Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Tariff for vektere
DirtyForum > Ham & Spam > Tanketorget
Pages: 1, 2
dsr.airboy
Ettersom vi er en del som jobber som vektere her i dsr tenkt jeg å sjekke hva dere andre synes om forhandlingene. Er dere fornøyde?
Her oppe er det amper stemning akkurat nå i alle fall fix14.gif
Blir vel til at de fleste stemmer nei til dette forslaget.
dsr.ghod
Trodde du kun var intressert i at selskaper gikk bra jeg i forhold til lønnninger. thinking.gif
dsr.airboy
Når jeg eier selskapet ja.
Kapitalister er interessert i å tjene penger dork1.gif

At sjefene i selskapene tar seg ut lapper i bonus av jobb jeg gjør tjener jeg lite på fix14.gif
dsr.snow_white
usikkert på gardermoen.. har ikke snakket med noen da jeg har lekt stuer.
streikeviljen var *skyhøy* før streiken...

skal prøve å snakke med folket imorgen =)
dsr.ghod
QUOTE ([dsr.airboy)
,May 20 2006, 23:39 ] At sjefene i selskapene tar seg ut lapper i bonus av jobb jeg gjør tjener jeg lite på fix14.gif

What goes around comes around. Noe sier meg at tariffen gikk alt for bra for dere.

Uansett, tror jeg holder meg vekke fra forumet noen dager grunnet posten til lucky.
dsr.placid
Jippi, mere streik plystre.gif
dsr.coyote
Syns gjerne vi kunne fått litt mer ja.. a4.gif
dsr.airboy
Nærmere 100% nei stemmer fra oss her oppe tror jeg.
Ingen på senter eller mobil som går med på dette. Gjennstår å se hva verdi mener da, men de var ikke så happy de jeg snakket med tidligere i dag.

Håper de andre selskapene har det slik også.
Kanskje vi skal legge streiken til fellesferien fix14.gif?
Ingen fly i lufta eller penger i banker/butikker. Hadde vært knall (dog stor fare for tvungenlønns.).
dsr.snow_white
Ingen jeg pratet med idag stemmer ja...
Og dette er vel norges største objekt, voktet av et av de mindre selskapene...

og tvungen lønnsnemd med "fare for liv og helse" er det vel ikke fare for hvis
bare klubben gjør *litt* forarbeid for å unngå det.
dsr.airboy
Det som gjelder nå er å få nok folk til å stemme.
Hjelper lite dersom bare noen få prosent velger å bruke stemmen sin.
dsr.magican
streik suger, ferdig med det... a5.gif
dsr.kevin
Hadde jeg ikke visst bedre hadde jeg trodd Airboy var Ap/LO sympatisør.. popcorn.gif
dsr.ghod
QUOTE ([dsr.kevin)
,May 22 2006, 12:08 ] Hadde jeg ikke visst bedre hadde jeg trodd Airboy var Ap/LO sympatisør.. popcorn.gif

*lete febrilsk etter en smily som knekker sammen i latter*
dsr.placid
dsr.airboy
haha, AP faktisk fix14.gif

Dessuten suger ikke streik Magi. Mulig det suger for de som blir rammet, men for oss som kjemper for bedre betalinger for ansvaret vi har så er det nødvendig for å bli hørt og sett.
dezso!
Faen ab.. du er så rød!
dsr.airboy
Kom igjen kammerater! Opp med fanene og stå sammen i den tunge tiden!!!! fix14.gif

Neida, er i grunn bare interessert i å dra mest mulig ut av arbeidsgiveren jeg fix14.gif Skal uansett ikke gjøre karriere av dette yrket, men hyggelig å få noe normalt betalt for jobben som gjøres.
dezso!
Vel.. Er jo litt av tankegangen bak fagorganisasjoner dette dork1.gif
Stå sammen og kunne oppnå felles fordeler.

