Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Tariff for vektere
DirtyForum > Ham & Spam > Tanketorget
Pages: 1, 2
dsr.ghod
' date='Aug 7 2006, 18:48 ' post='200146']
Joda enig i det, men man skal fremdeles kunne leve av yrket sitt.

Når det gjelder kompetanse hos vektere varierer det veldig etter hva man driver med.
Mange har mye kursing på brannvern, offshore kurs etc.
Andre igjen har mye sanitets opplæring (hjertestarter o.l).

Uansett, årets oppgjør sugde for andre gang på rad og det er stor misfornøye i organisasjonen. Å ligge så langt bak industriarbeidere på grunn av bedriftenes pressing av pris for å vinne oppdrag er uaktuelt =)

OI OI ! Kan dem faktisk hjertestarter? Det er ikke akkurat verdens vanskeligste komponent.
dsr.lasissi
' date='Aug 7 2006, 22:28 ' post='200163']

Når det gjelder kompetanse hos vektere varierer det veldig etter hva man driver med.

Uansett, årets oppgjør sugde for andre gang på rad og det er stor misfornøye i organisasjonen. Å ligge så langt bak industriarbeidere på grunn av bedriftenes pressing av pris for å vinne oppdrag er uaktuelt =)

OI OI ! Kan dem faktisk hjertestarter? Det er ikke akkurat verdens vanskeligste komponent.

Hjertestarter inngår vel i de fleste kortere førstehjelpskurs ja!
dsr.ghod
' date='Aug 7 2006, 21:27 ' post='200168']
' date='Aug 7 2006, 22:28 ' post='200163']

Hjertestarter inngår vel i de fleste kortere førstehjelpskurs ja!

japp
dsr.snow_white
Vekteryrket begynner å bli så utvannet nå og så utrolig bredt at det er
vanskelig å ha en god diskusjon om "samlet lønn"...

-mobilvektere som blir jaget av gjenger og narkomane med sprøyer
-sentervektere som blir latterliggjort men har en viktig funksjon
-forherligede resepsjonister
-sikkerhetskontrollører på flyplasser som må ta imot dritt hele dagen fra alle kanter
-vakter på ambasader (som feks amerikanske ambasade)
-verditransport med ansvar for kjempemengder cash
-tellestasjoner ^^
- osv osv

Faktum er at det øyeblikket du har "Vekter" på brystet så representerer du eier direkte.
Du har samme plikter og utøvende makt som eier.. kort og godt: ANSVAR.

Det er leit å se at et av de jobbene som er eldst i norge og var utrolig
viktig har blitt nedprioritert.

Synes mange har et veldig unyansert bilde av vekteryrket, (ikke her, men
i media og privat) og aner ikke hva de prater om. De aner ikke at mye
av deres sikkerhet ivaretas av folk som har dårligere betalt enn.. enn...
stort sett.. vel.. hmm.. (insert good argument here).

Hver gang en koffert slår ut på eksplosiver el våpen og eier virker "rar" så
sier jeg til meg selv at jeg burde slutte denne jobben.
Nå har jeg heldigvis fått en kremstilling og burde holde kjeft i debatten,
men kan vel diskutere på vegne av de andre som fortsatt tar imot dritten.

EDIT : slenger meg inn i dette litt sent men har så lyst til å slenge ut litt frustrasjon
da jeg ble holdt igjen på jobben idag pga en situasjon og kom hjem og fant
denne tråden liggende...
dsr.lasissi
' date='Aug 7 2006, 23:59 ' post='200177']

-mobilvektere som blir jaget av gjenger og narkomane med sprøyer

Dette høres ut som den kjipeste delen av vekterfamilien fix05.gif

-vakter på ambasader (som feks amerikanske ambasade)

Faktum er at det øyeblikket du har "Vekter" på brystet så representerer du eier direkte.
Du har samme plikter og utøvende makt som eier.. kort og godt: ANSVAR.

Betyr dette at vekterne på den amerikanske ambassaden er blant de mektigste menneskene i verden? fix14.gif

De aner ikke at mye
av deres sikkerhet ivaretas av folk som har dårligere betalt enn.. enn...
stort sett.. vel.. hmm.. (admins i DSR a5.gif ).

