Help - Search - Members - Calendar
Full Version: penger hentes og folket kveles..
DirtyForum > Ham & Spam > Tanketorget
dsr.enigma
bare til de som ikke er helt med på dette så kan jeg vel slenge inn litt hvordan det tidligere har vært.
så lenge bilen var registrert i Norge før 1996 så kunne man øke hestekrefter med så "mye man ville" så lenge resten av bilen stod i stil med økningen, altså at alle bærende ellementer tålte påkjenningene, bremsene var kraftige nok osv. med andre ord man kunne sette i en supra motor med 750hk i en toyota corolla 86 modell så lenge man oppgraderte resten også..

this has changed..

QUOTE (Volvo Power Team's leder: Olav A. Mjelde)
Vi har vel alle visst at nye direktiver fra Statens Vegvesen var på vei og nå har de desverre for alle enthusiaster tredd i kraft.
Jeg har advart folk om de direktivene en stund og sagt de må få fortgang i sine prosjekter, så de ikke holder på med noe som aldri blir godkjent.
Det har nå blitt vesentlig vanskeligere å få godkjent alternativ motor, eksos, m.m. og værre blir det nok også i fremtiden.

Eposten jeg fikk i dag, vedrørende twinturbo-ombygging, var ikke helt som jeg ville høre.
Jeg har en godkjent ombygget motor, på under de tillatte 220hk i vognkortet. Spurte derfor om jeg fikk lov å øke effekten til 220hk ved hjelp av twinturbo.

Jeg tror dette blir vanskelig å få til. Vegdirektoratet er opptatt av likebehandling ved motorombygging og har sent ut spesifisering av våre retningslinjer. De påpeker for at godkjenning til motorombygging skal kunne gis må motor med styring ikke på noen måte være "nedjustert" for å få frem en redusert effekt. Det vil altså si at det som skal godkjennes må være basert på en effektmåling i forhold til påmontert turbo samt at denne gjøres ved turbotrykk som er beskrevet som maksimalt arbeidstrykk for selve turboen. Hvis det er tvil om hva som er maksimalt arbeidstrykk for turboen skal dette dokumenteres f.eks fra Volvo. I ditt tilfelle vil det si at hvis motoreffekten overstiger 220hk ved maksimalt arbeidstrykk for aktuell turbomontering vil ikke dette bli godkjent. Slik er våre retningslinjer og det må vi forholde oss til heretter.

En annen sak er at det ved motorombygginger der det ikke benyttes originale motorstyringer, innsug og eksoskomponenter til aktuell motor skal avgass og støykrav dokumenteres. Kravet som skal tilfredsstilles er det som gjaldt i Norge det året bilen første gang ble registrert. (Se kjøretøyforskriften Kap. 24 og 25). Dette er de samme som EU eller ECE krav og skal måles i henhold til gjeldene EU-direktiv, dette medfører at på biler registrert fra midten av 70 tallet og nyere er vanlig CO måling ved tomgang som utføres av oss og de fleste godkjentente bilverksted ikke tilstrekkelig. Når det gjelder avgass skal det i stedet utføres en syklustest i henhold til det direktivet som gjelder for årsmodellen. Ved tvil om støykrav skal det utføres en kjørestøytest. Dette er det kun kompetente uavhengige laboratorier slik som TÜV, Dekra, RDW etc. som kan utføre. Pga. dagens miljøkrav vil trolig myndighetene påse at slike ting bli fulgt opp og håndhevet strengt.

Ja, der ser dere folkens! Selv innsug krever nå spesialtesting av eksosanlegg om man er riktig uheldig.
Samme gjelder da datasprut, chip, m.m.

I praksis betyr dette:
Du kan ikke lengre hive nedi en motor som originalt var 300hk, men er skrudd ned effekt til 220hk.
Motoren må ikke være lett å øke i effekt
Datasprut, eksos eller annet som originalt ikke brukes på motoren krever spesialmåling av eksos (biltilsyn, verksted, m.m. holder ikke, her må man på tüv el. lign).

Alt er jo fremdeles mulig, men det koster mye mer og er mye mer jobb å få til.