Om du ikke er fagorganisert så snylter du i grunn på hva organisasjonene oppnår.
(Nå vet ikke jeg om du evt er organisert da men)

Dagens leksjon fix14.gif
dsr.airboy
Joda, er organisert =)
dezso!
flink bisk fix14.gif
dsr.placid
Jeg er ikke organisert buttrock.gif
dsr.ghod
QUOTE ([dsr.airboy)
,May 22 2006, 14:08 ] Joda, er organisert =)

Kommunist faen !!!! thinking.gif
dsr.kevin
Pulten min er ikke organisert..
Camo
Noen folk blir aldri fornøyd...
dsr.placid
QUOTE ([dsr.camo)
,May 22 2006, 16:45 ] Noen folk blir aldri fornøyd...

dsr.airboy
hehe, kan ikke bli fornøyd med luselønn med tanke på jobben vi gjør.
Ansvaret for millioner av kroner hver dag, ansvar for sikkerhet hos større bedrifter, blir truet på livet, angrepet etc.

114,36 er ikke all verden. Blir dog 119,56 nå da, men fremdeles for lite.
Camo
Ja jøss skjønner jo det. Men alle vil jo mer og mer ved være lønnsforhandling og det vil jo ikke gå til slutt a3.gif
dsr.airboy
hehe, kommer alltid til å være syting om lønn, det er riktig.
Men, det er forskjell på nødvendig og unødig syting. Vi ligger langt bak f.eks industreiarbeiderne. Vaskere i ISS eller Norsk Renholds Service tjener bedre enn oss.
De har ansvaret for å moppe gulv, vi har asnvaret for at bilen med 30 mill kommer fram dit den skal. Eller ansvar for sikkerheten på flyplasser, kjøpesenter, offshorebaser, byggeområder etc.

Det vi i grunn klager på er at jobben vi gjør og innsatsen og ansvaret vi legger i jobben vår ikke belønnes nok fra arbeidsgiverens side.

Jeg er selv utrolig glad i penger og mener at den som utretter store ting, skaper arbeid etc skal sitte igjen med mer enn de som er lavere i firmaet, men her er skillet alt for stort.

Arbeidsgiverne har priset seg så lavt ned at de tjener mindre enn tidligere for å vinne anbud. De som må betale for det er oss som utfører jobben.
Et av kravene til arbeidsgiverne var at vi skulle gå ned i lønn. Hvor sannsynlig er det for at noen i hele verden går med på det fix14.gif?
dsr.ghod
QUOTE ([dsr.airboy)
,May 22 2006, 21:02 ] Vaskere i ISS eller Norsk Renholds Service tjener bedre enn oss.
De har ansvaret for å moppe gulv

Nå må ikke du rakke ned på de som mopper gulv !!!! Argh. oro1.gif

Fra spøk til revolver, å komme med ett argument "vi håndterer mye penger hver dag så vi fortjener mere penger" er litt svak.

Så folk som jobber med ting som er verdt litt cash burde få bra betalt? På 2 dager kan jeg lett reparere for mere enn det jeg tjener på ett år. Burde jeg da ha bedre betalt? Nah, slik fungerer ikke samfunnet.
dsr.airboy
Er ikke snakk om å få masse penger for at enkelte kjører rundt på masse penger.
Er snakk om å få betalt for det ansvaret og risikoen vår jobb er.
Vi har ansvaret for at pengene kommer safe fram dit de skal. Vi står i risiko for å bli ranet daglig på grunn av jobben som gjøres. Vektere blir angrepet og truet på livet daglig i norge. Det vi ønsker er å få skikkelig betalt for den jobben vi gjør som innebærer en økt risiko for fysisk vold samt et himmla stort ansvar for andre personers verdier.
dsr.ghod
Jeg har ikke lest at noen vekter konvoier har blitt ranet i det siste, derimot har endel ansatte på Seven i oslo blitt ranet bare de siste dagene.

Gi dem mere penger først!!!!
dsr.airboy
Heldigvis skjer ran av verditransporter veldig skjeldent i norge, men det er en del forsøk. Mye av grunnen til dette er våkne vektere som observerer det som skjer rundt og rapporterer videre slik at ting kan sjekkes ut.
Alle kan stå i fare for å bli utsatt for ran, men det er forskjellig type ran.
Ran av 7-11 eller Mix Kiosken på hjørnet er gjerne impulsivran hvor utbyttet er lite.
Ran av verditransporter med mange millioner er gjerne brutale og nøye planlagt. Se f.eks i sverige hvor hele bilen ble sprengt i fillebiter.