Ps: mener ikke å disse vekteryrket (se tidl.posts), men det var noen ting som var litt fristende å kommentere Snow fix10.gif
dsr.ghod
Den amerikanske ambasaden har politivakt også. Ganske morro jobb vistnok. plystre.gif
dsr.magican
av ren nyfikenhet, hva mener du(airboy)/dere at en nordmann som jobber med å utvikle og bygge opp olje og gass feltene i Iran fortjener i lønn. Når vi først er inne på riskofylte yrker? Begge mine foreldre bor der nede, min far jobber i Tehran og i noen andre byer der nede. Lurer litt på hva en slik jobb fortjener?
dsr.airboy
Godtok og godtok.
-------------------------------------
Deltagelsen har vært meget god og resultatet var på ingen måte en selvfølge.

Deltagelsen var på over 60 %.
49,51 % stemte JA
49,34 % stemte NEI
1,15 % av stemmene var blanke og ble forkastet

Kan vel si det slik at det er STOR misnøye. Var ikke mange stemmene som utgjorde avstemningen om vi skulle godta eller ikke godta årets oppgjør.

Som mobilvekter jobber jeg under slike forhold som Snow beskrev. Gjenger, narkomane og kriminelle som man aldri vet hvor man har og hva de kan gjøre. Plutselig har man 2 narkiser bak seg inne i et smug hvor man er å sjekker et bygg og men minimale "fluktveier" i tilfelle de skal begynne å skape problemer.

Har selv 3 førstehjelpskurs, og har aldri hatt kurs i bruk av hjertestarter på noen av de. Burde seff vært pålagt på de fleste kurs nå om dagen da det i stor grad finnes slikt utstyr på alle kjøpesenter, flyplasser o.l og det er veldig lett å bruke (de eldre modellene er fremdeles kaos, men de nye gjør det meste for deg.)

Det er som Snow sier, vektere har stort ansvar og må ha kunnskaper om det meste på sitt objekt. Alt fra brannvern, gass/lekasjer, førstehjelp, sikkerhet, industrispionasje, kunne se etter farlige gjennstander i sikkerhetskontroller, håndtere farlige situasjoner på sparket. Offshore har man mange sikkerhetskurs og helt andre typer brannvern/gass lekasje f.eks.

Finnes masse eksempler på kurs man må ha på papiret for å få lov til å tre inn i stillinger på divers objetker. Vil tørre å påstå at slike kunnskaper er like mye verdt som det å være f.eks gymlærer.

Magi: Umulig for meg å si da jeg ikke aner hva lønna til oljearbeidere er. Men det er klart at alle yrker hvor det er stor risiko bør lønnes deretter.
dsr.magican
' date='Aug 8 2006, 19:05 ' post='200262']
Magi: Umulig for meg å si da jeg ikke aner hva lønna til oljearbeidere er. Men det er klart at alle yrker hvor det er stor risiko bør lønnes deretter.

En oljearbeider på plattform i Norge ligger vel rundt 5-600 000 tror jeg(mulig jeg tar helt feil). Min far jobber på prosjekt siden, dvs at han jobber mot regjeringen. Har avlyttet sjåfør, folk sjekker søppelet hans, har "spioner" utenfor huset, kutter internett linjen med jevne mellomrom osv. Så man kan si de norske som jobber der nede har sitt å stri med.
dsr.airboy
biggrin1.gif

Har familie selv som har bodd nede i de strøkene der og reiser tilbake for å bo der 3 - 4 år nå i desember.
Kan tenke meg sikkerhetsfolka der nede er jævlig korrupte også fix14.gif
Heldigvis litt roligere i norge, men man vet jo aldri. Derfor må man være på vakt! Og da er det vitkig at de som skal oprettholde sikkerheten vet hva de skal se etter og passe på.
dsr.ghod
' date='Aug 8 2006, 19:12 ' post='200263']
' date='Aug 8 2006, 19:05 ' post='200262']

En oljearbeider på plattform i Norge ligger vel rundt 5-600 000 tror jeg(mulig jeg tar helt feil). Min far jobber på prosjekt siden, dvs at han jobber mot regjeringen. Har avlyttet sjåfør, folk sjekker søppelet hans, har "spioner" utenfor huset, kutter internett linjen med jevne mellomrom osv. Så man kan si de norske som jobber der nede har sitt å stri med.

Sry for at jeg er litt lat magi, men jeg tilater meg å linke til tariffen til offshore arbeidrere http://www.olf.no/arbeidsliv/avtaler/

Der finner du lønna.
dsr.magican
Må si det er litt ironisk at TV2 har kjørt en liten test på sikkerheten på flyplassen i disse dager, siden vi diskuterer alt de skal beskytte oss mot.