Gla er vi i Norge..

husk.. om du importerer en bil i dag og chipper/trimmer den etter den er registrert i det fabelaktige moms, avgift og skattehelvette ved navn norge så må du betale hestekraft avgift for samtlige hester du har tilført motoren, man kan jo selvfølgelig la være å registrere det, men ved en større økning og det blir kontroll etter feks en kollisjon så har du ikke forsikring som er gyldig da du ikke har oppgitt riktig hestekraft antall og fordi bilen faktisk er ulovlig i norge...

ja klar over at jeg har skrevet norge med liten n... en stor forbokstav i et navn viser til respekt.. noe jeg syns staten ikke fortjener i så alt for stor grad lenger..
dsr.magican
vel, jeg er rimelig sikker på at 90 prosent av de som chipper bilen sin i norge ikke oppgir dette. Er faktisk rimelig vanskelig å måle, som de sier vil det i ytterste tilfelle bli sjekket ved en stygg kræsj.
dsr.stoffis
der røyk drømmen om en en '85 colt med 7,1 l chevrolet motor altså a4.gif
dsr.zod
Snart blir det vel forbudt å sykle hvis man tar mer enn 100KG i kneløft.
dsr.stoffis
QUOTE (dsr.zod @ Apr 2 2007, 09:51 ) *

eg tar mer enn det hver morgen når eg står opp, ska eg og bli forbudt då kanskje thinking.gif
dsr.coyote
QUOTE (dsr.stoffis @ Apr 2 2007, 11:55 ) *
QUOTE (dsr.zod @ Apr 2 2007, 09:51 ) *

eg tar mer enn det hver morgen når eg står opp, ska eg og bli forbudt då kanskje thinking.gif

Det er jo forbudt med div stoff i norge da stoffis.

Rart at dette kom opp akurat nå..
Eg som har planer om å hente en liten bil med ca 300 HK i T-heim no.
Sitter her å venter på tlf fra bankne..

Blir eg å si at den har 300 når eg skal forsikre den.. nope..
Den har 200 orginalt å det blir eg å si når eg skal forsikre den.
dsr.stoffis
eg mente seff kroppen min, ikkje vekter coyote fix14.gif og det skulle være løfte, ikkje tar dork1.gif
dsr.libbe
Jeg som sku kjøpe meg Audi S4 4.2 v8 nå, og bytte innsug, chippe den og sette på nytt eksosannlegg (ikke det at dette reglementet får meg til å ikke kjøpe bilen, ELLER gjøre det forenevnte ^^)
Lite sugent hele greiene egentlig, men det er jo norge i ett nøtteskall..
I følge vegvesenet kan trimming ikke bevises med mindre effektøkningen er 12-15% over normal-effekt. Dvs for en audi av typen over, 280hk x 1,12 som blir 313hk.
Etter en del år med forkulling og dritt i motoren er effekten garantert ikke 280 lengre, men heller rundt 230-250 sannsynligvis, noe som gjør at bytte av innsug, eksosannlegg og chipping sannsynligvis bare vil føre bilen nærmere det den hadde originalt, men GARANTERT ikke overskride 313hk.
dsr.enigma
QUOTE (dsr.libbe @ Jul 2 2007, 17:07 ) *
Jeg som sku kjøpe meg Audi S4 4.2 v8 nå, og bytte innsug, chippe den og sette på nytt eksosannlegg (ikke det at dette reglementet får meg til å ikke kjøpe bilen, ELLER gjøre det forenevnte ^^)
Lite sugent hele greiene egentlig, men det er jo norge i ett nøtteskall..
I følge vegvesenet kan trimming ikke bevises med mindre effektøkningen er 12-15% over normal-effekt. Dvs for en audi av typen over, 280hk x 1,12 som blir 313hk.
Etter en del år med forkulling og dritt i motoren er effekten garantert ikke 280 lengre, men heller rundt 230-250 sannsynligvis, noe som gjør at bytte av innsug, eksosannlegg og chipping sannsynligvis bare vil føre bilen nærmere det den hadde originalt, men GARANTERT ikke overskride 313hk.

kan de ikke bare se på at det ikke er orginale deler som ikke er godkjent i vognkort?

er forresten også det siste året man får godkjent bur i bil.. så de som har planer.. sveis bur fort som faen å få dette godkjent!
dsr.coyote
Da er no min lille leketøy på veien igjen etter 10000 kr i reperasjon.
Er spent på å se neste gang eg skal på Eu kontroll.
Har ikke planer om å få den godkjent med di Hk som er i bilen no..
Å mere skal det bli.. Så om eg blir nødt til å kjøre med Prøve skilt på hvert stevne så gjør eg det.
Probleme er at man ikke får kjørt på banen med prøve skilt :(
dsr.nitro
Sutrekuker alle sammen gayrockfinalhope.gif

Tenk på alle barna i afrika smile1.gif
dsr.coyote
QUOTE (dsr.nitro @ Jul 3 2007, 18:33 ) *
Sutrekuker alle sammen gayrockfinalhope.gif

Tenk på alle barna i afrika smile1.gif

Di driter eg no i... Di er der å eg er her. Blir aldri å møte di unasett..

