Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Råd: Ny HDTV
DirtyForum > Hardware & Software > Kjøp & Salg
bamsefar
Klipper inn hva jeg skrev på diskusjon.no, grunnen til at jeg poster her er at jeg ikke har fått noe hjelp og jeg vil ha inn ny TV I DAG (eller bestille i dag i alle fall fix14.gif)

Først, beklager lite informativ trådtittel, men jeg vet rett og slett ikke hva jeg ellers skulle kalt tråden.

Rett på sak, jeg flytter ut fra hjemmets lune vegger i august rett til studier. Jeg har det siste året tjent opp en slump penger, men mye har havnet på BSU. Nå når jeg flytter tenker jeg å kjøpe meg en ny TV, og jeg vil helst bruke så lite som mulig siden jeg må kjøpe laptop og annet. Problemet er at jeg er kravstor! Jeg har en X360, Wii og en PS3 på vei, i tillegg til en HTPC som alt skal kobles til på best mulig måte. Det sier seg selv at jeg har et problem.

Jeg har lest noen av trådene her, men føler det meste enten blir utenfor min lommebok eller ikke har hva jeg trenger:

+ 32-37". Noe større enn dette blir for stort for hybelen jeg flytter inn på. Helst 37" dog.
+ Må ha tilkoblinger til alt nevnt over. Dvs, komponentinngang x 2 (der gikk prisen opp ja, eller VGA til X360), HDMI og helst DVI til HTPC.
+ Helst 1:1 pixelmapping
+ 720p holder for mitt bruk og lommebok.
+ Styrken på tven skal ligge i HD og høyoppløselig film. Jeg er ikke veldig kresen når det kommer til sortpartier, men fargeflyt er uakseptabelt.
+ Pris: Øvre tak på 10.000kr.

- Sterk på analoge signaler eller ei er av ingen betydning. Ser ikke på gratiskanalene her til lands.
- Har ingen skrupler når det kommer til merke.
- Innebygget lyd er ikke viktig, da jeg har eget anlegg.

Jeg vet jeg ber om mye, men håper likevel at det er noe der ute for meg. Takk for meg!

Har sett på litt av hvert, spesielt Tatung 42" 1080p som komplett hadde til 9995 for en uke siden falt i smak. Problemet er at skjermen er oppe på 13k nå, og ideen var å kjøpe PS3 i samme batch, noe som ikke skjer om jeg må ut med så mye. Vet at det ikke er "mye" i forhold til hva man kan bla opp, men for en kommende student er dette galskap fix14.gif
Har også sett på Sharp LC37SA1E som elkjip har til 6795 nå om dagen, noe lommeboka er veldig fornøyd med. Problemet er at denne ikke har alt av tilkoblingsmuligheter jeg trenger, og jeg likte ikke helt at fargeflyten var så fremtredende som den var. Skal tilbake til elkjøp i dag og trygle om å få kjapt testa ps3en de har i utstilling på denne sharpen.

Er åpen for alt, men kjapt hadde vært konge. Kos!
bamsefar
Ser som sagt ikke på de alminnelige tvkanalene, og tvlisensen skal jeg lure meg unna så lenge som mulig, mao det er ikke noe poeng for meg, ei heller har jeg tid.
dsr.ghod
Drøy den noen par dager med å kjøpe deg PS3 da ... Ryktene sier at den skal ned 100 $ kjempesnart.

Beklager at jeg ikke kan hjelpe deg noe med skjerm, har nada peiling på det.
bamsefar
Når det gjelder ps3 - http://gamer.no/nyhet/ps3/priskutt_for_playstation_3/41075 - , dog ikke annonsert for annet enn USA enda, men den må da ned her også, ellers blir det jo masseimport når du får den for rundt 4k fra USA inkludert mva, tollgebyr og frakt.

Skjermen har jeg problemer på. Kom nettopp tilbake fra Elkjøp. Sharpen var fin fin den, nydelig bilde på HD oppløsninger, men det forandrer ikke det faktum at den var liten i forhold til 42" ved siden av, og at jeg ikke er så veldig keen på å ta til takke med vanlig scart på Wiien, selv om den er den minst spilte konsollen for tida.
dsr.rdy4action
uten at jeg gidder å bruke mye tid på noe du kan gjøre selv :o) så ville jeg jo ha tatt en tur innom:

www.hw.no
(og
www.dingz.no)
bamsefar
Har laget en post på diskusjon med laber respons, og alle trådene der omhander entene tver under eller langt over min prisklasse. Når det gjelder dingz ler jeg av anmeldelsene som er nesten hele tiden snudd på hodet i forhold til alle andre anmeldersider som er litt respekterte.