TV2 fikk med seg barberblad, sauesaks, neglefil, bestikk etc gjennom sikkerhetskontrollen. thinking.gif Da stiller jeg igjen litt spørsmålstegn ved hvor godt utdannet vekterne er. Jeg kaller vel ikke dette god sikkerhet. Noen flere kurs som skulle vært gjennomgått?
dsr.snow_white
' date='Aug 8 2006, 23:56 ' post='200284']
Må si det er litt ironisk at TV2 har kjørt en liten test på sikkerheten på flyplassen i disse dager, siden vi diskuterer alt de skal beskytte oss mot.

TV2 fikk med seg barberblad, sauesaks, neglefil, bestikk etc gjennom sikkerhetskontrollen. thinking.gif Da stiller jeg igjen litt spørsmålstegn ved hvor godt utdannet vekterne er. Jeg kaller vel ikke dette god sikkerhet. Noen flere kurs som skulle vært gjennomgått?

ouch...

vil du ha bedre utdannede vektere på flyplassene? betal dem biggrin1.gif

På den andre siden.. så kan det umulig være så viktig for folk.. hvis man skal dømme etter hvordan de oppfører seg.
Men nå begynner jeg å gå på grensen av hva jeg har lov til å uttale meg om, så andre må evt snakke om sikkerhetskontroller på flyplasser..
(de som per def ikke vet hva de snakker om.. ikke ment som en slengbemerkning)

Hvis jeg hadde tatt TV2 i å prøve et stunt på meg hadde de fått politianmeldelse på lik linje som alle andre. biggrin1.gif
Den testen var tidlig i våres var den ikke? vet bare at posisjonen der jeg arbeider utførte sitt arbeid 100% da vi ble kontrollert av EU.
dsr.lasissi
' date='Aug 9 2006, 00:01 ' post='200285']
' date='Aug 8 2006, 23:56 ' post='200284']

ouch...

vil du ha bedre utdannede vektere på flyplassene? betal dem biggrin1.gif

På den andre siden.. så kan det umulig være så viktig for folk.. hvis man skal dømme etter hvordan de oppfører seg.
Men nå begynner jeg å gå på grensen av hva jeg har lov til å uttale meg om, så andre må evt snakke om sikkerhetskontroller på flyplasser..
(de som per def ikke vet hva de snakker om.. ikke ment som en slengbemerkning)

Hvis jeg hadde tatt TV2 i å prøve et stunt på meg hadde de fått politianmeldelse på lik linje som alle andre. biggrin1.gif
Den testen var tidlig i våres var den ikke? vet bare at posisjonen der jeg arbeider utførte sitt arbeid 100% da vi ble kontrollert av EU.

Testen var på nyhetene i dag...stemmer at de gjorde en lignende test i våres. Ikke mye skjerpings til tross for det gitt.... plystre.gif
dsr.snow_white
ok.. ikke gi meg noe mer pepper nå.
Nå har jeg ikke lov til å si noe mer så unnskyld =)
dsr.texas
Nå må du faenimeg skjærpe deg Snow! 82.gif
Slippe gjennom så mye farlige våpen.
Nå tør jeg ikke fly lenger heller. fix14.gif
dsr.ghod
' date='Aug 8 2006, 22:37 ' post='200292']

Hadde jeg vært deg, hadde jeg vært mye mere redd om snow skulle kropps-visitere deg.

BTW snow ! Jeg har ett IMBA bilde av deg fra Fredrikstad fylla! Har ikke vist det til noen enda (og ja du har alle klærne på).
dsr.snow_white
' date='Aug 9 2006, 01:59 ' post='200298']

Hadde jeg vært deg, hadde jeg vært mye mere redd om snow skulle kropps-visitere deg.

BTW snow ! Jeg har ett IMBA bilde av deg fra Fredrikstad fylla! Har ikke vist det til noen enda (og ja du har alle klærne på).

send den til siebharrin at gmail dot com

omg.. GLEDER MEG!!! alltid morsomt å finne nye sider av meg selv
dsr.ghod
' date='Aug 9 2006, 00:05 ' post='200300']
' date='Aug 9 2006, 01:59 ' post='200298']

send den til siebharrin at gmail dot com

omg.. GLEDER MEG!!! alltid morsomt å finne nye sider av meg selv

Er på mobilen, har ikke mobil connectet til PC. Er tatt med 3 mpixler kameraet så jeg kan ikke sende over MMS.