Eg vil bare nyte bilen min eg.. Å kjøre så for eg greier å veiene tillater. smile1.gif (90 KM/t)
dsr.nitro
Oooohhh skikkelig råkjører og ja fix14.gif
dsr.enigma
QUOTE (dsr.coyote @ Jul 3 2007, 16:26 ) *
Da er no min lille leketøy på veien igjen etter 10000 kr i reperasjon.
Er spent på å se neste gang eg skal på Eu kontroll.
Har ikke planer om å få den godkjent med di Hk som er i bilen no..
Å mere skal det bli.. Så om eg blir nødt til å kjøre med Prøve skilt på hvert stevne så gjør eg det.
Probleme er at man ikke får kjørt på banen med prøve skilt :(

korrekt.. den norske stat dreper gatebilmiljøet.. siden man faktisk må ha en gateregistrertbil.. og den skal ha bur om du skal være med på noe annet enn søndagsturer rundt banen..

menneh.. neh.. bare å gi opp.. syns vi kan kjøpe trampsykkel alle sammen!
dsr.coyote
Blir trampesykel med motor da... Må ha motor må ha..

dork1.gif

Norge er et skikkelig kjipt land i for oss som er litt interisert i å kan dra på bane å rase i fra oss under skikkelige omstendigheter.
Men nei da.. den moro skal vi ikke få..
Alle som ser en rå bil tror automatisk at han kjøre som et svin.
Detter er no som iritere meg no jevlig.
dsr.robrolf
Hyggeligt med litt bil preik da:)
Satser på å få chippet bilen min iløpet av sommeren men er usikker på hvilken chip jeg skal gå for, her er bilde av kjerra
dsr.coyote
QUOTE (dsr.robrolf @ Jul 4 2007, 19:15 ) *
Hyggeligt med litt bil preik da:)
Satser på å få chippet bilen min iløpet av sommeren men er usikker på hvilken chip jeg skal gå for, her er bilde av kjerra

Kjøre heile veien ut.. Stage 4 smile1.gif

Da skal du se det blir litt mer fart.smile1.gif

Va å henta min på verkstede i dag.. MORO.. LItt dumt at det sto vinter dekkene på den..

Men moro va det
dsr.robrolf
Huff ja hadde jeg bare hatt quattro og peng så, men budskjettet for i år er blåst på felger og gewinde så mest sannsynlig blir det kun en liten softmod:)
Hvilken bil har du?
dsr.coyote
QUOTE (dsr.robrolf @ Jul 4 2007, 22:20 ) *
Huff ja hadde jeg bare hatt quattro og peng så, men budskjettet for i år er blåst på felger og gewinde så mest sannsynlig blir det kun en liten softmod:)
Hvilken bil har du?

Har da en litt hary Opel vektra 1.7 disel med 18 # felger som eg bruker som bruks bil.

Men kjerra som eg leker med er en 90 mod Nissa 200sx. HAr da bytta til en t28 Turbo å litt div..
Ligger nesten på 300 HK no.. Tør ikke gjøre så mye mere.. for da begyner det å koste flesk..
Vil gjerne chipe den enda.. til stage 4 , men for tiden er ikke det di første planene.
I vinter skal den pusses opp å sveises litt på.. Body kitt håper eg å kommer på da..
så den kan lakeres til neste sommer..

Fikk 2 plassen på DB Race 139.5 DB.. Ikke verts da..

Skal se om eg ikke får sleng ut none bilde av di om ikke så lenge.. smile1.gif
dsr.enigma
coyote.. ja.. et av de billigste alternativa du har er komplett skyline frontcut da, hele motorrommet med girkasse og alt..

har sett de ned i 20-30 000. en liten pling plong og deshj så har du jo (som alle tror) 5-600 hk.

billigere det enn å rase små motorer pga kraftig turbo og liten kjøling.
dsr.libbe
Deilige diskusjoner på gang her, fikk helt frysninger av hvor mange FETE biler det var nede i bulgaria. Helt sinnsykt. Det var opptil 4-5 Q7'er parkert ved siden av hverandre utenfor hoteller, S8 Taxi'er, Ferrari'er, aston martin'er, Rolls Royce'er. Eneste sinnsyke bilen jeg ikke så noe til var vel koeniggsegg og lambo'er. AMG Mercedes'er virket omtrent som allemannseie.
Nyt dette synet som møtte meg utenfor nabohotellet;
Click to view attachment
Forresten fet bil robrolf dork1.gif
dsr.ghod
QUOTE (dsr.libbe @ Jul 17 2007, 10:34 ) *
Deilige diskusjoner på gang her, fikk helt frysninger av hvor mange FETE biler det var nede i bulgaria. Helt sinnsykt. Det var opptil 4-5 Q7'er parkert ved siden av hverandre utenfor hoteller, S8 Taxi'er, Ferrari'er, aston martin'er, Rolls Royce'er. Eneste sinnsyke bilen jeg ikke så noe til var vel koeniggsegg og lambo'er. AMG Mercedes'er virket omtrent som allemannseie.
Nyt dette synet som møtte meg utenfor nabohotellet;
Click to view attachment
Forresten fet bil robrolf dork1.gif