Jeg nekter å tro at det ikke er en lyd&bilde nerd blant oss, i det minste folk som selv har kjøpt tver rundt samme klasse og er overekstatisk fix14.gif
dsr.placid
Du trenger ikke innebygd tuner heller da?
falcon
http://hjemmekino.no/
NeMo^
Legger du krav på 1080p, eller holder det med en hd-klar en på 720p??

1080p til 10 000.- er vasnelig, serlig om du vil ha godt med tilkoblinger i tillegg.
Disse skjermene er dyre pga 1080p, og ikke pga godt bilde eller gode tilkoblingsmuligheter.
dsr.ghod
http://avforum.no/forum/ er også verdt en titt. Det forumet er nesten en liten uslipt diamant.
bamsefar
1080P er ikke et krav som jeg har skrevet i quoten fra den originale tråden. Trenger egentlig ikke innebygget tuner, men selv om jeg ikke ser mye på tv så kan det være greit å få med seg nyhetene og diverse, så det er nesten noe jeg må ha. Kvaliteten på analoge signaler er derimot noe jeg ikke bryr meg så mye om.

Har lest en del på avforum ja, kom over forumet en tid tilbake når jeg tilfeldig slumpet innom minhjemmekino.no (og gud bedre for noen rigger).
Blir ikke så mye klokere der heller, siden valgene i mitt hode står mellom veldig billig Sharp 37" og dyr Tatung 42".
Pokker dette blir dyrt..

Tatung 42" - 13k datakjeden tromsø, 1080p, knallbilde på spill og godt på video (dårlige sortpartier). 1:1 pixelmapping og nok tilkoblingsmuligheter. Elendig tvtuner, elendig skalering og ergo elendig på analoge signaler(ikke viktig). Bra størrelse for leiligheten jeg har nå, for stor for hybelen hvor avstand blir 2 meter.
Sharp 37" - 6795 elkjøp denne uka, 720p, bra bilde på spill, bra på video (sortpartiene var som jeg kunne se bedre enn på tatungen). Ikke pixelmapping på annet enn på hdmi kontakten, som er reservert ps3. Ikke nok tilkoblingsmuligheter til HD på alle konsollene (vel 576p på Wiien da). BILLIG og riktig størrelse.

Så, sum sum sum blir det vel egentlig Tatung. Kommer vel til å bo ett år på hybelen før jeg slår meg sammen med kjente til større leilighhet, og tven skal jeg tross alt ha mer enn ett år. Faen også, jeg som liksom skulle ha laptop fix14.gif
dsr.battlerager
Ville tatt meg en tur innom http://avforum.no/forum/tv-apparater/
NeMo^
Denne har jeg selv hjemme Oppgradert testvinner fra Toshiba

Den kan jeg trygt anbefale. Sender du meg en mail, så kan jeg se om jeg har en god pris til deg også dork1.gif

På lager har jeg den også. =D
bamsefar
Typisk at sånt kommer i morgentimene etter at jeg dro på jobb. Kjøpte meg Tatungen når jeg var ferdig på jobb, kjempefornøyd så langt. Eneste minuset, den er SVÆÆÆRT. For stor fix14.gif. Kommer til å bli et helvette å flytte denne!
dsr.xu
Grattis med ny tv, bamse. Ser at du har spurt om noe på avforum, men jeg kan ikke hjelpe deg. fix10.gif
bamsefar
Yeh, problemene venter ikke på seg. Gud bedre. Det jeg hadde fått testet så langt var bare analoge signaler siden jeg holdt på å kalibrere bildet. På tide å koble til X360, men det skulle faen meg være vanskeligere enn forventet.

Bruker komponentkabelen som kom med premium utgaven, den som kan switche mellom TV og HDTV.
Kablene ser slik ut:
L&R lyd: Bankers
Rød, Blå og Grønn: RGB fargene, døh. MEN