Vi har ett problem :/

Hvor mye koster det å uppe ett slikt bilde til webben via wap?
dsr.airboy
Vil tørre å påstå at bemanningen på flyplasser fremdeles er for liten.
Blir det for lange køer i kontrollen blir flyene forsinket. Forsinkede fly skaper kaos. Ergo så presses sikkerhetskontrollører og firma som utfører disse til å jobbe kjappere for å unngå større tap hos flyselskapene. Når arbeid utføres kjappt og dårlig så skjer slike glipper. Hadde kontrollørene brukt tiden de egetnlig skal på slik bagasje så kan jeg garantere at slike ting ville blitt funnet.

Har tatt fly en del i det siste og har lagt merke til at kontrollørene jobber kjappere og er mindre nøye nå enn hva de har vært tidligere. Eneste de var blånøye på var at jeg måtte ta opp laptopen fra veska før jeg sendte den gjennom fly stråling.
dsr.jaw
Ting ville forsatt kommet gjennom systemet det gjør det alltid.
dsr.fox
Liker at noen tror at 100% kontroll betyr at alt blir funnet.
Tenk deg tanken at du skal finne et tynt barberblad i en bag, det er ikke lett med manuell kontroll, lurer på hvordan et barberblad ser ut på høykant i røngten maskin, sikkert ikke så stort at det gjør noe.

Airboy: Har erfart det samme som deg, svært viktig at pc taes ut av sekken i disse dager, men de gjenomlyser den liggende på sekken og da er vi vel like langt all den tid den skal ut av sekken slik at den ikke skjuler noe under seg.

Ekke bare bare å være vekter, snart er nok gardemoen også uren og da er det lange køer igjen på alle andre flyplasser.

:-)
dsr.airboy
jeg måtte legge pc'en i en blå kasse og pc vesken for seg selv.
samt de ville jeg skulle ta ut det eksterne nettverkskortet (poenget?)
dsr.lasissi
' date='Aug 10 2006, 09:15 ' post='200409']
jeg måtte legge pc'en i en blå kasse og pc vesken for seg selv.
samt de ville jeg skulle ta ut det eksterne nettverkskortet (poenget?)

Kanskje du hadde en sniper rifle bak kortet.... yupp.gif
dsr.snow_white
poenget er uvesentlig...
det er en direkte ordre fra statens side

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article1416423.ece
godt vi ikke har slike ting i norge biggrin1.gif
dsr.ghod
Oi oi, action jo. Eller det kunne blitt.
dsr.magican
' date='Aug 9 2006, 21:12 ' post='200392']
Liker at noen tror at 100% kontroll betyr at alt blir funnet.
Tenk deg tanken at du skal finne et tynt barberblad i en bag, det er ikke lett med manuell kontroll, lurer på hvordan et barberblad ser ut på høykant i røngten maskin, sikkert ikke så stort at det gjør noe.

Airboy: Har erfart det samme som deg, svært viktig at pc taes ut av sekken i disse dager, men de gjenomlyser den liggende på sekken og da er vi vel like langt all den tid den skal ut av sekken slik at den ikke skjuler noe under seg.

Ekke bare bare å være vekter, snart er nok gardemoen også uren og da er det lange køer igjen på alle andre flyplasser.

Jeg liker å tro at folk ikke skal kunne ta med seg barberblad, bestikk, saks osv på flyet. Det var poenget mitt... Mulig jeg er vanskelig, men føles tryggere når folk ikke kan ta med seg slike ting på flyet.
dsr.fox
' date='Aug 10 2006, 12:30 ' post='200423']
poenget er uvesentlig...

eehhhhh hvis vi ikke har slike ting i norge hvorfor har vi så strenge kontroller da

dsr.magican
' date='Aug 10 2006, 17:23 ' post='200465']
' date='Aug 10 2006, 12:30 ' post='200423']
poenget er uvesentlig...

eehhhhh hvis vi ikke har slike ting i norge hvorfor har vi så strenge kontroller da

Håper du ikke mener seriøst at det kan direkte overføres til Norske flyplasser. Tror ikke terror-gutta hadde giddet å bruke så mye tid og penger på å sprenge et fly over Norge.
dsr.airboy
Norge er et av verdens rikeste land og vi har ofte en finger med i spillet nede i de landene det kriges. Er ikke uten grunn terrorgrupper har truet Norge ved flere anledninger.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.