Jeg har ikke tid til en kjempelang reply her nå, men vi kan ta dette når jeg kommer hjem fra ferie.

Tror du virkelig at ting er SÅ mye bedre i Bulgaria? Med hånden på hjertet? Gleder meg til svaret biggrin1.gif
dsr.libbe
LANGT IFRA. Det er på INGEN måte bedre, på NOEN som helst måte i Bulgaria. Var absolutt ikke dette jeg siktet til.
Jeg bare nevnte hvor mye stilige biler som fløy rundt i gatene der nede.
Nå er jo hele bulgaria mafiastyrt og korrupt som faen, samt avgiftene på biler er lave, så at det fartes mye stilige biler der nede forundrer meg ikke i det hele tatt. Norge er ett flott land, ferdig med den saken.
Nå må jeg pakke ut tingene mine.
dsr.ghod
Kjedelig da biggrin1.gif Jeg som så får meg litt skikkelig forum flaming igjen biggrin1.gif
Jeg vil nesten strekke strikken så langt som å påstå at de eksklusive bilene i Bulgaria faktisk er "importert" fra vest-europa dork1.gif
Importert mafia style.
dsr.placid
Pfff, kjøp bil med nok HK fra fabrikken a5.gif

dsr.stoffis
placid kan ta seg en bolle fix14.gif
dsr.ghod
QUOTE (dsr.placid @ Jul 17 2007, 13:26 ) *

Pass deg Plæcid så ikke bilen din blir politibil i latvia / litauen eller ett av de andre gamle sovejet landene ....
http://www.compfused.com/directlink/4365/
dsr.libbe
Du mener at du ikke betaler like sjuke avgifter på biler med NOK hk fra fabrikken? ^^
Koskos når bilen ender i tyskland "importert" fra norge ;D
dsr.enigma
QUOTE (dsr.placid @ Jul 17 2007, 15:26 ) *

hmm

ekke bilen din svenskregistrert?

mao: 0 stemmerett whatsoever!

du kan prøve å momse/tolle en bil med mer enn 200 hk inn i Norge..
dsr.placid
QUOTE (dsr.enigma @ Jul 18 2007, 03:57 ) *
QUOTE (dsr.placid @ Jul 17 2007, 15:26 ) *

hmm

ekke bilen din svenskregistrert?

mao: 0 stemmerett whatsoever!

du kan prøve å momse/tolle en bil med mer enn 200 hk inn i Norge..

Sant. Men har da hatt bil på norske skilter med over 400hk. Kanskje en grunn til at jeg migrerte til söta bror. Det koster mer enn det smaker her i landet gas.gif
dsr.kevin
[venstrevriddpropaganda]

Avgiftene er der for å avskrekke folk fra å kjøre biler som bruker mer drivstoff og forurenser mer, og som har en tendens til å bli kjørt av fartsglade pappagutter med underutviklet trafikkvett.

De som setter disse avgiftene foretrekker å prøve og bremse forurensing og ulykkestall framfor å gi lettere økonomisk tilgang til unødvendig forurensende og farlige leketøy.

Kjøp dere en miljøvennlig bil, resirkuler, og vær snill mot barn og eldre.

[/venstrevriddpropaganda]

...men for aill del, ikke bruk sokka i sandalan...
dsr.enigma
QUOTE (dsr.placid @ Jul 18 2007, 14:27 ) *
Sant. Men har da hatt bil på norske skilter med over 400hk. Kanskje en grunn til at jeg migrerte til söta bror. Det koster mer enn det smaker her i landet gas.gif

grunn til at jeg starta denne tråden da ;D fix14.gif

hvis det ikke blir vidre skolegang men offshore jobbing så tar jeg turen til sverige jeg også!
dsr.libbe
Jeg flytter lett til sverige snart selv, ikke bare går det ann å ha fete biler der, men det er jo enorme mengder heite chicks også ^^.
Offshorejobb FTW ;D
dsr.ghod
QUOTE (dsr.libbe @ Jul 20 2007, 01:53 ) *
Jeg flytter lett til sverige snart selv, ikke bare går det ann å ha fete biler der, men det er jo enorme mengder heite chicks også ^^.
Offshorejobb FTW ;D