Inngangen på tven er Y, Pb, Pr. I følge xbox manualen skal Rød -> Y, Blå -> Pb og Grønn -> Pr, men NEEEIDA. JA, jeg har husket å switche til HDTV på kabelen, har til og med koblet det til scart for å sjekke at ikke boxen har tatt kvelden i løpet av dagen. Har prøvd bort i mot alle andre kombinasjoner, men neeei. Tror jeg har siktet meg inn på riktig kanal på tven, YPBPR. Irriterende. Med ps3 senere i uka blir det heldigvis plug&play med hdmi, men kjøpte ikke tven nå for å se på tv2 resten av uka. Forresten, sliter med å finne TVNorge. Noen som har frekvensen, eller er det individuelt per tv i dag? Ja, jeg er tv nabb fix14.gif
bamsefar
Skal faen ikke gå ann. Klarte å forveksle hva som var bak og fram. Alt i orden nå. Lær av idioti folkens fix14.gif
dsr.xu
Hehe, bra at det ordnet seg da. ok.gif
dsr.monokiller
Hiver meg på denne tråden, jeg skal endelig ut å sjåppe flat TV

Noen tips? mellom 40 og 50 tommer.
bamsefar
Hiver opp noen bilder av herligheten. Ja, Zod, lene har daua! fix14.gif

Orka ikke diske opp noen enorme bilder av analogt signal, siden det er bob-bob. Er positivt overrasket over fargene, men det er uskarpt, noe som var forventet. HD derimot. Oj oj. HD bildene er ingame i fra Ace Fighter 6, demo som ble sluppet i dag fra E3.

dsr.monokiller
AHA
vakkert vakkert

Jeg har shoppa rundt. Endte på en sony bravia(W-series), Full HD, LCD 46" SE HER

Henter den ut på fredag og slenger den oppå flyttelasset
bamsefar
Yes, er veldig fornøyd. Eneste gjenværende problem nå er at jeg bare får 720p over DVI fra pcen, selv om 1080p skal støttes. Jaja, lever pent med 720p, men er litt smått å surfe på.

Grattis med valg, Sony skjermene er knall, har bare ikke vurdert de selv pga prisen. Sleng opp bilder når du er i gang da smile1.gif
NeMo^
QUOTE (dsr.monokiller @ Jul 11 2007, 20:10 ) *
AHA
vakkert vakkert

Jeg har shoppa rundt. Endte på en sony bravia(W-series), Full HD, LCD 46" SE HER

Henter den ut på fredag og slenger den oppå flyttelasset

Hvor kjøpte du, og hvor mye måtte du ut med?
dsr.monokiller
jeg kjøpte den på sony center i Tromsø for rundt 22K.

edit:
la nettopp merke til at den er å få tak i via netbutikker for røffli samme prisen.... men vanskelig å shippe sånne skjermer ....?
dsr.monokiller
QUOTE (bamsefar @ Jul 11 2007, 20:42 ) *
Yes, er veldig fornøyd. Eneste gjenværende problem nå er at jeg bare får 720p over DVI fra pcen, selv om 1080p skal støttes. Jaja, lever pent med 720p, men er litt smått å surfe på.

Grattis med valg, Sony skjermene er knall, har bare ikke vurdert de selv pga prisen. Sleng opp bilder når du er i gang da smile1.gif

Jupp. Lover å slenge opp bilder når den er på plass.
Baksiden er at tv signalet ikke er på plass før fibermannen kommer av ferie om en 3-4 uker. Får bruke den til FILM fram til da. Eventuelt en runde aao?
hehe ok.gif
bamsefar
Tenkte det samme selv, men siden netshop kjører frakt gjennom nor-cargo til 1500 spenn så var det veldig lite aktuelt. Nå har jeg jobbet på posten som bud i et kvartal og den 35kg grensa blir overskredet hver bidige dag, ting over blir ofte bare merket 35kg og shippet av gårde. Har måtte bære ut tver selv, så hvorfor netshop legger en så stor ekstrautgift forstår jeg ikke. Kan sikkert være at hadde dette blitt shippet ut i store kvantum at det hadde blitt reagert på.
dsr.ghod
QUOTE (bamsefar @ Jul 12 2007, 11:08 ) *
Tenkte det samme selv, men siden netshop kjører frakt gjennom nor-cargo til 1500 spenn så var det veldig lite aktuelt. Nå har jeg jobbet på posten som bud i et kvartal og den 35kg grensa blir overskredet hver bidige dag, ting over blir ofte bare merket 35kg og shippet av gårde. Har måtte bære ut tver selv, så hvorfor netshop legger en så stor ekstrautgift forstår jeg ikke. Kan sikkert være at hadde dette blitt shippet ut i store kvantum at det hadde blitt reagert på.

Er det ikke bare å lage en henteseddel og smelle den i postkassa? Ingen postkasser på Majorstua hvor jeg gikk med post hadde plass til en tv, selv ikke en 14 tommer TV.
Eller var du "kjøre hjem på døra bud"? fix14.gif
NeMo^
QUOTE (bamsefar @ Jul 12 2007, 13:08 ) *

Den frakten er kuttet ut for lenge siden. fix14.gif
TollPost som kjører for oss nå, og di tar vel rundt en 200.- spenn sør, og 450.- nord hjem på dør. Billigere om du vil ha det levret på arbeidsplass.

