Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Fadder
DirtyForum > Ham & Spam > Tanketorget
dsr.hansa
Vil bare dele litt tanker med dere angående det å være fadder. Jeg ble nylig fadder for Magi sin unge, Sebastian, og satte stor pris på å bli valgt. Rykte på byn sa jo at å bli valgt som fadder er en stor ære og livslang oppgave. Lite visste eg hvilke oppgaver som lå å ventet på meg. Eg trengte rett og slett opplæring og visdom for å gjøre den beste jobben som fadder som overhode mulig. Kan jo ikke skuffe en god kompis som Magi med å være en dårlig fadder.

Heldigvis fikk eg et fadder hefte av presten med god oversikt over hvilken funksjon og oppgaver en fadder har. Slik at kunne sette meg inn i dette på en enkel og grei måte. Her e et utdrag av forskjellige viktige momenter eg syns bør være grunnmuren i en god fadder

"Det er en tillitserklæring å bli spurt om å være fadder. Foreldrene valgte deg fordi de tror du kan bety noe positivt for barnet."

"Du lover å be for barnet og tar medansvar for at barnet får opplæring i dn kristne tro."

"Som fadder har du fått et langtidsoppdrag. Rent praktisk kan du følge opp dette ved for eksempel å gi fadderbarnet ditt en barnebibel, kristne barnebøker og kassetter, figurer til en julekrybbe, eller liknende..."

"Du kan også oppmuntre foreldrene til å delta på familiegudstjenester og la barnet være med på søndagsskole eller i kristent barnearbeid. Du kan også tilby deg å ta med barnet på en gudstjeneste."

Eg har prøvd å følge disse punktene til punkt og prikke, men har møtt litt motstand på veien. Magi synes alt dette blir å overdrive, at dåp bare e en etappe han måtte igjennom. Eg føler som fadder at han ikke følger opp sine viktige oppgaver som far til fadderbarnet mitt.

Noen som har ideer på kordan eg kan få Magi på gli?

Oppfordrer alle fadre til å følge disse retningslinjene
dsr.enigma
som fadder til gutt skal du:

lære han å drikke (mye!!)

Lære han å sparke fotball

Lære han å fiske

Lære han å sloss

Som fadder til jente skal du:

Banke alle gutter som prøver seg på henne!!!!
dsr.hansa
' date='Aug 22 2006, 13:44 ' post='201356']

Lære han å fiske

Lære han å sloss

Dette e jo helt imot det presten fortalte meg a6.gif
dsr.snow_white
' date='Aug 22 2006, 13:44 ' post='201356']

Lære han å hate rosa

Lære han å verdsette mindreverdige

ok.gif
dsr.lasissi
Bare BS alt sammen! Bør vel egentlig få en til å tenke over om dåp egentlig var så nødvendig for å gi gutten et navn...eller hva sier du NeroAntiChrist?
dsr.stoffis
Det å være fadder e på en måte det å være en støttespiller, et holdepunkt i livet til barnet, utenom foreldrene, som e trygt og godt. Dvs. at fadderne bør være aktiv og vise seg om et forbilde for barnet, en som det etter hvert kan se opptil osv.

Stå på hansa! Hvis ungen viser seg å bli en jævelunge skasje Magi si at du har bidratt te det ivertfall smile1.gif
dsr.ghod
Hmm, dette satte livet mitt i ett nytt perspektiv. Jeg er fadder til 2 barn og når jeg tenker meg om oppfører jeg meg ikke eksemplarisk ovenfor disse. Jeg har aldri gitt dem noe som helst kristelig, jeg har heller aldri bedd for dem. Skal prøve å skjerpe meg 1 dag i neste uke. Nei det blir litt mye. Ti minutter... max
dsr.texas
Bare fortsett å piske på du Hansa, pisk.gif
så får du nok Magi til å begynne å gå i kirka skal du se. a5.gif
dsr.magican
' date='Aug 22 2006, 21:39 ' post='201462']
Det å være fadder e på en måte det å være en støttespiller, et holdepunkt i livet til barnet, utenom foreldrene, som e trygt og godt. Dvs. at fadderne bør være aktiv og vise seg om et forbilde for barnet, en som det etter hvert kan se opptil osv.

Stå på hansa! Hvis ungen viser seg å bli en jævelunge skasje Magi si at du har bidratt te det ivertfall smile1.gif

oro1.gif
dsr.lasissi
' date='Aug 23 2006, 19:31 ' post='201554']

oro1.gif

Ja, la oss alle be for at han ikke blir en jævelunge! Fint med gode forbilder rundt en guttunge, kan ikke se kirken har noen rolle der gitt.... men men meg om det a6.gif
dsr.magican
' date='Aug 23 2006, 19:06 ' post='201575']
' date='Aug 23 2006, 19:31 ' post='201554']

oro1.gif

Ja, la oss alle be for at han ikke blir en jævelunge! Fint med gode forbilder rundt en guttunge, kan ikke se kirken har noen rolle der gitt.... men men meg om det a6.gif

x2 popcorn.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.