i politistaben ikke nødvendigvis har farligere jobb enn meg, men de som jobber på gata.
De som møter drita nordmenn i helgene, narkiser og lovforbrytere som prøver å unngå å bli tatt, de løper faktisk en risiko i jobben sin.

Dette jeg linker til nå er ikke noe som skjer hver dag (eller uke eller mnd), men det burde gi ett lite innblikk i hva onkel kan oppleve. Sjekk forøvrig dato på saken, det er ikke lenge siden det skjedde. dork1.gif http://www.nettavisen.no/innenriks/ioslo/article1962856.ece
dsr.enigma
QUOTE (dsr.ghod @ Jun 19 2008, 15:38 ) *
Jeg er enig i at papirflyttere i politistaben ikke nødvendigvis har farligere jobb enn meg, men de som jobber på gata.
De som møter drita nordmenn i helgene, narkiser og lovforbrytere som prøver å unngå å bli tatt, de løper faktisk en risiko i jobben sin.

Dette jeg linker til nå er ikke noe som skjer hver dag (eller uke eller mnd), men det burde gi ett lite innblikk i hva onkel kan oppleve. Sjekk forøvrig dato på saken, det er ikke lenge siden det skjedde. dork1.gif http://www.nettavisen.no/innenriks/ioslo/article1962856.ece

nå har diskusjonen vrid seg litt mye inn på elektriker vs politi da.. menneh.. jeg må bare få komme med en liten motsvarende en der ;D fix14.gif

Nå er jo situasjonen ganske lik til elektrikere, mange som ikke blir utsatt for større farer. greit alle kan få strømgjennomgang, men det er gennerelt en personlig feil. Men slik som den jobben jeg har gått på i det siste og som selvfølgelig andre også kommer innom er ikke akkurat ufarlig:
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1924757.ece
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostland...ingen/1.1710620

Bare i mitt firma har det i de siste årene vært ei som har sluttet som elektriker fordi hun fikk en kraftig lysbue rett i ansiktet (skyldtes feilinformasjon) og 1 blitt alvorlig brannskadet og relativt stor flaks at vedkommende overlevde pga feil på utstyr.

For 2 uker siden fikk en medarbeider av meg på den plassen jeg jobber på nå strømgjennomgang mellom lillefinger og ringfinger på en 1600 A tavle, en tavle som har 25x den potensielle ytelsen til det et vanlig hus har. Noe som strengt tatt bare skjedde pga dårlig merking.

Hadde den tavla kortsluttet hadde jeg nok ikke sett den personen lenger, og jeg som sto i det samme rommet hadde mest sannsynligvis vært alvorlig brannskadet på 50% av kroppen (da vi går med brannsikre bukser).

I løpet av de siste 10 årene har vi (såvidt jeg vet) kun hatt 1 alvorlig ranstilfelle med skuddveksling som førte til dødsfall hos en politimann, nemelig nokas.

..
Men spør lærere og politimenn; er det greit at dere prestasjonsmåles? Hvis ja: potensiell lønnsøkning på 100 000 eller ende opp på samme lønn som i dag.
hvis nei: 2 bad.. samme lønn som i dag

This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2010 Invision Power Services, Inc.