Lenge siden jeg slang ut en post her hvor jeg annonserte hvor jeg jobbet, og ba folk sende mail om det var noe di var på jakt etter så jeg kunne gi et tilbud. Men men.. hehe..

Grattis med nye tv`er gutta. ok.gif Mye gromt der ute om dagen.
dsr.monokiller

her er beistet. må pent stå i boden til vi er kommet i nytt hus

jææææævlig tung sofa på vei ned trappa for helvette!

ekke rett tråd å poste i. men men... pix er gøyt gayrockfinalhope.gif
bamsefar
Er grønnsikker på at jeg har kjørt forbi det huset en gang, adresse mann?

Ghod: Er bedriftsbud langs postnummer 9010 her i byen. Har 50-talls bedrifter jeg daglig leverer pakker til, og i tillegg privatpersoner langs samme ruten. Er noen datasjapper, noen bilforhandlere osv, og de er da disse jeg har levert tver til, blant annet. Har dog levert en tv, eller prøvd levert, i en blokk. Ingen heis, dama bodde i fjerde etasje og tven veide gode 50kg i embalasjen. Sprang opp trappa og sjekka at dama var inne først selvfølgelig, og ja da, det var hu og pakken var forhåndsbetalt. Etter et kvarter med slit var tven i fjerde etasje, dama hadde ikke løftet en finger og når jeg endelig kom opp får jeg bare "det tok sin tid gitt". Når hu skulle til å signere legger hu merke til at et av hjørnene er misfarget, type fått litt vann på seg, noe som er helt normalt for denne størrelsen på pakker, siden de blir plassert nederst i postgrinder = nærmest bakken = stor sjangs for litt vannsprut. Ikke store saken, jeg hadde ikke reagert på det om det var meg, spesielt ikke etter jeg begynte i denne jobben. Uansett, dama nekta å ta i mot med mindre hu ikke fikk pakke opp og sjekke. Jeg er med på tankegangen, men saken er at kunden har ikke lov til å åpne pakken (ikke jeg heller for den saks skyld) med mindre man tar i mot. Jeg forklarte hu at hu kunne fylle ut en skademelding, ta i mot, og SÅ sjekke, men neida. Ente med at jeg måtte bære dritten ned igjen. På tampen av får jeg slengt dritt fra dama om at jeg hadde slått meg vrang og at hu skulle ringe og klage. Joda, klagde gjorde hu, sjefen lo og reiv i stykker klagen. Knall! Blir digg å bli ferdig om 3 uker før flytting, er drittlei og det er en veldig fysisk slitsom jobb, for å ikke snakke om stressfaktoren. Litt over et kvartal holder for min del, skjønner meg ikke på de som har kjørt samme rute i 25år :S

Wipeout: Joda, så posten din så det var jeg klar over. Rimelig sikker jeg så den kjøp frakt saken for mindre enn en uke siden, finner den ikke nå. Jaja, no biggy!
dsr.monokiller
rofl.
sikkert dama i etg. over ok.gif
dsr.ghod
Galskap mao.... galskap.
dsr.enigma
dude! ps3, wii og xbox360? i kombinasjon med å spille wow?

er du redd for å gå ut? fix05.gif
bamsefar
Har wii også, WoW sluttet jeg med for snart et halvt år siden fix14.gif

Ekke redd for å gå ut vettu, måtte bare kjøpe nå ellers hadde det aldri blitt kjøpt fix14.gif
dsr.enigma
why no wow? :o
dsr.monokiller

her ser dere oppsettet i stua. full hd 46" værsting fra sony. bildet er tatt på vorspiel. folk går amok med ps2 og eyetoy..... sjeft gayrockfinalhope.gif
slenger opp mere bilder i morgen tenker jeg... litt partybilder.... og hardwarebilder sikle sikle... SKÅÅÅÅL
dsr.ghod
Den var vel ikke litt lavt plassert Mono ?
dsr.monokiller
tja... syns den står veldig godt. er rart og titte opp på et bilde, bedre å se rett på det, eller litt ned faktisk. smak og behag?
falcon
er ikke det NAD forsterker a? det du har under tven, mono =? thinking.gif
dsr.monokiller
jo. har KUN nad gayrockfinalhope.gif
og kun stereo!! ok.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.