Wtb offshorejobb ok.gif
dsr.enigma
QUOTE (dsr.ghod @ Jul 20 2007, 21:05 ) *
QUOTE (dsr.libbe @ Jul 20 2007, 01:53 ) *
Offshorejobb FTW ;D

Wtb offshorejobb ok.gif

agree.. men 1 1/2 år igjen før jeg kan tenke på det :(
dsr.libbe
http://www.ssperformance.no/e30film.htm HEEEEI
dsr.coyote
Her er da et lite bilde av bilen min i sine yngere dager smile1.gif

Her er litt av det som står av annlegg i bilen no.

Hovedenhet: Pioneer AVIC-X1R
http://www.pioneer.no/no/content/press/AvicX1R.html
Anbefalt utsalgspris: 21 998,-

CADENCE SUPER-TX12
http://www.lightav.com/car/cadence/cadencetxsubwoofers.html
Den som er nederst på siden X2 av disse.
2,995.00 NOK pr stk.

Frontsett:

Ground Zero GZUC 16SQ
http://www.iceaudio.no/index.php?func=vare...30dde69802056fb
Listepris : 3 690.00
dsr.coyote
Legger ut noen bilde av vrake mitt.

Har da skiftet lys på bilen no. Skal lakeres til sommeren håper eg.

Dugg å blits blir rar farge gitt.

Et lita bilde av motoren må man jo ha smile1.gif

Litt musikk må man jo også ha da smile1.gif

Å en plass må jo denne komme fra.

Her er da litt biler av bilen min. For di som lure så er det vel ca 260-300 HK i bilen.
Har ikke fått kjørt den i en benk enda, men skal få gjort det så man slipper å synse.
Å kan heller skryte med fakta smile1.gif
dsr.sinnataggen
Alle sliter med og laste opp bilder på facebook for jeg og Monokiller`n har haxa facebook tilbake til steinalderen. Eller det er det vi lever og ånder for å få til that is gayrockfinalhope.gif

Men nice bil ToyCoy. Livet børjar ved 200 ok.gif
dsr.coyote
Er klar over det. Skal fikse det no, fikk laste resten av bildene opp på jobb.smile1.gif

Fikset nå.
humpalotta
Johooo, epix Primera i bakgrunnen gayrockfinalhope.gif
dsr.sinnataggen
LOOOOOL Humpa:) Mye bedre utseende på Primmen i hvertfall dork1.gif

Snakk med Bjørnstad Bil når de skal på Gatebiltreff, der har de med DynoPacken sin. Altså benken.
Råeste jeg har sett er en splitter ny ubermotor satt inn i en Honda NSX. Hadde ikke kjørt han enda og blåste motoren til H... på benken xD NM i blårøyk fra motoren. lolz
Sørg for at du ikke gjør det samme pus ok.gif
dsr.robrolf
Denne var da nice den coyote:)
Få deg noen fete felger og skikkelig senk så blir det bra:)

dsr.coyote
Har planer for bilen ja.
Bare pengene strekker til smile1.gif
rippler
QUOTE (dsr.coyote @ Oct 10 2007, 01:23 ) *
Har planer for bilen ja.

Parkere den hos meg i vinter du, så skal vi se hva som triller ut av garasjen min til sommeren smile1.gif
dsr.enigma
hmm...

er du en slik en kriminell jævel som hugger biler? mao: ingenting ruller ut? fix14.gif

eller er du en jævel på å skru?
humpalotta
Rippler har en magisk garasje fix10.gif
dsr.enigma
QUOTE (dsr.humpalotta @ Oct 10 2007, 12:51 ) *
Rippler har en magisk garasje fix10.gif

oi? en sånn magisk verden med blomster, mineraler og gnomer?

eller en rå garasje hvor biler utvikles fra pusekatter til tigre?
humpalotta
Sikkert gnomer som springer rundt og blander mineraler og blomster, putter det i pusekatten og voila! En tiger!!! biggrin1.gif
dsr.coyote
QUOTE (dsr.rippler @ Oct 10 2007, 03:00 ) *
QUOTE (dsr.coyote @ Oct 10 2007, 01:23 ) *
Har planer for bilen ja.

Parkere den hos meg i vinter du, så skal vi se hva som triller ut av garasjen min til sommeren smile1.gif

Syns vi er flink eg, vi har fått gjort ganske mye di siste dagene.
Takker for all hjelpen du har gitt meg.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.