Vi krever bedre betalt for denne risikoen. Hva ansatte i detaljehandle gjør får være opp til de, men i mange tilfeller tjener de bedre enn oss vektere dork1.gif
dsr.ghod
Det er jo ikke rart de tjener mere enn dere vektere, sjangsen for at de blir ranet er jo mye større enn dere.

Nei, vektere får ikke noe sympati fra meg så lenge dere har det så mye bedre enn feks brannmenn. De har rett til å klage, men det blir tvungen lønnsnemd hver gang de prøver.
dsr.nero
ER frivillig brannmann her...med den usansynlige årslønna på kr. 8700,- før skatt fix14.gif
dsr.ghod
' date='May 23 2006, 20:00 ' post='191929']
ER frivillig brannmann her...med den usansynlige årslønna på kr. 8700,- før skatt fix14.gif

My point exactly !!

Neida, men om ett skift varer fra 07-15 og det bryter ut en brann 14.50 så må de som er på jobb rykke ut og de 2 !!!! første timene de er på jobb så jobber dem faktisk uten overtid. Ja dere leste korrekt, de får IKKE betalt for å slukke brannen.

Slik hadde de det hvertfall i 2002. Kjenner ingen brannmenn for øyeblikket så jeg kan ikke gå god for at det gjelder i dag også, men noe sier meg at hadde de prøvd å streike for å komme unna det tullet der så hadde det blitt tvungen lønnsnemd.

Alle kan klage så mye de vil, men brannmenn har det værre. gas.gif

Thi hi ! post nr 4K Omg omg omg. I am teh hax.
dsr.snow_white
hvem mater trollene?
dsr.placid
dsr.nero
' date='May 24 2006, 18:00 ' post='192059']

buttrock.gif
dsr.airboy
At andre yrkesgrupper tjener lite er jo ikke vår feil.
De får kjempe sin sak, vi kjemper vår.
Men det er klart vi føler med andre underbetalte yrker.

Nå f.eks har vi solidaritetskampanje på jobb for å støtte ansatte på nidar sjoko. fabrikk =)
dsr.lasissi
' date='May 23 2006, 22:00 ' post='191929']

Men så er det vel ikke så mange hus å passe på heller da? fix14.gif
dsr.nero
' date='Aug 6 2006, 14:00 ' post='200003']
' date='May 23 2006, 22:00 ' post='191929']

Men så er det vel ikke så mange hus å passe på heller da? fix14.gif

Er ikke antallet hus som teller....men størrelsen dork1.gif
dsr.magican
poenget her er vel at det er mange yrker som fortjener bedre betalt. Og i min sympatikvote kommer vekterne ikke akkurat først. Sykepleiere, brannmenn, politi, lærere osv komme litt før i køen hos meg og hvem jeg støtter i dette.

Sier ikke at vektere ikke fortjener mer penger, men andre kommer litt før i køen..

My 50 popcorn.gif
dsr.ghod
' date='Aug 7 2006, 13:34 ' post='200100']
poenget her er vel at det er mange yrker som fortjener bedre betalt. Og i min sympatikvote kommer vekterne ikke akkurat først. Sykepleiere, brannmenn, politi, lærere osv komme litt før i køen hos meg og hvem jeg støtter i dette.

Sier ikke at vektere ikke fortjener mer penger, men andre kommer litt før i køen..

My 50 popcorn.gif

popcorn.gif
dsr.airboy
Du er med andre ord ikke klar over ansvaret og arbeidsoppgavene til vekterne magican? Dersom du var klar over det ville du nok syntes at 114 kroner (som var før oppgjøret) var lite du også.
dsr.magican
' date='Aug 7 2006, 13:57 ' post='200107']
Du er med andre ord ikke klar over ansvaret og arbeidsoppgavene til vekterne magican? Dersom du var klar over det ville du nok syntes at 114 kroner (som var før oppgjøret) var lite du også.

