Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Bra foredrag om gaming
DirtyForum > Ham & Spam > Tanketorget
dsr.zod
http://video.google.com/videoplay?docid=-5327497459334792260

Vet ikke hvor mange ganger jeg har vært i diskusjoner alla situasjoner han beskriver.
dsr.placid
ZoD daaa!!! Sløving fix14.gif

http://www.dirtysniper.com/frm/index.php?s...c=16892&hl=

a8.gif
dsr.zod
Jeg hadde en sterk følelse av at forumpolitiet kom til å gi meg dask av denne posten ja, jeg leser jo aldri spamforumet.

Uansett vil jeg ikke si et timeslagt foredrag som konfronterer samfunnets syn på gaming hører hjemme i spam.
Jeg er selv jævlig lei på forståsegpåere som tar alt som skjer på en datamaskin som en asosial aktivitet for tilbakestående nerder.

Gaming var det som først fikk meg interessert i datamaskiner og nettverk tidlig på nittitallet, og høyst sannsynlig skal ha mye av æren for yrkesvalget mitt.
ITmiljøet, om det være seg gaming eller mer jobbrelaterte miljøer utgjør godt over 50% av alle jeg definerer som venner. Den enkle måten å holde kontakt med folk på over internett gjør at man på tross av travle dager kan ha et stort kontaktnett.

Den tradisjonelle tankegangen om at aktiviteter hvor du bruker kroppen er respekterte idretter, mens spilling er hjernedødt tidsfordriv, provoserer meg, som tar seriøst på gaming. Man burde jo selvsagt passe på kroppen sin, men når det er sagt er mange av de bedre gamerene jeg kjenner, og forsovidt ikke kjenner, også tidligere eller nåværende idretsutøvere. Det kreves mange av de samme kvalitetene for å gjøre det bra i gaming som for eksempel fotball. Koordinasjon og timeing, strategi, lag- og komunikasjonsegenskaper, konkuranseinnstinkt og viljestyrke, leder/trener egenskaper m.m.

Hovedforskjellen er at du løper etter en ball i stedet for å skyte figurer på skjermen i hodet. Folk sier at de ikke kan skjønne underholdningsverdien i å sitte dag ut og dag inn og spille et dataspill som går ut på det samme, men se på fotball da. Jeg tror ikke en som har spillt fotball i 10 år synes det er overstadig underholdnende å løpe frem og tilbake på en bane alene og trille ball timesvis hver dag heller.

Det er det å spille med og mot andre mennesker som gjør konkuranseidrett morro, og hoveddrivkraften for de fleste er målene man setter seg. Som foredragsholderen sider er dette MMORPGs har basert seg på for å holde på folk. Alle har et behov for å sette seg mål og nå de, selv de mest tiltaktsløse. Det er dette som gjør e-sport appellerende på lik linje med annen idrett, ikke det å sitte forran datamaskinen og trykke på musen. At man i tillegg lett kan tilgegne seg kompetanse som kan være betraktlig mer nyttig senere i livet enn å sparke en ball, skader heller ikke.
dsr.kraxstina
Heftig imponert av han karn der... di beste argumentasjonene jeg har hørt på lenge! biggrin1.gif
dezso!
Smart kar med mange gode argumenter og eksempler.
dsr.placid
Word Zod allah.gif
dsr.dushie
Selv om virker som en oppegående persone, syntes jeg de blir dumt å si at det ikke går ann å bli avhengig av et dataspill. Man blir avhengig. Når man bruker all sin tid, dropper skole, lekser, trening og kanskje jobb for å sitte å spille er man avhengig. Man blir kjent med mange, men man mister også endel venner. Jeg har en kamerat som i høst en gang hadde en playtime på 150 DAGER. Han er så avhengig så bare det, og klarer ikke å slutte med det. Jeg var også veldig avhengig av gaming før, og jeg påstår at det eneste gode som har kommet ut av det er at jeg har blitt kjent med mange veldig hyggelig personer som jeg ellers ikke ville blitt kjent med, og jeg vil påstå at det er flere negative sider ved gaming enn positive.
dsr.zod
Jeg synes han hadde veldig mye god argumentasjon, men jeg synes fokuset hans var feil. Å henge seg opp i en definisjon av avhengighet og skulle motbevise symptomene i sammenheng med gaming var for søkt. Nå er det forsovidt spillavhengighet som er den mest ekstreme negative omtalen e-sport har, men det er ikke den største utfordringen vi som holder på med det møter. Det er holdningene de som ikke aner hva det dreier seg om som er problemet, og her synes jeg fortsatt han hadde masse gode argumenter, selv om fokuset hans var på avhengighet.

Når det er sagt, og for å svare på det at du sier det er dumt å si at det ikke går ann å bli avhengig av gaming. Hvis man skal gå bort fra definisjonen av avhengighet som den foredragsholderen brukte, kan man jo lett si at gaming og særlig MMORPGs kan være vanedannende og at folk med svak viljestyrke eller i barns tilfeller for frie tøyler fra foreldre, lett kan bli avhengig av det. Men hvor er kjærnen til problemet? Er det spillet i seg selv eller er det dårlig dømmekraft og viljestyrke til å prioritere ting du burde gjøre over ting du har lyst til å gjøre?
Uansett hva du ender opp med av hobbyer her i verden er det viktig å finne balansegangen mellom andre gjøremål og hybbyen din. Man kan bli oppslukt av alt hvis man ikke klarer å finne den riktige balansen. Hvis ikke du heller har lyst til å være hjemme og holde på med hobbyen din enn å dra på jobb eller andre viktige gjøremål har du neppe funnet riktig hobby.
dsr.zod
Linker til et par linkende tråder hvor samme emnet er diskutert.

http://www.battlefield.no/forum/index.php?showtopic=81534
http://bf.geeksnet.org/?page=news&id=2788
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.