Help - Search - Members - Calendar
Full Version: London VS Oslo
DirtyForum > Ham & Spam > Tanketorget
dsr.ghod
God dag, for ca 1 års tid siden så jeg ett program på nrk 1 om Oslo hvor de påsto at Arealet til Oslo var større enn arealet til London. Dette har jeg siden den gang tatt som god fisk, men av en eller annen grunn så begynte jeg å kjede meg i dag og har googlet (wikipediaet) opp litt info om byene.

Det står at oslo har følgende areal:
Area(2006) 454 km²

og at london har følgende areal
Area: 2.6 km² (1.00 sq mi)

Ett eller annet dted her må det da virkelig være noe alvorlig galt? hvor mye ER egentlig 252 KM2 ? Noen som er gode i matte?

Og hvor mye er 2.6Km2?

Ja jeg suger litt i slik matte og jeg får ikke noe til å stemmer her ATM.

Forøvrig http://en.wikipedia.org/wiki/Oslo <-- Oslo @ wikipedia

http://en.wikipedia.org/wiki/London <-- london @ wikipedia

I need heeeeelp :(

Oh, ved å lese litt mere kom jeg fram til
Greater London
Area: 1,579 km² (609 sq mi)

Dette begynner nesten å stemme litt mere fix14.gif
dsr.zod
km2 = xkm * xkm, hva vil du ha det regnet om til?
Du kan f.eks regne ut lengdene i kvadratet ved å ta kvadratroten av summen. km = 1000m, men det regner jeg med du vet fix14.gif

Konklusjonen er vel at kvadradkilometer er den beste benevnelsen for måling av større areal fix14.gif

Uansett, det virker som om det er noen definisjonsissues her da. Greater Oslo ifl wiki strekker seg langt utover bygrensene og har en innbyggermasse på 1.7mill. Hvis Greater london tilsvarer det samme er det neppe riktig grunnlag å sammenline bystørrelsene på. Da snakker vi jo med forstader og alt.
dsr.rdy4action
QUOTE (dsr.ghod @ Nov 15 2006, 21:09 ) *
Det står at oslo har følgende areal:
Area(2006) 454 km²

og at london har følgende areal
Area: 2.6 km² (1.00 sq mi)

Ett eller annet dted her må det da virkelig være noe alvorlig galt? hvor mye ER egentlig 252 KM2 ? Noen som er gode i matte?

Og hvor mye er 2.6Km2?

når ble 454 til 252 ? biggrin1.gif

tipper at "down town" oslo er betraktlig mindre enn 454 km2!

nå over til forklaringen av km2..

1 meter er den strekningen lyset beveger seg over i vakuum på 1/299,792,458 sekund ! (0,29 nanosekunder?)
Dermed får man at lyset beveger seg 1km på 0,29 micro sekunder..

454km2 => en radius på ca 12km (A= Phi*r2) => lyset bruker ca 3,48 microsekunder på å komme seg til ytterkanten av oslo om det starter i sentrum...

fra den ene til den andre siden vil det bruke 6,96 microsekunder.

For det var vel DET du EGENTLIG lurte på? hehehe

Matte-rdy biggrin1.gif
dsr.zod
Jeg har en annen målemetode for meter, men den legger jeg sjelden på bordet, ikke hele i allefall fix14.gif
dsr.rdy4action
lol

tror du glemte "micro" i målingen din :-P
dsr.ghod
Er en liten trykkleif her ja 252 skulle vært 454. Uansett. Syntes fortsatt at det er sykt at oslo skal være større (arealmessig) enn london. Ikke at jeg har den aller minste idè om hvor stort areal de teite skogene er på da... Bygg boliger der ffs.
dsr.stoffis
aldri vært i london, og føler meg uvel i oslo, såe tror eg ska holde kjeft smile1.gif
dsr.ghod
Jeg føler meg også uvel i oslo stoffis.

Jeg føler at byen er for liten, det skjer for lite her og byen er stengt om kvelden.

Huff, blir dårlig av tanken på at det finnes større byer ute i verden som faktisk lever 24/7.

Synd jeg er født i oslo og har all familie og venner her. Hvertfall på berget.
dsr.zod
Bare å hoppe i det da, se hvordan det smaker.
Personlig er klimaet en like stor motivasjonsfaktor for meg hvis jeg skal flytte. En by som er våken hele døgnet og et klima man kan leve med i 12 måneder må være genialt.

Downsiden med mye av de store "kule" byene rundt i verden er at du får en elendig levestandard hvis ikke du har en del å rutte med.
Mr A DSR
QUOTE (dsr.zod @ Nov 16 2006, 12:05 ) *
Jeg har en annen målemetode for meter, men den legger jeg sjelden på bordet, ikke hele i allefall fix14.gif

Zod,eller (cm)odd

lol evil.gif

( )
/ /
/ /
/ /
( )=( )
dsr.tuxflux
QUOTE (dsr.zod @ Nov 16 2006, 16:37 ) *
Downsiden med mye av de store "kule" byene rundt i verden er at du får en elendig levestandard hvis ikke du har en del å rutte med.

Word
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.