Vel, 114 kroner er ingenting å juble over. Men sett i forhold til en sykepleier, en lærer osv. Som faktisk har en utdannelse, studielån osv. Så mener jeg de går foran i min sympati kvote. Er ingenting personlig, men det ble tatt opp i tråden og da svarer jeg med mine meninger.

Jeg er vel kanskje ikke klar over ansvaret og arbeidsoppgavene til en vekter. Men vet godt mengden av ansvar en underbetalt sykepleier har, mulig dere har ansvar på lik linje. Men fremdeles har sykepleieren min sympati.

fix04.gif

Man kan jo vinkle det fra en annen side. Hvem mener du tjener for mye? Når noen tjener for lite, må det jo være sammelignet med noen som tjener mer!
dsr.airboy
En vekter kan også ha 3 årig utdannelse dork1.gif
Vektere med fagbrev kommer fremfor vektere med kurs når det skal ansettes nye vektere nå om dagen.

Å ha ansvar for sikkerhet på flyplasser, oljeplattformer, oljebaser etc er ikke noe mindre ansvar enn å ha ansvaret for personer som er syke eller skal lære opp elever i f.eks gym.

Å ha ansvar for obejkter som kan utsettes for terror, sabotasjer etc er en viktig jobb =)

Er vel ingen som tjener for mye, men det er snakk om at det er vanskelig for en vanlig familiefar å kunne leve av en vanlig 100% vekter lønn. 18500 brutto i måneden er ikke direkte mye.
dsr.lasissi
' date='Aug 7 2006, 18:45 ' post='200125']
En vekter kan også ha 3 årig utdannelse dork1.gif
Vektere med fagbrev kommer fremfor vektere med kurs når det skal ansettes nye vektere nå om dagen.

Å ha ansvar for sikkerhet på flyplasser, oljeplattformer, oljebaser etc er ikke noe mindre ansvar enn å ha ansvaret for personer som er syke eller skal lære opp elever i f.eks gym.

Å ha ansvar for obejkter som kan utsettes for terror, sabotasjer etc er en viktig jobb =)

Er vel ingen som tjener for mye, men det er snakk om at det er vanskelig for en vanlig familiefar å kunne leve av en vanlig 100% vekter lønn. 18500 brutto i måneden er ikke direkte mye.

Få yrker som ikke er nødvendig og nødvendig for at samfunnet vårt skal gå rundt. Det viktigste er at man skal kunne leve av lønnen sin på en skikkelig måte. Ingen yrkesgrupper burde slite med dette. Når det gjelder lønnsvekst i de yrkene Magican snakker om, må man tenke på at det tross alt ofte er lønn som bestemmer hvor god kompetanse man får inn. I så måte er jeg enig med Maggi iom at de nevnte yrkesgruppene forutsetter kompetanse som direkte påvirker menneskers liv. Det gjør også vektere, men jeg våger meg på påstanden at kompetansen der ikke er så omfattende og tidkrevende å opparbeide seg.
dsr.airboy
Joda enig i det, men man skal fremdeles kunne leve av yrket sitt.

Når det gjelder kompetanse hos vektere varierer det veldig etter hva man driver med.
Mange har mye kursing på brannvern, offshore kurs etc.
Andre igjen har mye sanitets opplæring (hjertestarter o.l).

Uansett, årets oppgjør sugde for andre gang på rad og det er stor misfornøye i organisasjonen. Å ligge så langt bak industriarbeidere på grunn av bedriftenes pressing av pris for å vinne oppdrag er uaktuelt =)
dsr.lasissi
' date='Aug 7 2006, 20:48 ' post='200146']

Når det gjelder kompetanse hos vektere varierer det veldig etter hva man driver med.

Uansett, årets oppgjør sugde for andre gang på rad og det er stor misfornøye i organisasjonen. Å ligge så langt bak industriarbeidere på grunn av bedriftenes pressing av pris for å vinne oppdrag er uaktuelt =)

Ja den timelønnen der suger big time. Hvorfor godtok dere oppgjøret da?
dsr.magican
' date='Aug 7 2006, 19:52 ' post='200153']
' date='Aug 7 2006, 20:48 ' post='200146']

Ja den timelønnen der suger big time. Hvorfor godtok dere oppgjøret da?

popcorn.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.